|
کدخبر: 263169 نیما مجدی

در گفتگو با گسترش نیوز مطرح شد:

خراسان رضوی طلایه دار توسعه دانش بنیان ها

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی گفت: «سهم استان خراسان رضوی برای راه اندازی و فعالیت شرکت های دانش بنیان ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت است که در حال حاضر ۳۴۵ شرکت فعال دانش بنیان (صنعتی و غیر صنعتی)، در این استان فعالیت می کنند.

صنعت و معدن خراسان رضوی طلایه دار توسعه دانش بنیان ها

شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی عزم خود را جزم کرده تا با جذب سرمایه گذاری خارجی، احیای واحدهای راکد و بازگرداندن آنها به خط تولید، رعایت تمام قد مسائل مرتبط با محیط زیست، حمایت از دانش بنیان ها و ...... مسیرهای توسعه ای را ده تا یکی طی کند، این در حالی است که سرپرست شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی از عملکرد مثبت این شرکت در راستای توسعه زیرساخت ها و تسهیل مشکلات و سرمایه گذاری داخلی و خارجی خبر می دهد.

در راستای عملکرد یکساله شرکت شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی با سرپرست آن به گفتگو نشسته ایم که  در ادامه می خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

محمد ابراهیم کیانفر سرپرست شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی در گفتگو با گسترش نیوز به عملکرد ۱۲ماهه سال گذشته (۱۴۰۰)، پرداخته و عنوان کرد: «مجموعه شهرک های صنعتی این استان حدود ۵۰ شهرک بوده که در حال حاضر ۴۰ شهرک در حال واگذاری است. همچنین، تابه امروز ۲ هزار و ۷۸۹ واحد به بهره برداری رسیده که از این میزان ۲ هزار و ۵۱۳ واحد فعال و ۲۷۶ واحد غیر فعال بوده است».

کیانفر-خراسان-رضوی

وی با بیان این که در واحدهایی که به بهره برداری رسیدند حدود ۷۸ هزار و ۸۲۹ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال‌زایی ایجاد شده است ادامه داد: « بیشترین واحده های به بهره برداری رسیده در شهرک های توس با ۸۷۴ طرح و شرکت صنعتی چناران حدود ۳۰۵ طرح و شهرک صنعتی ماشین سازی با بهره برداری رساندن ۲۸۷ طرح، رتبه دار واحدهای به بهره برداری رسیده است».

کیانفر در بخش دیگری از سخنانش به مراحل پیشرفت فیزیکی طرح ها اشاره کرد و گفت: « در حال حاضر ۴۸ درصد طرح ها در مرحله تخصیص زمین، ۳۷ درصد طرح ها در مرحله ساختمان سازی و ۱۵ درصد طرح ها در مرحله نصب ماششن آلات هستند. همچنین، ۵۸ درصد طرح ها فعال و ۴۲ درصد طرح ها راکد یا نیمه فعال هستند».

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش علت نیمه فعال بودن واحدهای صنعتی را مشکلات مدیریتی، عدم توجیه اقتصادی، ایجاد برخی مشکلات با دستگاه های اجرایی، نوسانات قیمت مواد اولیه و مشکلات ارزی حاصل از آن و در نهایت مشکلات بانکی و کمبود نقدینگی دانست.

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی در ادامه با بیان این که بیشترین مشکلات تولیدکنندگان مربوط به موانع بانکی و کمبود نقدینگی است اذعان کرد: ۳۷ درصد طرح ها در مرحله احداث ساختمان راکد و ۶۳ درصد این طرح ها فعال هستند، همچنین۸۸ درصد طرح ها در مرحله نصب ماشین آلات  فعال بوده و ۴۶ درصد طرح ها در مرحله نصب تخصیص زمین فعال بوده‌اند».

به گفته وی، در سال گذشته (۱۴۰۰)، حدود ۹۹ واحد در ۲۱  شهرک به بهره برداری رسیده که این تعداد واحدها ۲ هزار و ۳۵۸  نفر به اشتغالزایی رسیده و ۷ هزار و ۶۳۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است.

کیانفر، در ادامه به مهمترین برنامه های این شرکت اشاره کرد و افزود: « این شرکت در راستای حمایت همه جانبه از صنایع کوچک و متوسط مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان با هدف ارتقای جایگاه این صنایع و تامین زیرساخت های لازم برای توسعه آن فعالیت می کند».

وی از مهمترین برنامه های حمایتی را این گونه عنوان کرد: « حمایت از شرکت های دانش بنیان و تخفیف های قیمتی، معافیت های مالیاتی در مناطق محروم، برنامه های متختص در راستای احیا و ارتقای ظرفیت واحدهای تولیدی، توسعه خوشه صنعتی، هزینه های آموزش و توسعه صنایع، برنامه ریزی جهت جذب سرمایه گذاری خارجی، حمایت از شرکت های مدیریت صادرات از مهمترین چشم اندازهای این استان در سال جاری(۱۴۰۱) است.

کیانفر با اشاره به این که تا به امروز بیش از ۸۵ واحد صنعتی جهت حضور در نمایشگاه های خارجی مورد حمایت واقع شده اند ادامه داد: « سال گذشته ۳۲۲۴ هزار یورو سرمایه خارجی برای شهرک های صنعتی این استان جذب شد».

وی  مهمترین پروژه های اجرایی  در سال ۱۴۰۰ و در ادامه سال ۱۴۰۱ را ۱۱ مورد عنوان کرد و یادآور شد: « اجرای طرح توسعه شهرک‌های صنعتی مشهد، اجرای طرح توسعه ناحیه صنعتی جغتای، احداث ناحیه صنعتی زاوه، تکمیل تصفیه خانه شهرک صنعتی چرمشهر مشهد با ظرفیت ۳۰۰۰ متر مکعب، احداث تصفیه خانه کاشمر، اجرای ۱۵ کارگاه آماده در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی و برگزاری ۳۰ مورد کلینیک صنعت در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان خراسان رضوی از مهمترین پروژه هایی است که در سال جاری به آن پرداخته می شود».

سهم خراسان رضوی از دانش بنیان ها ۲۵۰۰ شرکت است

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی در ادامه با اشاره به این که براساس برنامه ششم توسعه، تا پایان این برنامه باید حدود، ۲۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور ایجاد شود اذعان کرد: « سهم استان خراسان رضوی از این تعداد حدود، ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان خواهد بود و در حال حاضر ۳۴۵ شرکت فعال دانش بنیان (صنعتی و غیر صنعتی)، در این استان فعالیت می‌کنند که این عدد معادل ۲.۵ درصد از تعداد کل شرکتهای دانش بنیان کشور بوده و همچنین ۵۰ درصد این واحدها مربوط به حوزه صنعتی است».

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۴ شرکت دانش بنیان با اشتغال ۳۵۹ نفر و سرمایه گذاری ۴۵۲۸ میلیارد ریال در شهرک های صنعتی این استان ایجاد و فعال هستند یادآور شد: « در سال ۱۴۰۰ تعداد ۹۹ واحد راکد در داخل شهرک ها  و نواخی صنعتی استان با اشتغالزایی ۲ هزار و ۳۵۸ نفر و سرمایه گذاری ۷۶۳ میلیارد تومان به چرخه تولید بازگشتند».

 ۴۸ واحد جدید در سال گذشته ایجاد شد

وی با اشاره به این که  در سال گذشته تعداد ۴۸ واحد جدید با اشتغال ۱۰۲۹ نفر و سرمایه ۱۶۵ میلیارد تومان در شهرک ها و نواحی صنعتی ایجاد شده است افزود: «در همین سال، ۲۵ هکتار از اراضی راکد واقع در شهرک ها و نواحی صنعتی  استان آزادسازی شده که البته این ۲۵ هکتار مربوط به فسخ ۴۲ قرارداد راکد است».

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که شش طرح بزرگ صنعتی به مساحت ۴۰ هکتار و سرمایه ۱۷۲۳میلیارد تومان و اشتغال ۵۲۵ نفر ایجاد شده است ادامه داد: « شهرک صنعتی بینالود، قوچان ۲، کاشمر ۱و ۲ و ناحیه صنعتی کاخک از بزرگترین طرح های بزرگ صنعتی سال گذشته بوده است».

این مقام مسئول در ادامه اضافه کرد: « اتصال هشت شهرک و ناحیه صنعتی به تصفیه خانه ها با وضعیت بهره برداری مطلوب، اتصال ۳۱۷ واحد صنعتی متصل به تصفیه خانه، خرید و تجهیز ماشین آتش نشانی و خرید نصب ۱۷ شیر آتش نشانی از مهمترین پروژه های زیست محیطی بوده و شناسایی و اصلاح دقیق پیشرفت فیزیکی طرح ها و پایش میدانی در مراحل سه گانه تخصیص زمین، احداث ساختمان و نصب ماشین آلات از مهمترین اقداماتی است که در راستای احیای واحدهای راکد مد نظر قرار گرفته است.

به گفته وی، تا به امروز ۱۲۳۷ طرح با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۲۵ درصد ، ۴۵۲ طرح با پیشرفت ۲۶ تا ۵۰ درصد و ۱۳۹ طرح با پیشرفت فیزیکی ۵۱ تا ۷۵ درصد و ۳۲۵ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۶ درصد انجام شده است.

کیانفر در پاسخ به این سوال که برای توسعه کسب و کار چه برنامه هایی مد نظر این شرکت است گفت: «ارائه برنامه و هدفگذاری در سهولت توسعه کسب و کار در شهرک ها و نواحی صنعتی  با حذف قوانین مزاحم، تعامل با دستگاه های اجرایی در راستای هم افزایی، بسترسازی و ایجاد سهولت برای ورود سرمایه گذاران، اصلاح ساختارها و اولویت بندی سرمایه گذاری در راستای تولید و صادرات  از مهمترین برنامه های سال جاری خواهد بود».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها