|
کدخبر: 275177 سهیل فرزین

عضو هیئت رییسه مجلس یازدهم در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

شرط نجات صنعت و تولید کشور

حاجی دلیگانی گفت: اگر همگی دست به دست هم دهیم و ایمان پیدا کنیم و براساس آن ایمانی که از تولید حمایت می شود پیش برویم.

صنعت و معدن شرط نجات صنعت و تولید کشور

در کتب اقتصادی دلیل نخست تغییر تولید ناخالص داخلی یا ملی این است که مقدار منابع موجود در اقتصاد تغییر کند. منابع اقتصادی به سرمایه و نیروی کار تقسیم می‌شود. نیروی کار شامل افرادی است که شاغل‌اند یا در جست ‌و جوی شغل هستند، طی زمان رشد می ‌کنند و بنابراین یک منبع افزایش تولید را امکان ‌پذیر می‌کنند. ذخیره سرمایه هم از جمله ساختمان‌ها، ماشین ‌آلات اگر در زمان رشد یافتند، بدین ترتیب افزایش تولید را امکان ‌پذیر می‌سازند.

بنابراین افزایش در میزان موجودی عوامل تولید یعنی نیروی کار و سرمایه که در تولید کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند، دلیل بخشی از افزایش تولید ناخالص داخلی واقعی است. دلیل دوم برای تغییر محصول ناخالص داخلی واقعی این است که کارایی عوامل تولید می‌ تواند تغییر کند. در زمان همین عوامل تولید می‌ توانند محصول بیشتری را تولید کنند. این افزایش در کارایی تولید یا بهره‌وری، در نتیجه تغییرات در دانش، از جمله فراگیری در ضمن کار و غیره حاصل می ‌شود. به عبارتی مردم از طریق تجربه یاد می‌ گیرند وظایف مشابه را بهتر انجام دهند.

با این اوصاف برای افزایش تولید و به حرکت درآوردن چرخ صنعت کشور چه اقداماتی باید انجام داد. خبرنگار گسترش نیوز پیرامون این موضوع گفتگویی را با حسین علی حاجی دلیگانی عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

برخی تولیدکنندگان دلسوز نیستند

حسین علی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: در مجموع توجهات به تولید خوب بوده است. در سیاست ‌های کلان نظام، قانون گذاری، مباحث نظارتی، در سطح عالی ستادی اجرا، همگی به سمت دفاع از تولید رفته ‌اند و تا حدی هم موفق بوده ‌اند. اما برخی کارخانه‌ ها و ارگان ‌ها هستند که در امر تولید با انگیزه و دلسوز نیستند و یک پاسخ سلبی از مسئولیت خود ارائه می‌ دهند.

حسینعلی-حاجی-دلیگانی

عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: برخی از ارگان‌ها همچون محیط زیست، امور آب، امور مالیاتی، آن انگیزه لازم را برای تقویت تولید در کشور ندارند. برخی از بانک‌ ها هم با اینکه می ‌توانستند کمک حال تولید باشند، اما آنچنان که باید درست عمل نکردند و در امر مقدس تولید، مشکلاتی ایجاد کردند.

حمایت از تولید با شرط ایمان

وی بیان کرد: این یک واقیعت است که اگر همگی دست به دست هم دهیم و ایمان پیدا کنیم و براساس آن ایمانی که از تولید حمایت می شود پیش برویم؛ تولید نجات پیدا می‌کند. در غیر این صورت با برخوردهای صوری برخی از دستگاه ‌ها، طبیعتا تولیدکننده هم به سمت تجارت گرایش پیدا می‌کند. یعنی به سمت کارهایی که نمی‌شود اسم آن را تولید گذاشت.

چالشی به نام مهاجرت صنعتگر خبره

حاجی دلیگانی در پاسخ به این سوال که اکنون بخش تولید و صنعت کشور با یک چالش اساسی به نام مهاجرت صنعتگر خبره روبرو شده است، لذا راهکار برون رفت از این چالش چیست، اظهار کرد:  ایران مانند تمام کشورهای دیگر که در امر تولید موفق هستند، باید جایگاه کارگر و صنعتگری که با تمام توان زحمت می‌کشند را بالا نگه دارد، یعنی دستمزدی که به آنها پرداخت می ‌کنند را افزایش دهد. با اینکار هم از تولید حمایت می ‌شود و هم از مهاجرت بی ‌رویه جلوگیری می ‌شود.

ارسال نظر