|
کدخبر: 275304

گفتگوی گسترش نیوز با سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس؛

چرا کشور رشد مطلوبی در حوزه تولید ندارد؟

لطفی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ما موانعی زیادی در تولید کشور داریم. همین عوامل باعث شده که کشور رشد مطلوبی در حوزه تولید نداشته باشد. اولین مشکل پیش رو، بروکراسی پیچیده اداری است.

صنعت و معدن چرا کشور رشد مطلوبی در حوزه تولید ندارد؟

یکی از متغیرهای مهم اقتصادی در هر جامعه میزان تولید و روند رشد آن است که در ایران یکی از اهداف مهم برنامه‌های عمرانی و توسعه کشور است. معمولاً جوامعی که از سطح بالای تولید و رشد اقتصادی سریع و مستمر برخوردار هستند به شرط توزیع متناسب درآمد، از سطح زندگی بالاتری نسبت به دیگر کشورها برخوردار هستند.

سوال این است که چه علت ‌هایی سبب رشد اقتصادی یا رشد تولید یک کشور می‌ شوند؟ در کتب اقتصادی دلیل نخست تغییر تولید ناخالص داخلی یا ملی این است که مقدار منابع موجود در اقتصاد تغییر کند.

منابع اقتصادی به سرمایه و نیروی کار تقسیم می‌ شود. نیروی کار شامل افرادی است که یا شاغل ‌اند یا در جست‌ و جوی شغل هستند، طی زمان رشد می ‌کنند و بنابراین یک منبع افزایش تولید را امکان ‌پذیر می‌ کنند. ذخیره سرمایه هم از جمله ساختمان ‌ها، ماشین ‌آلات اگر طی زمان رشد یافتند، بدین ترتیب افزایش تولید را امکان ‌پذیر می‌ سازند.

بنابراین افزایش در میزان موجودی عوامل تولید یعنی نیروی کار و سرمایه که در تولید کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌ گیرند، دلیل بخشی از افزایش تولید ناخالص داخلی واقعی است.

دلیل دوم برای تغییر محصول ناخالص داخلی واقعی این است که کارایی عوامل تولید می ‌تواند تغییر کند. طی زمان همین عوامل تولید می ‌توانند محصول بیشتری را تولید کنند. این افزایش در کارایی تولید یا بهره ‌وری، در نتیجه تغییرات در دانش، از جمله فراگیری در ضمن کار و غیره حاصل می ‌شود. به عبارتی مردم از طریق تجربه یاد می ‌گیرند وظایف مشابه را بهتر انجام دهند.

از منظر کاربردی عوامل موثر بر سطح تولید و رشد اقتصادی همواره مورد توجه محققان و تصمیم ‌گیران بوده و هست. برخی از این عوامل اقتصادی و برخی دیگر غیر ‌اقتصادی هستند. پیرامون تاثیر عوامل اقتصادی نظیر سرمایه، نیروی کار و عوامل دیگری چون واردات، نقدینگی، مخارج دولت و غیره بر رشد اقتصادی در ایران، مطالعات تجربی متعددی صورت گرفته است.

مهم‌ ترین مزیت این عوامل در مقایسه با عوامل کیفی و بعضاً غیر ‌اقتصادی، قابلیت اندازه‌ گیری و در دسترس بودن مقادیر سری زمانی آنها طی سال‌ های مختلف است. اما شاید به جرات بتوان گفت عوامل کیفی نقش تعیین ‌کننده ‌تری تا عوامل مرسوم اقتصادی همچون نیروی کار و سرمایه در رشد اقتصادی دارند.

در همین راستا گفتگویی را با حسن لطفی نماینده سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

رشد مطلوبی در حوزه تولید نداریم

لطفی در این گفتگو اظهار کرد: ما موانعی زیادی در تولید کشور داریم. همین عوامل باعث شده که کشور رشد مطلوبی در حوزه تولید نداشته باشد. اولین مشکل پیش رو، بروکراسی پیچیده اداری است،‌ این امر باعث شده که تولیدکننده از مرحله اخذ مجوز تا تولید،‌ آنقدر در پیچ و خم ادارات گرفتار ‌شود که از تولید و ایجاد اشتغال صرف نظر ‌کند. بنظر من چالش اصلی کشور، بروکراسی پیچیده اداری است.

حسن-لطفی

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در ادامه بیان کرد: مشکل بعدی، امور پیچیده مالیاتی است، یعنی تولیدکننده تا می خواهد نفسی بکشد و استقلال مالی کسب کند، سازمان امور مالیاتی کیسه اش را باز می ‌کند. بعد از آن سازمان تامین اجتماعی است که خلل در روند تولید ایجاد می ‌کند.

چرا کارگر ترک کار می کند؟

لطفی ادامه داد: در کنار مسائل یاد شده، قاچاق کالا‌، واردات و صادرات بی ‌رویه و غیر کارشناسی از عوامل تاثیرگذار بر تولید هستند. همچنین هزینه تمام شده محصول، مشخص نیست و کار کارگران هیچ‌گاه دیده نمی ‌شود. در این هنگام است که اگر کار کارگر دیده نشود و دستمزد خوبی دریافت نکند، ترک کار می ‌کند و باعث ایجاد خلل در روند کار می‌ شود. اینها از عواملی است که سر راه همه تولیدکنندگان وجود دارد و تا زمانی که قوانین مربوطه اصلاح نشود و بوروکراسی اداری را سامان ‌‌دهی نکنیم. به طور قطع در تولید پیشرفتی نخواهیم کرد.

وی در مورد تاثیر تحریم‌‌ها بر بخش تولید اظهار کرد: تحریم ‌ها هم تاثیرگذار هستند،‌ اما بوروکراسی پیچیده اداری ما ارتباطی با تحریم ‌ها ندارد. می توان گفت که در حدود ۲۰ درصد، تحریم‌ ها بر بخش تولید اثرگذار بوده است اما ۸۰ درصد عوامل داخلی است که باید آنها را حل کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها