|
کدخبر: 179505

سرنوشت جنگ رمزارزی بین چین و امریکا

قاسم عباسی، عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور

کشورها به بحث رمز ارزها به عنوان تهدید نگاه نکرده‌اند و این حوزه را فرصت می‌دانند. از این فرصت برای بهینه‌سازی وضعیت تولید و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری حداکثری استفاده کرده‌اند. دولت چین در ابتدا عملکرد سامانه و صنایع تولیدی را بررسی می‌کند و اگر صنایع در معادلات جهانی نقش ایفا کند، ورود خواهد کرد و صنعت را در اختیار می‌گیرد. در صنعت نفت و گاز، خودرو و خصوصی‌سازی تولیدکنند‌ه ها را ترغیب و تشویق کرد و اجازه فعالیت داد. زمانی که این صنایع در مناقشات جهانی وضعیت خوبی پیدا کردند، قدرت سیاسی را وارد قدرت اقتصادی کرد. در حال حاضر هم همان روند را در پیش گرفته است. دولت چین قوانین را بازنویسی می‌کند تا فعالین این حوزه شریک مجموعه دولت چین شوند.

عباسی

اقدامات چین در برابر ارزهای دیجیتال

اقتصاد جهان به سمت هوشمند مصنوعی و بلاک چین به صورت اعم و اقتصاد مبتنی بر رمز ارز به صورت اخص ابعاد جدیدی پیدا کرده است. دولت امریکا در حوزه تولید مراکز استخراج رمز ارز ورود کرده است. چین متوجه شد که امریکا حجم قابل توجه‌ای رمز ارز و خصوصاً بیت کوین جمع‌آوری می‌کند. ۴۵ میلیون نفر آمریکایی بیت کوین دارند. با توجه به این که رمز ارزها و بیت کوین در حال تبدیل به قدرت حامی فیات هستند. ارز کشورها نقشی شبیه به نقش دلار بازی می‌کند. حجم سرمایه‌ها درگیر در رمز ارز روندی را دارد که از طلا پیشی می‌گیرد. این موضوع دولت چین را نگران کرد. چین اقداماتی را در این رابطه اتخاذ کرد. ابتدا مسیر جدیدی را ایجاد کرد و سرمایه‌گذار بخش خصوصی و تولیدکننده‌ها دستگاه‌های ماینر که قبلاً فعال بودند را به سمت خود جلب کرد. یکی از برنامه‌های چین به این صورت هست که افراد تولیدکننده باید شرایطی را داشته باشند که همکار دولت چین باشند. خیلی از تولیدکننده‌ها همراه دولت چین شده‌اند اما خیلی از تولیدکننده‌ها مهاجرت کرده‌اند. مهاجرت به سمت روسیه شکل می‌گیرد، کشوری که مدعی نقش‌آفرینی در جهان هست. دولت چین قوانینی را اجرایی خواهد کرد که فعالان این حوزه نقشی را ایفا کنند که دولت چین انتظار دارد. در این مسیر رقابت شدیدی با امریکا دارد. در این روند شاهد ریزش بیت کوین بودیم. از نظر من چین در حال جمع‌آوری بیت کوین‌ها هست. آمریکایی‌ها و خیلی از کشورها بیت کوین خود را می‌فروشند. به صورت قطعی هم دولت چین در حال جمع‌آوری هست تا سرمایه حامی پول ملی را برای خود ایجاد کند.

رمز ارزها در برابر دلار

دلار یک نقش سنتی دارد اما دولت چین از ارز دیجیتال برای گستره فعالیتش استفاده خواهد کرد. در این مسیر هم موفق عمل کرده است. سرمایه جهانی در حال حاضر متوجه خرید و فروش رمز ارز است. دولت چین نیز موضوع ارز را به عنوان گزینه قابل تسری در برابر دلار استفاده خواهد کرد. رمز ارزها ویژگی‌های بهتری نسبت به دلار دارند. ارزهای دیجیتال سریع انتقال هستند و برخلاف باور عموم شفافیت بهتری نسبت به فیات‌ها و رمزهای سنتی دارند. اگر رویه به همین صورت باشد، رمز ارزها در مبادلات جهانی نقش‌آفرینی و قدرت بیشتری خواهند داشت. بر اساس شنیده‌ها به زودی وال مارت هم پذیرش بیت کوین را اعلام خواهد کرد. السالوادور و کشورهای امریکای جنوبی بیت کوین را به عنوان ارز ملی پذیرفته‌اند. بخش عمده‌ای از بیت کوین در اختیار چین هست و مقابله‌ای حرفه‌ای و رمزآلود و مدرن با نقش دلار در جهان خواهد داشت.

رمز ارزها طلای مدرن هستند

رمز ارز و بیت کوین، عملاً به دلیل تغییر لحظه‌ای قدرت خرید آن، نمی‌تواند به عنوان ارز محسوب شود، بلکه به زعم من یک دارایی مدرن است و برتر از طلا هست. رمز ارزها قابلیت تسویه پرداخت و تهاتر را دارند که طلا و دیگر دارایی‌ها چنین قابلیتی را ندارند؛ بنابراین دارایی است با پشتوانه ارزهای کشور، به نظرم با استعاره نامش طلای مدرن است که هر کشوری بیشتر داشته باشد، پشتوانه‌ی اقتصادی بهتری در آینده دارد. برای دولت چین موهبتی برای تقویت ارز خود و تخریب قدرت و جهان‌شمولی دلار به عنوان دارایی است.

نقش‌آفرینی در اقتصاد جهانی با رمز ارزها

برخلاف تصور نهادها و سازمان‌ها در ایران موضوع ماینیگ در ایران فرصت خوب خدادادی هست و در زمان تحریم‌ها مزایای خوبی برای ما در حوزه اقتصاد، پرداخت‌های بین‌المللی، جذب سرمایه‌ها، تولید ارزش‌افزوده، تبدلی گاز به برق و افزایش ظرفیت تولید در کشور خواهد داشت. با این فرصت می‌توانیم در اقتصاد جهانی نقش‌آفرینی کنیم.

 

نویسنده: قاسم عباسی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها