|
کدخبر: 253985 نیما مجدی

گزارش گسترش نیوز از نشست خبری معاون وزیر صمت؛

۴ پروژه تحول شهرک‌های صنعتی در اولویت وزارت صمت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در نخستین نشست خبری امسال ازافزایش ظرفیت تولید، شفاف‌سازی و الکترونیکی کردن فرآیندها، تامین آب و تامین برق را۴ پروژه تحول شهرک‌های صنعتی در اولویت وزادت صمت عنوان کرد.

اقتصاد ۴ پروژه تحول شهرک‌های صنعتی در اولویت وزارت صمت

به گزارش گسترش نیوز، در اولین نشست خبری علی رسولیان معاون وزیر صمت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در سال جاری؛ وی از چهار پروژه تحول شهرک های صنعتی رونمایی کرد.

وی گفت: «افزایش ظرفیت تولید از طریق فعال سازی واحدهای راکد و هدف گذاری برای بازگرداندن  واحدهایی که زیر ۵۰ درصد پتانسیل خود فعالیت می کنند ، همچنین شفاف سازی و الکترونیکی کردن فرآیندها از طریق سامانه وزارت صمت ، تامین آب صنعت از طریق پساب ها یا تصفیه خانه ها و در نهایت تامین گاز صنعت از طریق تعامل با وزارت نیرو از مهمترین اقدامات شرکت شهرک های صنعتی ایران در سال جاری خواهد بود».

رسولیان با ارائه گزارش عملکرد این سازمان افزود: «حدود ۸۴۱ شهرک ونواحی صنعتی فعال هستند همچنین ۱۰۳۰ شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب در سطح کشور داریم که تعدادی در سال گذشته و تعدادی در سال جاری مصوب شدند و ۲۶ شهرک و نواحی صنعتی در حال بهره برداری است».

وی از ایجاد شهرک های صنعتی مشترک بین ایران ، عراق و ارمنستان خبر داد و گفت: «در حال رایزنی با برخی کشورهای همسایه برای تحقق این موضوع هستیم».

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه۷۴۰۰ قرارداد بهره برداری با متقاضیان فعالیت منعقد کردیم بیان داشت: «در راستای این قراردادها حدود  ۳۵۰۰ هکتار زمین نیز واگذار شده است».

وی با بیان این که سال گذشته بیش از ۱۲ هزار واحد راکد و غیرفعال در داخل و بیرون شهرک‌های صنعتی مورد بررسی و پایش قرار گرفتند اذعان کرد:« در نهایت با کمک مشاوران این سازمان، استانداران و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ۲ هزار و ۶۷ واحد احیا شد که نسبت به سال ۹۹ رشد ۴۰ درصدی داشته است».

رسولیان خاطرنشان‌کرد: «یک‌هزار و ۶۰۰ مورد از این واحدها در داخل شهرک ها و ۴۵۰ واحد در بیرون از شهرک‌ها احیا شدند که ۳۶ هزار شغل جدید از محل راه‌اندازی مجدد این واحدها ایجاد شد».

شفاف سازی در راستای حذف امضاهای طلایی

معاون وزیر صمت در ادامه با بیان این که برای شفاف سازی اطلاعات و حذف امضاهای طلایی در بخش شهرک ها و نواحی صنعتی بیش از ۶۰ فرآیند شناسایی شده یود یادآور شد: «در اولین مرحله فرایند واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی الکترونیکی شده است و افراد متقاضی می‌توانند وارد سامانه شوند و زمین را انتخاب  و خریداری کنند و در همان سایت نیز قابلیت پیگیری دارد».

به گفته رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برای امسال تلاش می‌کنیم تا تمام فرآیندها الکترونیکی شده و به سامانه‌های وزارت صمت وصل شوند.

۶۰ واحد تولیدی در سال گذشته؛ دانش بنیان شدند

وی در مورد دانش بنیان شدن شرکت‌های مستعد در نواحی صنعتی بیان داشت: حدود ۱۵۰۰ شرکت در  این  زمینه شناسایی شده است که ۷۰۰ واحد دانش بنیان شده است و از این تعداد نیز حدود ۶۰ واحد سال گذشته دانش بنیان شده بود.

رسولیان گفت: «اقدام دیگر در حوزه دانش بنیان شناسایی نیازهای فناورانه بنگاه‌ها است که بر این اساس ۱۶۰۰ نیاز فناورانه شناسایی و از این تعداد حدود ۹۰ نیاز فناورانه تامین شد».

وی، احیای ۲ هزار واحد راکد و غیرفعال را از مهمترین برنامه های سال جاری عنوان کرده و کاهش تعداد واحدهای راکد زیرمجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی طی سال گذشته  را حدود ۱۵ درصد دانست.

رسولیان در مورد دانش بنیان کردن شهرک‌های صنعتی نیز گفت: به صورت جدی به دنبال نفوذ دانش‌بنیان در شهرک‌ها هستیم و حمایت‌های زیادی از این بخش خواهیم کرد و بخش زیادی از هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌ها، انعقاد قراردادها و  را پرداخت می‌کنیم.

هدفگذاری برای تامین ۲۵۰۰ مگاوات برق صنعت

رسولیان ادامه داد: «۶۶ پست برق با مشارکت و تعامل وزارت نیرو که معادل ۲۵۰۰ مگاوات برق است در سال جاری در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی قرار می‌گیرد و در قانون بودجه فرصت‌های مناسبی برای اجرای CHP فراهم شده است».

وی ادامه داد: «در این هفته با مصوبه‌ای که از دولت گرفتیم یک شهرک خورشیدی در قزوین مصوب کردیم که دنبال گسترش این مسئله هستیم اما مسئولیت اصلی آن با وزارت نیرو است».

معاون وزیر صمت با اشاره به این که در سال گذشته ۸۵۰ مگاوات برق شهرک‌ و نواحی صنعتی تامین شد که نسبت به سال (۹۹)، از رشد ۱۰۴ درصدی برخوردار بوده است خاطر نشان کرد: « طی سال گذشته حدود ۷۴۰ لیتر بر ثانیه آب واحدها  را تامین کردیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۳۹۹) از  رشد ۵۸ درصدی برخوردار بوده است. همچنین ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه پساب را تأمین کردیم».

به گفته رسولیان، سال گذشته ۱۷۶ هزار مترمکعب برای تأمین آب پساب حاصل از صنعت برای تصفیه‌خانه‌ها ایجاد کردیم اما آنچه که وارد شهرک‌ها شد، ۳۵ هزار مترمکعب بود که امیدواریم امسال به ۵۰ هزار مترمکعب برسد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: « بیش از ۱۴۳۰ کارگاه نیز برای واحدهای کوچک و متوسط در سطح کشور ایجاد کردیم . همچنین افزایش ظرفیت تولید در سال جاری در دستور کار قرار دارد که در این راستا به دنبال فعال‌سازی واحدهایی هستیم که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند. در این رابطه ۳۳۰۰ واحد هدفگذاری شده است».

حمایت از واحدهای صنعتی برای افزایش حقوق کارگران

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مورد حمایت از واحدهای صنعتی در برابر هزینه‌های مربوط به حقوق کارگران یادآور شد: بسته خوبی در مورد افزایش حقوق در وزارت صمت در دست پیگیری قرار دارد تا از این طریق واحدهای کوچک و متوسط آسیب زیادی نبینند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها