|
کدخبر: 266949

تأمین اعتبار ۷۵ هزار میلیارد ریالی زیرساخت‌های صنعتی

علی رسولیان در پیام تبریک خود ضمن تبریک دهه تولید و تجارت و روز ملی صنعت و معدن به همه فعالان شریف و عزیز این عرصه اعلام کرد: خود و تمامی همکارانم در خانواده بزرگ سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها بر خود تکلیف می‌دانیم که با تمام توان و امکانات موجود، پشتیبان و تسهیل گر فضای کسب و کار فعالان اقتصادی عرصه‌ تولید و کارآفرینی در کشور باشیم و بستر را برای رشد و توسعه این عزیزان هموار کنیم.

صنعت و معدن تأمین اعتبار ۷۵ هزار میلیارد ریالی زیرساخت‌های صنعتی

علی رسولیان در پیام تبریک خود ضمن تبریک دهه تولید و تجارت و روز ملی صنعت و معدن به همه فعالان شریف و عزیز این عرصه اعلام کرد: خود و تمامی همکارانم در خانواده بزرگ سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها بر خود تکلیف می‌دانیم که با تمام توان و امکانات موجود، پشتیبان و تسهیل گر فضای کسب و کار فعالان اقتصادی عرصه‌ تولید و کارآفرینی در کشور باشیم و بستر را برای رشد و توسعه این عزیزان هموار کنیم.

متن کامل پیام تبریک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به مناسبت فرارسیدن روز ملی "صنعت و معدن" به این شرح است:

در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام "تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین" مزین شده است، دهه تولید و تجارت ـ از یکم تیر روز اصناف تا دهم تیر روز صنعت و معدن ـ فرصت بسیار مغتنمی است تا ضمن گرامیداشت این ایام، از تلاش‌های مجاهدانه صنعتگران، معدنکاران و تمامی فعالان عرصه کار، تولید و تجارت صمیمانه قدردانی کنیم و یک بار دیگر نشان دهیم که این عزیزان چگونه با همت، پشتکار و صبوری، با وجود همه \ ظالمانه ایستادند و ایران عزیزمان را به سمت قله‌های پیشرفت، افتخار و مقاومت هدایت کردند.

بی شک به حرکت درآوردن چرخ صنعت و تولید کشور مستلزم همت مجاهدانه و مدیریت جهادی همه فعالان عرصه تولید و تجارت است و در این راه خطیر، کسب موفقیت‌های بزرگ جهادگران عرصه تولید و تجارت، نشانه‌ای آشکار از توسعه و پیشرفت چشمگیر فرزندان عزیز و تلاشگر میهن عزیز اسلامی‌مان است. مطمئناً آن جایی که مقام معظم رهبری، کارآفرینی را "عبادت" و کارآفرینان را "عابدین" معرفی کردهاند، تکلیف ما، حمایت از تولید و کارآفرینی همه فعالان اقتصادی است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان یکی از سازمان‌های توسعه‌ای زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تجربه بیش از ۶ دهه فعالیت در دو حوزه "ایجاد و توسعه زیرساخت‌های صنعتی" و "حمایت از صنایع کوچک و متوسط" به خدمت رسانی به صنعتگران و تولید‌کنندگان مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور می‌پردازد.

این شرکت مادر تخصصی از طریق ۳۱ شرکت استانی تابعه خود و با همکاری دستگاه‌های خدمت رسان، در سال گذشته، ۷۵ هزار میلیارد ریال منابع مالی را برای تأمین و تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اختصاص داد و نسبت به تأمین ۷۰۰ لیتر بر ثانیه آب، ۸۱۲ مگاوات برق، ۲۳۸ کیلووات برق از منابع تجدید پذیر و ۴۹۱ مگاوات برق از طریق مولدهای مقیاس کوچک، تأمین گاز، مخابرات و فیبر نوری به ترتیب برای ۲۹، ۱۰ و ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی و احداث و تکمیل ۹ مدول تصفیه خانه فاضلاب اقدام نمود.

همچنین در سال ۱۴۰۰، اخذ تخصیص ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری به منظور تأمین بخشی از کسری آب مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی از وزارت نیرو پیگیری شد که به انتقال ۲۹۰ لیتر بر ثانیه پساب انجامید.

افزایش ظرفیت بازچرخانی آب با پیگیری اجرای پروژه سامانه‌های استفاده مجدد از پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب شهرک‌ها و نواحی صنعتی به میزان ۳۵ هزار مترمکعب در روز، مشارکت در تأمین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی از طریق احداث پست برق ۶۳ به ۲۰ کیلوولت و خطوط انتقال برق پایین دست مربوطه به تعداد ۶۰ پست و ایجاد و توسعه ۱۶۶ هکتار فضای سبز شهرک‌ها و نواحی صنعتی و کاشت ۱۸۴ هزار اصله درخت، بخش دیگری از اقدامات زیرساختی این سازمان در سال گذشته بوده است.

در سال ۱۴۰۰ همچنین تصویب ایجاد ۲۶ شهرک و ناحیه صنعتی جدید و توسعه ۲۰ شهرک و ناحیه صنعتی موجود تقاضا محور و تخصصی، افزایش ۸۱۵۴ هکتار سطح اراضی صنعتی در اختیار برای استقرار واحدهای صنعتی جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و احداث و تکمیل ۱۴۳۳ واحد کارگاهی کوچک به منظور ایجاد و بهره‌برداری واحدهای تولیدی با اولویت استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای با فناوری برتر و صنوف تولیدی در راستای پاسخگویی به نیاز و استقبال سرمایه‌گذاران و کارآفرینان برای حضور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به انجام رسیده است.

همچنین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از ابتدای دولت سیزدهم و در تکمیل برنامه‌های احیاء و بازفعال‌سازی سال‌های گذشته، طرح "پایش واحدهای صنعتی غیرفعال" را با همکاری مشاوران توانمند کلینیک‌های کسب و کار در سراسر کشور اجرا نمود، که در نتیجه آن، ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد، شامل شش هزار و ۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و پنج هزار و ۲۵۳ واحد در خارج از آنها شناسایی شد.

در سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی مجدد ۲ هزار واحد صنعتی راکد در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار گرفت که تا پایان سال گذشته، تعداد دو هزار و ۶۷ واحد صنعتی غیرفعال به چرخه تولید بازگشت، که اشتغالی بالغ بر ۳۹ هزار نفر را درپی داشت. همچنین احیاء یک هزار و ۵۴۸ واحد با اشتغالزایی برای حدود ۲۸ هزار نفر، از جمله افتخارات دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار در شهریور سال گذشته تا کنون بوده است.

این سازمان در سال ۱۴۰۱ نیز احیاء ۲ هزار واحد صنعتی غیرفعال دیگر در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی را در دستور کار خود دارد.

از سوی دیگر، در ابتدای استقرار دولت سیزدهم، وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت اجرای پروژه فعال‌سازی ظرفیت‌های‌ تولید در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت را به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که در یک دهه گذشته از تجربیات موفقی در حوزه احیاء و بازفعال‌سازی واحدهای صنعتی راکد برخوردار بوده است، واگذار نمود، که در فاز اول اجرای آن و در یک افق چهار ساله، برنامه افزایش ظرفیت‌ تولید ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی زیر ظرفیت در دستور کار قرار گرفته است.

بر همین اساس در سال ۱۴۰۱، فعال‌سازی سه هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد هدف‌گذاری شده که برآورد می‌شود به ایجاد اشتغالی بالغ بر ۱۷ هزار نفر بیانجامد.

یکی دیگر از هدف‌ گذاری‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال "تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال ‌آفرین"، کمک به دانش‌بنیان شدن شرکت‌های مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور است که در این راستا نیز تا کنون ۱۵۰۰ واحد صنعتی که امکان تبدیل به دانش‌بنیان شدن را دارند، شناسایی شده‌اند و قرار است با همکاری کارگزاران و مشاوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تبادل اطلاعات و ارائه آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی به شرکت‌ها، حمایت‌های لازم برای طی فرآیند تبدیل به دانش‌بنیان شدن آنها صورت پذیرد.

اینجانب به همراه تمامی همکارانم در خانواده بزرگ سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها، ضمن تبریک دهه تولید و تجارت و روز ملی صنعت و معدن به همه فعالان شریف و عزیز این عرصه، بر خود تکلیف می‌دانیم که با تمام توان و امکانات موجود، پشتیبان و تسهیل گر فضای کسب و کار فعالان اقتصادی عرصه‌ تولید و کارآفرینی در کشور باشیم و بستر را برای رشد و توسعه این عزیزان هموار کنیم.

امسال یکم تا دهم تیر به‌عنوان دهه تولید و تجارت تعیین و به ترتیب اول تیر روز "اصناف؛ نماد اقتصاد مردمی"، دوم تیر روز "تشکل‌ها؛ هم افزایی تولید و تجارت"، سوم تیر روز "تجارت و خدمات؛ هوشمندی کسب و کار"، چهارم تیر روز "رسانه؛ تبیین گر تولید و تجارت"، پنجم تیر روز "زیرساخت؛ بنیان تولید و تجارت"، ششم تیر روز "صادرات؛ تولید پایدار در تراز جهانی"، هفتم تیر روز "امنیت قضایی؛ آرامش کسب و کار"، هشتم تیر روز "تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین"، نهم تیر روز "معدن؛ فرصت ناب ارزش آفرین" و دهم تیر روز "صنعت و معدن؛ پیشران پیشرفت در گام دوم انقلاب" نامگذاری شده است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۳۵ ناحیه صنعتی و چهار منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۲ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۷ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۹۹ هزار و ۱۶۸ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۹ هزار و ۲۲۱ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۰۷ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۸۱ هزار و ۲۸ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

 

منبع: روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی ایران

ارسال نظر