|
کدخبر: 265565 نیما مجدی

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس صمت استان خراسان رضوی مطرح شد:

راه اندازی منطقه آزاد مشترک ایران و افغانستان در خواف

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی، ضمن، تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهور کشورمان، از راه اندازی منطقه آزاد مشترک ایران و افغانستان خبر داد.

صنعت و معدن راه اندازی منطقه آزاد مشترک ایران و افغانستان در خواف

خراسان رضوی از جمله استان هایی که دارای صنعت خرد اما توانمند است در خراسان رضوی، شمالی و جنوبی دارای منبع غنی از  معدن هستیم و این فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری و حضور دانش بنیان‌هاست، این در حالی است که صنایع کوچک، متوسط و بزرگ در این استان نیز مزیت هایی برای سرمایه گذاران فراهم کرده است.

طی هفته‌های گذشته، رئیس‌جمهور کشورمان در سفر استانی به خراسان رضوی، به مشکلات و مطالبات این استان رسیدگی کرد.

امیررضا رجبی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی درباره مطالباتی که در سفر رئیس جمهوری به تصویب رسیده با گسترش نیوز گفتگو کرده که ماحصل آن را در ذیل می خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

امیررضا رجبی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی در گفتگو با گسترش نیوز با بیان این که،‌ حضور هیئت دولت در خراسان رضوی، دستاوردهایی را برای این استان به همراه داشته است، خاطر نشان کرد: «از جمله این دستاوردها می‌توان به راه اندازی نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان همزمان با سفر رئیس‌جمهور کشورمان اشاره کرد. به عبارتی، با هماهنگی و همکاری با پارک فناوری در این استان، دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان به نمایش گذاشته شد که همین موضوع منجر به تصمیم‌گیری های بسیار خوبی در حوزه توسعه دانش بنیان‌ها شده است».

رئیس سازمان صمت استان خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که ظرفیت هایی برای توسعه دانش‌بنیان‌ها در شهرک های صنعتی ایجاد شده است ادامه داد: «شهرک های صنعتی که دارای پتانسیل های مناسبی هستند موظف به تخصیص زمین با تخفیف و شرایط منحصر به فرد شدند، چرا که پیش از این واگذاری زمین از طریق مزایده امکان پذیر بوده اما دانش بنیا‌ن ها مستثنی هستند». 

راه اندازی پردیس معدنی در استان خراسان رضوی

رجبی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که در راستای توسعه معادن این استان، در حال پی‌گیری برای راه اندازی پردیس معدنی در این استان هستیم اذعان کرد‌:« راه اندازی پردیس صنایع معدنی، از سوی سرمایه گذاران و مسئولان استانی با استقبال خوبی مواجه شد و در حال حاضر به دنبال تهیه و تصویب طرح هستیم که امیدواریم به زودی انجام شود، چرا که راه اندازی پردیس صنایع معدنی به توسعه صنعت و معدن در قالب دانش بنیان ها کمک کرده و منجر به افزایش بهره وری می شود».

این مقام مسئول استانی،‌ تامین زیرساخت ها را از دیگر موضوعات مصوب هیئت دولت دانست و با اشاره به این که دارای مشکلات بی شماری در حوزه آب، برق و گاز در شهرک های صنعتی این استان هستیم یادآور شد: « اگرچه نه تنها در این استان بلکه در تمامی استان‌های کشور مشکلات زیرساختی وجود دارد، اما با سفر هیئت دولت مقرر شد تا تامین مالی زیرساخت‌ها توسط وزارتخانه‌های نیرو، صمت و نفت انجام شود تا از این طریق  زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان توسعه یافته و منجر به جذب سرمایه گذاری بیشتر شود».

ایران و افغانستان منطقه آزاد می‌زنند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی در ادامه با اشاره به این که راه اندازی منطقه آزاد مشترک بین ایران و افغانستان، در منطقه خواف از مهمترین، مصوبات سفر هیئت دولت به استان خراسان رضوی بود عنوان کرد: « خواف، منطقه ای معدنی بوده و ۳۰ درصد سنگ آهن مورد نیاز واحدهای فولادی کشور را تامین می کند در نتیجه با توجه به اینکه این منطقه در نزدیکی مرز افغانستان وجود دارد فضای خوبی برای ارتباطات صنعت و معدنی با این کشور مهیاست وزارت اقتصاد مکلف شد تا مطالعات لازم برای راه اندازی این منطقه آزاد را مورد بررسی قرار دهد».

رجبی-صمت-خراسان -رضوی

 

به گفته وی، برای راه اندازی این منطقه آزاد نیازمند تعامل با کشور افعانستان هستیم.

رجبی از دیگر دستاوردهای این استان را، بررسی و رفع مشکلات صادرات سنگ های نیمه قیمتی عنوان کرد و یادآور شد: «با  توجه به این که استان خراسان رضوی، دارای سنگ های نیمه قیمتی و تزئینی است، لذا سنگ های پرطرفداری چون فیروزه که به شکل انگشتر نقره صادر می شود دارای مشکلاتی بود که از جمله می‌توان به انجام تمامی رویه های ساخت خارج از استان و کندی صادرات اشاره کرد».

این مقام مسئول سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش افزود: « طی سفر ریاست جمهوری به این استان، مقرر شد تا دستگاه های مرتبط همچون بانک مرکزی به بررسی این موضوع بپردازد و موارد مرتبط را به استان تفویض کنند که به نظر می رسد، این امر در توسعه صادرات این استان بسیار موثر باشد».

به گفته رجبی، در سفر ریاست جمهوری به این استان، سید رضا فاطمی امین، نیز حضور داشت که با برگزاری جلسات متعدد در چهار شهرستان این استان، مقرر شد مشکلات ۵۰ واحد تولیدی –صنعتی رفع شده و به چرخه تولید باز گردانده شود.

هدفگذاری برای رسیدن به صادرات غیر نفتی ۲.۸ میلیارد دلاری

گفته می شود سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی برای رسیدن حجم صادرات به ۱.۷ میلیارد دلار  در تلاش است و آن گونه که به نظر می‌رسد، هدف‌گذاری‌های لازم برای  ۲.۸ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی؛ در افق سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است.

همچنین در سال ۱۴۰۰ صادرات این استان ۱.۴۲۰ میلیون دلار به وزن ۲۶.۷ هزار تن بوده که بیشترین آن محصولات آهنی، کف پوش‌های مخملی محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی بوده و در صادرات تخته‌های تهیه‌شده از خرده‌های چوب، پلی استرن کف پوش‌های غیر مخملی و محصولات آهنی بیشترین رشد را نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته است.

یادآور می شود،  مقاصد اصلی صادراتی کالاهای این استان به ترتیب افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان، عراق، پاکستان و عمان بوده و در همه این کشورها به‌جز افغانستان با رشد صادرات روبه‌رو بوده‌ایم.

ارسال نظر