|
کدخبر: 275447

مدیر کسب‌وکار مواد اولیه هلدینگ ظریف مصور در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

درخشش ظریف مصور در میان هلدینگ‌های بین‌المللی صنعتی تا ۵ سال آینده

ابوالحسینی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در فضای صنعتی امروز کشور ما بیش از هر چیزی به ثبات قوانین نیاز داریم. اینکه ما بیرون از مرزهای کشور دچار چالش شویم امری غیرقابل اغماض است اما اینکه ما در داخل خاک خود هم با چالش‌های متعدد روبه‌رو شویم قابل‌قبول نیست.

صنعت و معدن درخشش ظریف مصور در میان هلدینگ‌های بین‌المللی صنعتی تا ۵ سال آینده

صنعت و تولید ما امروز به بسیاری از کشورهای جهان صادر می شود و توسط گستره وسیعی از مردم جهان به مصرف می‌رسد. این موضوع به جهات مختلف بسیار ارزنده است و باید مورد توجه قرار بگیرد. از طرفی تولید به عنوان یکی از چرخ‌های اصلی اقتصاد کشور به شمار می‌رود؛ بنابراین مسئولان و سیاست‌گذاران باید توجه کنند که این چرخ از حرکت رو به جلو باز نماند.

مجموعه صنعتی ظریف مصور به عنوان یکی از بزرگترین و شناخته شدن ترین مجموعه‌های تولیدی در کشور سال‌هاست که تلاش کرده تا حرکت چرخ صنعت کشور سرعت بگیرد. این مجموعه صنعتی با گذشت بیش از سه دهه فعالیت بر این باور است که تعهد و ایمان دو شاخصه اصلی در هر فعالیت اقتصادی هستند که می‌توانند در کنار تجربه و اندیشه چرخ‌های یک صنعت را به حرکت در آورند.

اما چالش‌ها و موانع موجود در مسیر فعالیت این گروه صنعتی نیز کم نیستند. پیرامون این موضوع گفتگویی را با علی ابوالحسینی مدیر کسب و کار مواد اولیه هلدینگ ظریف مصور ترتیب داده‌ایم.

۳ شاخه اصلی فعالیت هلدینگ ظریف مصور

علی ابوالحسینی در این گفتگو اظهار داشت: مجموعه ظریف مصور در وهله اول با موکت تولیدی خود شناخته می‌شود. این مجموعه صنعتی در فرآیند تولید موکت و در راستای زنجیره تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود ۳ شرکت مستقل از یکدیگر احداث کرده است. همان‌طور که عنوان شد، کارخانه تولید موکت به‌عنوان اصلی‌ترین بخش این مجموعه در حال فعالیت است. در کنار این، گروه صنعتی ظریف مصور مشغول تولید انواع الیاف، نخ، مستربچ و رنگ‌دانه‌های صنعتی، انواع روغن‌های صنعتی، رزین‌ها و چسب‌های مخصوص صنعت نساجی و ... است. از طرفی کارخانه‌های بازیافت و پتروشیمی رجال نیز در خدمت به تأمین مواد اولیه مورد نیاز این مجموعه صنعتی احداث و مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: به‌طورکلی می‌توان گفت ظریف مصور تمام زنجیره تأمین مواد اولیه خود، از ابتدا تا انتها را پوشش می‌دهد.

علی-ابوالحسینی

چالش‌های موجود در مسیر تولید

مدیر کسب‌وکار مواد اولیه هلدینگ ظریف مصور در ادامه به چالش‌های موجود در مسیر فعالیت تولیدی این مجموعه صنعتی اشاره کرد و گفت: در کشور ما چالش‌ها و دغدغه‌های مسیر تولید همواره وجود داشته است اما به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر این موارد بیشتر و محسوس‌تر شده‌اند. بخش اصلی به وجود آمدن این مشکلات به تحریم‌ها باز می‌گردد. تحویل کالاهای صادراتی توسط فروشنده، دریافت پول از مشتری برون‌مرزی، نحوه بازگشت ارز صادراتی، حمل‌ونقل و ... جزء مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان به شمار می‌رود.

این فعال صنعتی همچنین عنوان کرد: به‌روزرسانی تجهیزات نیز از دیگر چالش‌هایی است که به‌مثابه دست‌انداز در مسیر فعالیت ما قرار دارد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تجهیزات در دنیا به دلیل اعمال تحریم‌ها به ما خدمات ارائه نمی‌کنند. مجموعه ظریف مصور در راستای رفع این چالش زیرمجموعه‌ای به نام ماشین‌سازی را احداث کرده است. ما در این مجموعه بسیاری از نیازهای تجهیزاتی خود را اصلاح و حتی احداث می‌کنیم. ما به مرحله‌ای رسیدیم که برخی از دستگاه‌های مورد نیاز خود را می‌سازیم. برخی از تجهیزات ما در قسمت بازیافت از کشورهای ایتالیا و آلمان خریداری شده‌اند. امروزه و پس از گذشت چندین سال این تجهیزات احتیاج به به‌روزرسانی دارند اما شرکت‌های فروشنده با ما همکاری نمی‌کنند. بنابراین گروه‌های الکترونیک و مکانیک ما در مجموعه ماشین‌سازی درصدد رفع این مشکل برآمدند و موفق نیز بوده‌اند.

در جنگ تمام‌عیار هستیم

وی با اشاره به اینکه هلدینگ ظریف مصور سال‌ها جزء صادرکنندگان نمونه حوزه نساجی و مواد اولیه است، عنوان داشت: محصولات این مجموعه (به‌ویژه مواد اولیه) امروزه به کشورهایی مانند ایتالیا، انگلستان، اوکراین، روسیه، هند، پاکستان، ترکیه و.. صادرات دارد. گروه‌های صادراتی ظریف مصور هرروز در حال یافتن راهی جدید برای تسهیل صادرات به این کشورها هستند.

مدیر کسب‌وکار مواد اولیه هلدینگ ظریف مصور در ادامه گفت: ما در دو حوزه چسب‌های صنعتی (که در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرد) و نخ وارد بازار ترکیه شدیم. ما موفق شدیم بازار ترکیه را از دست یک شرکت انگلیسی خارج کنیم و این بازار را تصاحب کنیم. پس‌ از این موفقیت، شرکت‌های تولیدکننده خطوط تولیدکننده در دنیا از همکاری با ما سرباز زدند. همین موضوع نشان می‌دهد که فعالیت تولیدی در این فضای صنعتی در حقیقت مشابه به یک جنگ تمام‌عیار است. از همین رو حمایت قانون‌گذار داخلی از تولیدکنندگان بسیار ضروری است.

مدیر کسب‌وکار مواد اولیه هلدینگ ظریف مصور همچنین خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در فضای صنعتی امروز کشور ما بیش از هر چیزی به ثبات قوانین نیاز داریم. اینکه ما بیرون از مرزهای کشور دچار چالش شویم امری غیرقابل اغماض است اما اینکه ما در داخل خاک خود هم با چالش‌های متعدد روبه‌رو شویم قابل‌قبول نیست. تغییرات ماهانه قوانین، صدور بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه، عدم ثبات نرخ ارز و موارد این‌چنینی نیز موجب کندی چرخ تولید و صنعت در کشور می‌شود که باید نسبت به رفع آنها در اسرع وقت اقدامات لازم از جانب مسئولان انجام شود.

ابوالحسینی در ادامه با بیان اینکه ما در حوزه بازیافت نیاز به بازنگری قوانین مالیاتی داریم، تصریح کرد: مسئولان مالیاتی کشور باید متوجه شوند که نباید به‌طور مداوم از کالایی که به‌واسطه صنعت بازیافت دوباره به چرخه صنعتی و اقتصادی کشور باز می‌گردد مالیات دریافت کرد. اخذ چندین‌باره مالیات بر ارزش‌افزوده از تولیدات صنعت بازیافت موجب بالا رفتن هزینه تولید شده و به‌تبع آن اقتصادی بودن محصولات این صنعت را نیز زیر سوال می‌برد.

ضرورت تسهیل در مقررات

وی همچنین گفت: در حوزه مستربچ نیز به نظر می‌رسد ما باید قوانین شرایط تامین مواد اولیه پتروشیمی‌ها را تسهیل‌تر کنیم. اتفاقاتی که امروزه در بازار رخ داده و منجر به ایجاد بازارهای سیاه، مافیا و... شده است موجب شده تا دیدگاه‌های سخت‌گیرانه‌ای در خصوص تأمین مواد اولیه از جانب مسئولان و قانون‌گذاران به وجود بیاید. اما به نظر می‌رسد وقت آن رسیده تا این فضا کمی تلطیف شود و فعالان این حوزه فعالیت خود را راحت‌تر انجام دهند.

 این فعال صنعتی در ادامه گفت: در حوزه شیمایی نیز به نظر می‌رسد که شرکت‌های بزرگ دولتی باید در راستای تامین مواد اولیه خارجی به بازار کمک کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد فعالیت شرکت‌های کوچک بخش خصوصی فعال در حوزه پتروشیمی به بن‌بست خواهد رسید. بنابراین این اقدام باید به‌طور جد مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

تاثیر برگزاری نمایشگاه‌ها در بازاریابی

ابوالحسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری شانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست در تهران و حضور مجموعه صنعتی ظریف مصور در این رویداد اشاره کرد و گفت: ظریف مصور مجموعه گسترده‌ای از انواع محصولات را ارائه می‌دهد. بنابراین بخش‌های مختلف این هلدینگ با اهداف متفاوت و مختلف در این رویداد نمایشگاهی حاضر شدند. مجموعه بازیافت این گروه صنعتی با هدف آشنایی با بازار و قسمت مستربچ با هدف بازاریابی و ارتباط با مشتریان قدیمی خود در این رویداد حاضر شده‌اند. قسمت شیمیایی این مجموعه به‌منظور شناسایی تامین‌کنندگان مواد اولیه خود در این نمایشگاه شرکت کردند.

وی افزود: حضور در این‌گونه رویدادها به ما کمک خواهد کرد تا ارتباط خوبی را با تمام ذی‌نفعان و فعالان صنعتی کشور برقرار کنیم.

چشم‌انداز ظریف مصور در سال‌های آتی

مدیر کسب‌وکار مواد اولیه هلدینگ ظریف مصور در پایان به چشم‌انداز این مجموعه در سال‌های پیش رو اشاره کرد و گفت: حاج علی محمد رجالی، بنیان‌گذار این مجموعه صنعتی، همواره بر این باورند که بیشترین لذت از ایجاد یک فعالیت صنعتی، اشتغال آفرینی و کارآفرینی است. ما امیدواریم که تا ۳ سال آینده، ۱۰ هزار نیروی انسانی به‌صورت مستقیم در هلدینگ ظریف مصور مشغول به فعالیت شوند. به نظر می‌رسد که در حوزه‌های صنعتی مسیر اشتغال آفرینی، بسیار کمک کننده است. از طرفی ایمان داریم که از مجموعه ظریف مصور به پشتوانه همین نیروهای انسانی تا ۵ سال آینده به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های بین‌المللی صنعتی شناخته‌تر خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها