|
کدخبر: 275289 سهیل فرزین

نماینده مجلس در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

راهکاری تضمینی برای ارتباط صنعت و دانشگاه

متفکر آزاد گفت: ما مسائل متعددی را در این قانون دیدیم از تغییرات ساختاری در حوزه اقتصاد دانش ‌پایه تا تغییرات سیاست ‌گذاری تا ارتباط صنعت با دانشگاه، که در همه این موضوعات ریل ‌گذاری ‌های جدیدی اتفاق افتاده است.

صنعت و معدن راهکاری تضمینی برای ارتباط صنعت و دانشگاه

پس از تصویب قانون حمایت از شرکت‌ ها و مؤسسات دانش‌ بنیان در سال ۸۹  بود که نام شرکت ‌های دانش ‌بنیان بیش‌ از پیش بر سر زبان ‌ها افتاد. این شرکت ‌ها به‌ واسطه اتکا بر دانش و فناوری پیشرفته بومی از مزیت ‌های متعددی در مقایسه با بنگاه ‌های صنعتی متعارف برخوردارند که از جمله می ‌توان به پویایی و چالاکی در توسعه محصولات و خدمات جدید اشاره کرد. همچنین یکی از مهم‌ ترین محور هایی که در سیاست ‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به آن توجه ویژه شده، پیشتازی اقتصاد دانش ‌بنیان است. در همین راستا، مقام معظم رهبری ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش ‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌ بنیان در منطقه را به ‌عنوان یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی دانستند.

در این میان نباید از نقش حیاتی دانشگاه ها و تاثیر آن بر اقتصاد دانش بنیان کشور غافل بود. اما چگونه می توان ارتباط میان صنعت و دانشگاه را به وجود آورد. خبرنگار گسترش نیوز پیرامون این موضوع گفتگویی را با روح ‌الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

اقدام ویژه مجلس برای حمایت از دانش بنیان ها

روح ‌الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار داشت: مجلس سال گذشته، دومین قانون حوزه دانش ‌بنیان کشور را مصوب کرد. این کار دومین گامی بود که جمهوری اسلامی ایران در حمایت از شرکت ‌های دانش ‌بنیان انجام داده است. قانون اول در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید که قانون بسیار خوبی بود. اما به فراخور پیشرفت ‌هایی که در حوزه دانش‌ بنیان‌ ها رخ داد، نیاز داشت که ریل ‌گذاری جدیدی رخ دهد، به همین علت مجلس وارد عمل شد. قانونی که سال گذشته به تصویب رسید،‌ بسترهای لازم برای تحقق شعار سال را داشت.

متفکرآزاد

وی ادامه داد: ما مسائل متعددی را در این قانون دیدیم از تغییرات ساختاری در حوزه اقتصاد دانش ‌پایه تا تغییرات سیاست ‌گذاری تا ارتباط صنعت با دانشگاه، که در همه این موضوعات ریل ‌گذاری ‌های جدیدی اتفاق افتاده است. این قانون سبب بهبود عملکرد حوزه دانش ‌بنیان ‌ها و پیشرفت چشمگیر آن ‌ها خواهد شد.

سرمایه گذاری صنایع در R&D

عضو فراکسیون دانش‌ بنیان مجلس اظهار کرد: سعی کرده ‌ایم در این قانون برخی گره‌ ها را بازکنیم. در همین راستا صنایع می ‌توانند با سرمایه ‌گذاری در R&D خودشان، اعتبارات مالیاتی قابل‌ انتقال به سنوات آتی را اخذ کنند. این موضوع از مشوق‌ هایی است که برای شرکت ‌ها در نظر گرفته شده که اگر R&D آن ‌ها با دانشگاه‌ ها قرارداد منعقد کند، می ‌تواند ارتباط صنعت با دانشگاه را تضمین کند.

وی افزود: ضمن اینکه ما دانش ‌پایه را در شرکت ‌های کوچک و متوسط خلاصه نکردیم. بلکه شرکت‌ های بزرگ می‌ توانند در اقتصاد دانش ‌پایه ورود کنند. حتی اگر دانش ‌بنیان شناخته نشوند، تحقیقاتشان می ‌تواند در این حوزه باشد و از امتیازات دانش ‌بنیان ‌ها استفاده کند.  البته این قانون اخیراً ابلاغ‌ شده و قطعاً زمان ‌بر است که اجرای آن پاسخ دهد اما افق خوبی را می‌ توان برای این قانون مشاهده کرد.

اهمیت صادرات محصولات دانش ‌بنیان

متفکر آزاد در پایان همچنین به اهمیت صادرات محصولات دانش ‌بنیان با توجه به ظرفیت ‌های موجود، اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه حدود ۱۴ میلیون نفر از جمعیت جوان کشور ما تحصیلات عالیه دارند، می‌ توانیم به سمت ارائه خدمات دانش‌ بنیان و خدمات فنی و مهندسی در کشورهای پیرامونی حرکت کنیم که نیازمند تقویت بخش خصوصی حوزه دانش ‌بنیان و ارتباط دادن میان این بخش در ایران و سایر کشورها است.

سخن پایانی:

اقتصاد دانش ‌بنیان اقتصادی است که کاربرد دانش و اطلاعات در آن اهمیت بالایی داشته و تولید و توزیع، مبتنی بر آن شکل ‌گرفته و سرمایه ‌گذاری در صنایع با محوریت دانش مورد توجه خاصی قرار گرفته است. بدون شک حرکت اقتصاد ها به سمت دانش ‌بنیان شدن علاوه بر اینکه موجب افزایش توان رقابتی کشور ها می‌ شود می ‌تواند در حوزه تجارت خارجی، ضمن ایجاد یک پایگاه اقتصادی در جهان به افزایش قدرت نرم کشور ها هم کمک کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها