|
کدخبر: 275443 سهیل فرزین

گفتگوی گسترش نیوز با نماینده مجلس یازدهم؛

شرط تحقق شعار سال چیست؟

درخشان گفت: کارخانه ‌ها و شرکت ‌های بزرگ ما در بخش R&D خیلی فعال نیستند. لذا با فعال کردن آن و سرمایه‌گذاری در R&D سبب جذب جوانان خلاق شویم تا آنچه یاد گرفته‌ اند را به نمایش بگذارند.

اقتصاد شرط تحقق شعار سال چیست؟

اقتصاد دانش‌ بنیان اقتصادی است که کاربرد دانش و اطلاعات در آن اهمیت بالایی داشته و تولید و توزیع، مبتنی بر آن شکل ‌گرفته و سرمایه ‌گذاری در صنایع با محوریت دانش مورد توجه خاصی قرار گرفته است. حرکت اقتصادها به سمت دانش ‌بنیان شدن علاوه بر اینکه موجب افزایش توان رقابتی کشورها می ‌شود می ‌تواند در حوزه تجارت خارجی، ضمن ایجاد یک پایگاه اقتصادی در جهان به افزایش قدرت نرم کشورها کمک کند. در همین راستا بود که رهبر معظم انقلاب، سال ۱۴۰۱ را سال «تولید؛ دانش‌‌‌بنیان، اشتغال آفرین» نام‌ گذاری کردند که تولید کشور با کمک دانش ‌بنیان ‌ها رونق پیدا کند.

حال سؤالی که مطرح می ‌شود این است که شرط تحقق این شعار چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر و عضو فراکسیون اقتصاد دانش ‌بنیان مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

منتظر ثمردهی درخت دانش بنیان ها باشید

عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، در این خصوص گفت: مقام معظم رهبری، سال جاری را سال «تولید؛ دانش‌‌‌بنیان، اشتغال آفرین» نام‌ گذاری کرده ‌اند. لذا انتظارات از حوزه دانش ‌بنیان بسیار بالا رفته است. اما بنده معتقدم که باید فرصت داد و شاهد گذشت زمان بود تا درخت دانش ‌بنیان‌ ها به ثمر بنشیند.
 

درخشان

وی افزود:‌ برخی از شرکت ‌ها، کارخانه‌ ها و حتی کسبه با کلمه دانش ‌بنیان هنوز آن‌ چنان آشنایی ندارند. ما نمی ‌توانیم بگوییم بشری که آن ‌قدر پیشرفت کرده و توسعه ‌یافته بدون علم، دانش و فناوری بوده است. قطعاً پایه علمی در کنار این توسعه قرار گرفته است.

عضو فراکسیون اقتصاد دانش ‌بنیان اظهار کرد:‌ دنیا بر اساس ظرفیت ‌های علمی پیش می ‌رود، لذا باید از دانشجویان، دانش آموزان و فارغ‌ التحصیلان استفاده کند. باید فرصتی به این افراد داد تا از ایده‌ های آن ‌ها کمال استفاده را برد. اکنون کارخانه ‌ها و شرکت ‌های بزرگ ما در بخش R&D خیلی فعال نیستند. لذا با فعال کردن آن و سرمایه‌گذاری در R&D سبب جذب جوانان خلاق شویم تا آنچه یاد گرفته‌ اند را به نمایش بگذارند.

افقی بزرگ برای کشور

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس ادامه داد: خوشبختانه در کشور یک اهتمام جدی وجود دارد که از سرمایه ‌گذاری و ایده آفرینی حمایت شود. در همین راستا تسهیلاتی داده می ‌شود تا ایده ها به مرحله اجرا برسد. فکر می ‌کنم که این نگاه افق بزرگی برای کشور به ارمغان خواهد آورد. زمانی این موضوع در جامعه تجلی پیدا می ‌کند که جوانان مستعد و تحصیل کرده دانشگاهی کشور فرصت خودنمایی داشته باشند. یک کارخانه بدون هیچ پیش ‌زمینه‌ علمی نمی ‌تواند تولید موفقی داشته باشد. لذا نیاز است که با دانش روز پیش برود.

وی در مورد بازخورد های حمایت از دانش ‌بنیان ‌ها اظهار کرد: اگر بتوان هر کجا که ظرفیت وجود دارد را شناسایی و ارزیابی کرد، می‌ شود کارهای بزرگی انجام داد. دولت در یک سال اخیر،‌ حرف های قشنگی می ‌زند، اما باید در واقعیت به این حرف ‌ها و ایده ‌ها عمل شود و در حد شعار باقی نماند.

درخشان در پایان اظهار کرد: اکنون آن‌ چنان که باید نقش دانش بنیان ‌ها در زندگی مردم دیده نشده است. وقتی می‌ گوییم دانش ‌بنیان، قرار نیست که حتماً در تولید کالا نقش داشته باشد. بلکه می ‌تواند در ادبیات، موسیقی، سینما و... باشد. وقتی‌که دنیا با سرعت در حال پیشرفت است، به خاطر نگاه نو و ایده‎ های جدید است. لذا نیاز است به دانش ‌بنیان، نوع دیگر نگاه کرد.

ارسال نظر