|
کدخبر: 270536

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

بازگشت ۹۸ واحد صنعتی به چرخه تولید

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان معتقد است:«در سال جاری؛ آمار تعیین شده برای خروج واحدهای تولیدی از رکود ۹۸ واحد اعلام شده است که در سال جاری محقق می شود».

صنعت بازگشت ۹۸ واحد صنعتی به چرخه تولید

توسعه شهرک های صنعتی و حل مشکلات شهرک‌های استان‌ها می تواند زمینه ساز جذب سرمایه گذار در شهرک ها و همچنین رشد تولید و ایجاد اشتغال شود بنابراین از این رو، تلاش شهرک های صنعتی بر توسعه زیرساخت ها، تاکید داشته و به دنبال آن اقدامات توسعه ای بیشماری انجام می شود. علی مهدی پور مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان در گفتگو با گسترش نیوز از اقدامات انجام شده طی پنج ماه گذشته خبر داده و چشم اندازهای این شهرک صنعتی و برنامه های پیش رو در هفته دولت را تشریح می کند.

علی مهدی پور مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان در گفتگو با گسترش نیوز معتقد است در سال جاری؛ آمار تعیین شده برای خروج واحدهای تولیدی از رکود ۹۸ واحد اعلام شده است که در سال جاری محقق می شود. گفتگوی ذیل ماحصل مصاحبه مهدی پور مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان با گسترش نیوز است که می خوانید؛ باگسترش نیوز همراه باشید.

وزارت صمت؛ بازگشت به چرخه تولید؛ چه تعداد واحد صنعتی را به شهرک ها و نواحی صنعتی تکلیف کرده است؟

راه‌اندازی و بازگشت ۹۸ واحد‌ راکد به چرخه تولید برای شرکت‌های استانی در سال جاری تعیین تکلیف شده است. بنابراین؛ برای به نتیجه رسیدن چنین اهدافی، کارگروهی از سازمان‌های صمت استانی، شهرک‌های صنعتی، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی، اتاق بازرگانی، معاونت امور اقتصادی، تامین اجتماعی، بانک‌ها و سایر سازمان های مرتبط تشکیل شده است که تحقق اهداف در این زمینه را تسریع می کند. در نتیجه نخستین جلسه کارگروه را تشکیل داده و به بررسی و پی گیری مشکلات این واحدها پرداختیم. امید است امسال واحدهای صنعتی به چرخه تولید بازگردند.

در حال حاضر چند واحد تولیدی راکد وجود دارد؟

امسال، ۹۸ واحد به ما معرفی شده ولی طی سه ماه گذشته پنج واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان خوزستان به چرخه تولید بازگشته است و البته دو الی سه مورد دیگر هم وجود دارد که  فعلا در موردش صحبت نمی کنیم تا به طور حتمی به چرخه تولید بازگردد.

پیش از این طی خبری اعلام شده بود که استان خوزستان دارای ۳۹۴ واحد صنعتی غیر فعال است آیا این ۳۹۴ به۹۸ تا واحد تبدیل شده اند؟

خیر؛ در واقع ۳۹۴ واحد صنعتی  غیر فعال در شهرک ها و واحدهای صنعتی استان خوزستان وجود دارد که امکان راه اندازی و بازگرداندن آنها به چرخه تولید طی یکسال نیست اما  یک سری واحد‌های صنعتی که دارای شرایط بهتری برای راه‌اندازی مجدد هستند را طی سال جاری به طور حتم فعال می کنیم.

آیا ۹۸ واحد ظرفیت و پتانسیل بازگشت به تولید را دارند؟

۹۸ واحد تولیدی و صنعتی  از سوی وزارت صمت، برای استان تکلیف و مشخص شده است اما از میان این تعداد واحدهای راکد و نیمه راکد (۳۹۴ واحد تولیدی و صنعتی)، هر کدام از واحدهایی که دارای شرایط بهتری باشد مورد بررسی قرار گرفته و به چرخه تولید بازگردانده می شود و این جدای از تعیین تکلیفی است که وزارتخانه برای استان مد نظر قرار داده است. به عبارتی مشاوران ما پایش آن را انجام و مشکلات را ارسال کرده و بر اساس آن تصمیم گیری‌های لازم انجام می شود.

علی-مهدی-پور

با توجه به این که بانک‌ها از کسی حرف شنوی نداشته و تابع شورای پول و اعتبار هستند آیا شما در تعامل با بانک‌ها موفق بوده اید؟

روسای بانک‌ها و بانک‌های استان تابع برخی قوانین و مقررات بانکی هستند اما طی نشست هایی که با  بانک‌های کشور داشته ام چند بانک راغب کمک به بخش تولید بوده اند اما باید اصلاح ساختار و قوانین صورت بگیرد که آنها بتوانند بهتر کمک کنند. بانک ها قوانین خاص خود را داشته و از مرکز و بانک اصلی خود تبعیت می‌کنند.

در حال حاضر؛ ۵۰ درصد واحد‌های صنعتی دارای مشکلات نقدینگی و تامین منابع مالی هستند که در اینخصوص با بانک‌های استانی  نشست و جلساتی برگزارکرده ایم که امیدواریم با بانک ها به تعاملات خوبی  همچون رفع مشکلات نقدینگی دست یابیم. 

 در حال حاضر مشکلاتی که در شهرک صنعتی استان خوزستان اصلاح و رفع شده است چه مواردی هستند؟

در بحث زیر ساخت‌ها؛ بسیاری از مشکلات را اصلاح کرده ایم و در حال انجام برنامه‌ریزی لازم جهت رفع موانع برای استقرار واحد‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان  هستیم تا از نظر زیر ساختی شرایط بهتری را مهیا کنیم.  همچنین در بحث مخابرات شهرک‌های صنعتی، جلسات متعددی با اداره مخابرات استان داشته‌ و در حال پیگیری ارتباط مخابراتی و فیبر نوری هستیم.

ارتباط تلفنی دو شهرک صنعتی باغ ملک و باغ شهر را برقرار کرده‌ایم همچنین، طی چند ماه گذشته تقریبا صد میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی به مرحله مناقصه و شروع عملیات اجرایی رسیده که به زودی عملیات اجرایی آن شروع می‌شود  که احتمالا تا پایان سال؛ نتیجه آن را شاهد خواهیم بود.

برنامه هفته دولت شما چیست؟

افتتاح طرح‌های صنعتی در هفته دولت که در حال برنامه‌ریزی و جمع اوری اطلاعات هستیم و افتتاح پروژه‌های عمرانی نیز در دست است.

بفرمایید صادرات چه محصولاتی از این استان انجام می شود؟

عمده محصولات صادراتی ما شامل تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی است. در بحث‌های صادراتی دارای واحد‌های صنعتی بسیار خوبی هستیم و با توجه به این که کشور عراق را در جوار خود داریم. تعدادی از واحد‌های صنعتی ما در حوزه‌های شیمیایی و فلزی فعالیت کرده و صادرات قابل توجهی انجام می دهند.

امروزه وضعیت تعامل شما با وزارت و دستگاه‌های اجرایی در راستای تامین انرژی چگونه است؟ و چگونه کمبودها را مدیریت می کنید؟

تا به امروز صنایع کوچک شهرک های صنعتی این استان از سوخت مازاد استفاده نکردند اگرچه مشکلاتی در خصوص قطعی برق در استان خوزستان داشتیم و براساس نشستی که با معاون وزیر صمت و نیرو انجام دادیم بنا شد که در داخل استان‌ها یک تقویم مشخصی بابت قطعی‌های برق مشخص شود. به محض تعیین تقویم؛ بسیاری از مشکلات انرژی بالاخص برق به طور عملی رفع شد. همچنین، نشست‌های بسیار زیادی را با روسای  اداره برق اهواز، شهرستان‌ها و استان داشته‌ایم که صنعتگران در این قضیه با ما همکاری‌های بازم را داشته اند امسال قطعی برق قطعی داشتیم ولی با تقویم و برنامه‌ریزی خوبی که صورت گرفت شرایط بهتر شد.

عمده تولیدات شهرک های صنعتی استان خوزستان چیست؟

صنایعی که در خوزستان مستقرند شامل صنایع فلزی و شیمیایی هستند و به واسطه صنایع بزرگی که در این استان حضور دارند غالبا صنایع نفت، گاز، پتروشیمی فولاد و صنایع جانبی نیشکر هستند غالبا صنایع پایین دستی آنها مستقر می‌شود و صنایع پایین دستی معمولا صنایعی است که در حوزه فلزی و شیمیایی کار می‌کنند.

ارسال نظر