|
کدخبر: 270637

نقش روابط عمومی در صنایع کوچک

خسرو رفیعی؛ رئیس انجمن روابط عمومی ایران

امروزه ما در عصری زندگی می کنیم که در آن نظم اطلاعاتی جامعه را به حرکت وا می دارد و به سبب تحولات جدید و توسعه تکنولوژی های جدید به ویژه شبکه های اینترنتی فعالیتهای هر سازمانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. روابط عمومی  محصول توسعه صنعت در غرب است و سازمان های صنعتی برای دستیابی به رقابت سالم با  رقبای خود نیاز به علم روابط عمومی در عرصه صنعت دارند. یکی از معضلات و مشکلاتی که در سازمانها مشهود است و صنایع ما؛ در کشور نیز جزئی از آن هستند، مسئله انحصاری بودن برخی از تولیدات ،محصولات و خدمات   است در کشورما زمانی که بحث انحصاری مطرح می شود حضور یک روابط عمومی حرفه ای برای ایجاد اعتماد عمومی و رضایت افکار عمومی به صورت محسوسی کاهش می یابد و چنانچه رانت را نیز به انحصاری بودن محصولات اضافه کنیم مسئله رقابت رنگ باخته و فقط برای اعلام حضور است و هزینه های انجام شده بدون برنامه ریزی و دستوری برای تبلیغات ،تشریفات و بازاریابی ناقص حضور چشمگیر دارد.

مدیریت افکار عمومی از مهمترین وظایف روابط عمومی است در شرایط حاضر و در قرن انفجار اطلاعات و با توجه به حضور کثیر شبکه های اجتماعی برای اینکه صنایع کوچک بتوانند در محیط کسب و کار کرد قدمی بر دارند نیاز است به یک روابط عمومی توانمند به انواع مهارت ها و تخصص های این حوزه مجهز شود تا نقشی موثر برای دستیابی به اهداف هر کارگاه کوچک و بزرگ را داشته باشد با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم بستری مناسب برای ارتباط یک صنعت با مخاطبان، ذینفعان و مشتریان می تواند برقرار شود و گام موثری در راستای ارتقاء صنایع کوچک برداشته شود.

خسرو-رفیعی

روابط عمومی در سازمانهای کوچک و بزرگ بسیار تفاوت دارد بدیهی است الفبای نقش روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی در هیچ سازمانی با یکدیگر تفاوت ندارد اما ابزار و تکنیک های آن با هم فاصله بسیار دارد و یک کارشناس روابط عمومی  در یک شرکت یا ارگان خدماتی بزرگ باید وظیفه خود را به خوبی بشناسد و این نقش بایک کارخانه بزرگ تولیدی بسیار متفاوت است. در سازمان های بزرگ خدماتی مانند برق ،آب، گاز و..... رضایت عمومی مهمترین هدف در روابط عمومی است و بحث جلوه کردن برند، رقابت و سودآوری از اهمیت کمتری برخوردارند .

روابط عمومی باید  به انواع دانش جامعه شناسی و روانشناسی مجهز باشد تا بتواند در مقابل مخاطبین خود به بهترین شکل ممکن عکس العمل نشان دهد

هر روابط عمومی نیاز به اهرم هایی دارد که باید آن را کاملاً شناسایی کند اما یکسری ابزار و اهداف هستند که در  سازمان بزرگ در صنایع کوچک با هم تفاوت نمی کنند

۱- دانش روابط عمومی

 ۲ -اخلاق حرفه ای

۳- مجهز به ابزار مورد نیاز

 ۴ -تسلط کافی به وظایف سازمانی ۵- تسلط کافی و آشنایی کامل با خدمات و محصولات سازمان

 ۶ -تسلط کامل برای ارتباط با رسانه ها و آشنایی کامل با فناوری‌های جدید ارتباطی

 ۷- نزدیکی بین روابط عمومی و مدیریت راس سازمان و آمادگی به عنوان سخنگوی سازمان

۸- شناخت نقاط ضعف و قوت سازمان

 در صنایع کوچک بزرگترین هدف رقابت با رقیبان و صنایع هم خانواده است. ارتباط درون سازمانی و تعلق سازمانی در این سازمان ها تعیین کننده می شود.  روابط عمومی دریک خانواده صنعتی کوچک با ارتباط نزدیک و همدلی سازمانی می تواند شرکت خود  را در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسعه داده و برند آن را به خوشنامی کامل ارتقا دهد و نقش تعیین کننده در درآمد زایی و سودآوری شرکت ارائه کند و می تواند به عنوان پل ارتباطی نقشی سازنده بین مدیریت ، کارکنان و کارگران و در عین حال با خانواده آنها ایجاد کرده و آنها را با خدمات و وظایف سازمان خود آشنا کند . روابط عمومی چه در سازمان و صنایع کوچک و چه در صنایع بزرگ با تولید محتوا ،تحلیل محتوا، برنامه ریزی، پژوهش و افکار سنجی آشنا و مهارت کامل داشته باشد تا به عنوان بازوی توانمند اجتماعی    بهترین عملکرد را برای خانواده سازمانی خود داشته باشد .

ارتباط چهره به چهره در صنایع کوچک یکی از بهترین و موثرترین راه های ایجاد رضایتمندی شغلی و به دست آوردن تعلق سازمانی است که باید به آن توجه خاص داشت و از همکاران در شراکت فعالیت‌های مختلف استفاده کرد . علیرغم این که وسایل ارتباط جمعی برای بنگاه‌های کوچک نسبت به بنگاه‌های بزرگ کمتر اثرگذار هستند روابط عمومی نباید از آن غافل بوده و به صورت مستمر برای بهبود فعالیت‌های سازمانی خود ،اخبار و گزارش‌های اقتصادی ،سیاسی اجتماعی و فرهنگی را رصد کرده و برای توسعه سازمان خود در اختیار مسئولان و صاحبان بنگاه قرار دهد رسانه ها ابزاری است که در راه احساس تعلق سازمانی، احساس اشتراک، تعلق و پیوند متقابل و آشنایی با حوادث پیرامون خود از آن بهره گرفته و همکاران را به تعلق خاطر سازمانی آگاه می سازند.

سرمایه انسانی در هر سازمان کوچک و بزرگی زیر بنای هر نوع حرکت و هر نوع فعالیتی است که باید به آن توجه خاص کرد و لحظه ای آن را واکاوی نمود و این از وظایف اصلی یک روابط عمومی موفق است که نباید از مقابل چشم عبور کند. آنچه مهم است ایجاد رفاقت و همدلی روابط عمومی با تک‌تک ارکان سیستم  تا با روابط عمومی همراه باشند و اگر این اتفاق وقوع نیابد قطعاً فعالیت های روابط عمومی را ه به جایی نخواهد برد و یکی از عوامل شکست در سازمان است و نمی‌تواند چالش‌های آن را به فرصت و قوت تبدیل کند. بنابراین باید آگاه باشیم هر سازمانی برای پیشرفت و توسعه لایق شناخت آن از روابط عمومی خود خواهد بود و  توجه داشته باشیم که بدون روابط عمومی توانمند در عصر حاضر راه به جایی نخواهد برد .

 

نویسنده: خسرو رفیعی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها