|
کدخبر: 266789 نیما مجدی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل در گفت و گو با گسترش نیوز مطرح کرد:

استقبال سرمایه‌گذاران برای حضور در این شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: «طی سه سال گذشته در حدود ۲۰۰ هکتار زمین صنعتی به سرمایه‌گذاران واگذار شد که این حجم از واگذاری‌ها یک رویداد اقتصادی مهم در جذب سرمایه گذاری‌ها در استان اردبیل محسوب می‌شود».

صنعت و معدن استقبال سرمایه‌گذاران برای حضور در این شهرک‌های صنعتی

شهرک های صنعتی اردبیل با دارا بودن صنایع کوچک و متوسط نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی استان داراست به شکلی که مدیرعامل شهرک های صنعتی استان اردبیل به حضور سرمایه گذاران و دانش بنیان ها اشاره کرده و می گوید: «واحدهای دانش‌بنیان به عنوان یک ابزار مهم برای ورود به بازارهای نوین کسب و کار محسوب می‌شوند». در راستای عملکرد شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل با محمد اهلی مصاحبه ای داشته ایم که در ماحصل آن را در ذیل می خوانید.با گسترش نیوز همراه باشید.

محمد اهلی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل،در گفتگو با گسترش نیوز اظهارکرد: «کل مساحت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اردبیل ۱۴۰۰ هکتار است که کمتر از ۱۰۰۰ هکتار از این مساحت به عنوان اراضی صنعتی بوده و مابقی آن به عنوان معابر، خیابان ها، فضای سبز و محل احداث تاسیسات و محدثات محسوب می‌شود».

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد اراضی صنعتی استان اردبیل به سرمایه‌گذاران واگذار شده است، خاطرنشان کرد: «این میزان واگذاری‌های در سه ساله گذشته چیزی در حدود ۲۰ درصد از کل اراضی صنعتی شهرک‌های صنعتی را شامل می‌شود که این آمار نشان از افزایش میل به سرمایه گذاری‌ها در این استان دارد».

وی با اشاره به این که در سال گذشته، ۶۶ هکتار زمین صنعتی به سرمایه‌گذاران واگذار شد که این حجم از واگذاری‌ها در قالب ۸۹ قرارداد حق بهره‌برداری زمین بوده است ادامه داد: «از میان ۲۰ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب استان، در ۱۶ شهرک و ناحیه صنعتی امکان واگذاری وجود دارد و عملیات آماده‌سازی در ۳ ناحیه صنعتی دیگر نیز آغاز شده است».

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود زمین در شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و افزود: «از بابت تامین زمین صنعتی مورد نیاز سرمایه‌گذاران در مضیقه بسیار شدیدی قرار داریم چونکه در بیشتر شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، زمین قابل واگذاری یا به اتمام رسیده و یا در شرف اتمام است».

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل ادامه داد: «البته در چند سال گذشته چندین طرح توسعه‌ای در شهرک‌های صنعتی انجام شد که نمونه بارز آن طرح توسعه ۱۲۳ هکتاری شهرک صنعتی اردبیل۲ و تملک ۲۲ هکتاری ناحیه صنعتی اصلاندوز بود».

چشم انداز امید بخش در استقرار دانش بنیان ها در اردبیل

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل در خصوص واحدهای دانش‌بنیان اظهارکرد: «واحدهای دانش‌بنیان به عنوان یک ابزار مهم برای ورود به بازارهای نوین کسب و کار محسوب می‌شوند که باید تلاش شود زمینه حضور این نوع واحدها در عرصه‌های مختلف تولید و اشتغال، تسهیل و ممکن شود».

اهلی ابرازکرد: «شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر تامین نیازهای داخلی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، می‌توانند نقش بسزایی بر افزایش تولید، صادرات و ارزآوری کشور داشته باشند».

اهلی-اردبیل

وی با ابراز خرسندی از این که شرکت‌های دانش‌بنیان خوبی در شهرک‌های صنعتی استان اردبیل وجود دارند ادامه داد: «محصولات تولیدی  دانش بنیان، تامین‌کننده نیازهای داخلی است».

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل تصریح کرد: «تولیداتی همچون شیرهای صنعتی صنایع نفت و گاز، انواع ماشین‌آلات، قطعات الکترونیکی، صنایع آسانسور و... نشان از توان بالای این واحدهای دانش‌بنیان دارد».

وی حمایت از دانش بنیان ها را وظیفه این شهرک صنعتی دانست و واگذاری زمین با شرایط ویژه را یکی از چندین تسهیلات ارائه شده به دانش بنیان ها دانست و ادامه داد: «معافیت از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی و بهره گیری از تسهیلات کم بهره از دیگر مواردی است که این نوع شرکت‌ها از آن بهره‌مند می‌شوند».

وی تعداد واحدهای دانش‌بنیان مستقر در شهرک‌های صنعتی استان را ۱۱ واحد دانش‌بنیان برشمرد و ابراز امیدواری کرد با طرح‌های حمایتی که در سال مزین به سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین انجام می‌شود، تعداد این واحدها در شهرک‌های صنعتی افزایش یابد.

افزایش چهار برابری اعتبارات ملی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل با اشاره به این که شاهد رشد بیش از چهار برابری تخصیص اعتبارات ملی در سال ۱۴۰۰ بودیم این موضوع را نشان از توجه ویژه مسئولان استان به امر تولید و حمایت از سرمایه‌گذاران  دانست».

اهلی اظهارکرد: «در سال ۱۳۹۹ چیزی در حدود ۱۱۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی برای اجرای پروژه‌های عمرانی این شرکت تخصیص و جذب شده بود که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، این اعتبار به بیش از ۴۵۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رسید».

اهلی ادامه داد: «در کنار تخصیص این منابع، بیش از ۶۱ میلیارد تومان نیز از محل منابع داخلی این شرکت به منظور شهرک‌سازی و تامین زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی استان هزینه شد که این میزان اعتبار نسبت به سال ماقبل آن از رشد سه برابری برخوردار بوده است».

۸۰ درصد واحدهای تولیدی فعال هستند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل با تاکید براین که حدود ۸۰ درصد واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اردبیل فعال هستند خاطرنشان کرد: «درحال‌حاضر ۶۸۰ واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اردبیل وجود دارند که این واحدهای فعال ممکن است با ظرفیت‌های اسمی متفاوتی در حال تولید و فعالیت هستند».

مشکلات واحدهای صنعتی در ۲ بخش

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده، عمده مشکلات واحدهای تولیدی را در دو بخش می‌توان تقسیم بندی کرد، تصریح کرد: «در بخش مدیریتی، مشکلاتی از قبیل معضلات حقوقی و نیاز واحدهای تولیدی به آموزش در زمینه‌های مختلف مدیریتی، مهارتی و کارآفرینی زمینه‌ساز رکود یا تعطیلی این نوع واحدهای تولیدی را سبب می‌شود».

اهلی اضافه کرد: «شرکت شهرک‌های صنعتی در حوزه رفع مشکلات مرتبط با حوزه مدیریتی و کارآفرینی تلاش می‌کند تا با برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع، برگزاری تورهای صنعتی، بازدید از نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و سایر برنامه‌های حمایتی دیگر که به‌صورت رایگان به واحدهای تولیدی ارائه می‌شود، زمینه توانمندی و ارتقای دانش این نوع واحدها را فراهم کند که این نوع حمایت‌های بلاعوض، در چند سال اخیر مورد استقبال سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی قرار گرفته است».

وی دیگر مشکلات را در بخش واحدهای تولیدی دانست و ادامه داد:«بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی خارج از اراده ما و فعالان اقتصادی است که از آن جمله می‌توان به مشکلاتی از قبیل نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش، مشکلات بیمه‌ای، مالیاتی، دستمزد، نوسانات ارزی، تأمین مواد اولیه و... اشاره کرد».

به گفته این مقام مسئول، در جلسات ستاد تسهیل تلاش شده تا مشکلات واحدهای تولیدی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با هماهنگی دستگاه‌ها و در چارچوب قانون، مشکلات آنان مرتفع ‌شود.

صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری واحدهای تولیدی

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل، واحدهای تولیدی استان اردبیل در سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند که این میزان صادرات، ۶۰ درصد از کل حجم صادراتی استان اردبیل را شامل می‌شود.

عمده محصولات صادراتی واحدهای تولیدی استان اردبیل شامل شمش فولاد، ام‌دی‌اف، پلاستیک، اسباب‌بازی و توپ‌های ورزشی بوده که به کشورهایی همچون آذربایجان، گرجستان، ترکیه و کشورهای مشترک المنافع صادر شده است.

بر اساس این آمار، ۳۵ درصد ام‌دی‌اف و محصولات چوبی کشور در استان اردبیل تولید می‌شود که با تکمیل طرح‌های در حال احداث، این میزان به ۴۵ تا ۵۰ درصد خواهد رسید.

نکته شاخص آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل، صادرات انواع توپ‌های ورزشی به کشورهای اروپایی و محصولات ام‌دی‌اف به کشور ترکیه است که این کشورها در این نوع تولیدات صاحب حرف محسوب می‌شوند.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها