|
کدخبر: 256232 نیما مجدی

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس صمت آذربایجان شرقی:

کوتاهی مسئولان در ارائه مجوزهای تولیدی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی معتقد است: عزت کشور در تولید است اما متاسفانه سهولت در کسب و کار و تولید در کشور وجود ندارد توقع می رود راه های کسب و کار برای تولیدکنندگان تسهیل و تسریع یابد.

صنعت و معدن کوتاهی مسئولان در ارائه مجوزهای تولیدی

بنگاه‌های کوچک و متوسط به‌عنوان پیشران اقتصاد، نقش قابل‌توجهی در اشتغال‌زایی، نوآوری، آموزش نیروی کار، توسعه صادرات، سرمایه‌گذاری و درنهایت رشد اقتصادی کشورها دارند؛ با این وجود، به دلیل نوسانات اقتصادی با چالش‌های جدی مواجه شدند. صابر پرنیان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می‌گوید: بازاریابی و فروش از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در رونق اقتصادی صنایع کوچک است که متاسفانه خلاء آن در صنایع کوچک حس می شود.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی  با انتقاد از این که دولتمردان می دانند بخش قابل توجهی از توسعه کشور به  تولید وابسته است، افزود: «متاسفانه شاهدیم تولیدکنندگان برای کسب مجوزهای لازم با مشکلات بی شماری مواجه هستند و این به تولید کشور ضربه زده و فعالان اقتصادی را با دلسرد می کند».

مشکلات صنایع کوچک تمامی ندارد

او با بیان این که حمایت از کسب و کار بومی باید در قالب فرهنگی شکل گیرد ادامه داد: «صنایع کوچک و متوسط در کشور ما بیش از ۹۰ درصد صنایع کشور را تشکیل می دهند، این در حالی است که در دنیا هم به عنوان حلقه های صنایع بزرگ و تکمیل کننده کاربرد دارد و در واقع دارای ویژگی‌هایی همچون انعطاف پذیری هستند».

پرنیان افزود : «صنایع کوچک متکی به بخشش خصوصی بوده و این حمایت بخش خصوصی از این صنایع می تواند سد راه تحریم ها شود و به تنهایی توسعه اقتصادی کشور را به نبال داتشته باشد».

پرنیان

وی در ادامه با بیان این که در صورت حمایت از بخش خصوصی اشتغالزایی به صورت عادلانه در کشور تقسیم می شود یادآور شد: «حمایت از صنایع کوچک توسط بخش خصوصی موجب می‌شود تا عدالت صنعتی در کشور توزیع شود اما در این میان مشکلاتی همچون نداشتن R&D ، مشکلات تامین مالی‌، بازاریابی و تامین مواد اولیه، موانع بسیاری را برای بخش خصوصی به  وجود آورده است».

سازمان صنایع کوچک حامی نیست

پرنیان ادامه داد: «قوانین و ضوابطی که برای واحد های بزرگ تولیدی و صنعتی کشور وجود دارد عینا برای واحدهای کوچکتر اجرا می شود که به نظر می رسد سازمان صنایع کوچک، اگرچه باید متولی صنایع کوچک باشد اما هیچ گونه حمایتی از صنایع کوچک در کشور توسط این سازمان وجود ندارد».

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: «اولین کاری که دولت باید به آن توجه کند تعیین یک متولی و دستور العمل های خاص در صنایع کوچک باید تعیین و تسهیل شود. همچنین در تعیین تسهیلات بالاخص در تامین آن، صنایع کوچک و متوسط باید تعیین شود چرا که صنایع کوچک مشکلات عدیده ای دارند و بانک ها حاضر نمی‌شوند منابع خودشان را در اختیار این دسته از صنایع قرار دهند».

وی با تاکید بر این که،‌ صنایع کوچک از مزیت های قابل توجه کشورمان است عنوان کرد: «دولت باید در بخش تسهیلات، تامین مواد اولیه، حمایت فناورانه و تکنولوژی و تشکیل خوشه های صنعتی متناسب با صنایع کوچک از این صنایع حمایت کند تا آن ها هم رشد خوبی داشته باشند».

پرنیان با اشاره به این که با حمایت دولت صنایع کوچک بزرگتر شده  و به عنوان حلقه های صنایع بزرگ به هم وصل می شوند  گفت: «با این اتفاق نه تنها ثروت پایدار ایجاد می شود بلکه در اقصی نقاط کشور گسترش می یابند تا از این طریق مشکلات اشتغالزایی و نیازمندی های مورد نظر در حوزه تولید و خدمات رفع شود».

پرنیان در ادامه رفع موانع پیش روی صنایع دانش بنیان را در جهت اشتغال و ثروت آفرینی برای کشور و استان آذربایجان شرقی را  بسیار حیاتی دانست و تاکید کرد : «استان آذربایجان شرقی به زعم خود در بررسی مشکلات واحدها در تمامی زمینه‌ها اعم از تامین مواد اولیه، تامین مالی و تسهیلات، مسائل ارزی، مجوزها و تامین انرژی را پی گیری کرده و کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان تا حل کامل مساله با جدیت دنبال می‌شود».

 

ارسال نظر