|
کدخبر: 255509 نیما مجدی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مازندران در گفتگو با گسترش نیوز:

کمبود زمین برای شهرک های صنعتی در مازندران

مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی مازندران، نبود زمین برای ساخت شهرک های صنعتی و انجام سرمایه گذاری‌های جدید را یکی از مهمترین معضلات استان های شمالی کشور بالاخص استان مازندران دانست.

صنعت و معدن کمبود زمین برای شهرک های صنعتی در مازندران

مسئله کمیابی زمین به عنوان مهم‌ترین عامل تولید از گذشته مورد توجه، شهرک های صنعتی بوده و با افزایش جمعیت، کاربری زمین تعاریف خاص خود را پیدا کرده است همچنین با رشد روزافزون جمعیت و تقاضای بسیار زیاد جامعه برای این نوع کاربری ها در بخش های مختلف اقتصاد ، نه تنها محدودیت عرضه زمین بلکه افزایش تقاضای سوداگری برای زمین  دامن‌گیر مسئولان در حوزه های مختلف اقتصاد و صنعت شده است.

گفته می‌شود،‌ محدودیت زمین از  مهم ترین دلایل سوداگری آن در مازندران  بوده و آنجاییکه کشاورزان عمدتا از درآمد کافی برخوردار نیستند، وقتی نتوانند از زمین کشاورزی خود مایحتاج روزمره را تامین کنند اولین و آسان ترین کاری که انجام می دهند خشک و قلع و قمع کردن  زمین کشاورزی و پس از آن  قطعه بندی و فروش زمین است. درباره مشکلات واگذاری زمین به سرمایه گذاران در شهرک‌های صنعتی با یاسر امینی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران به گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

یاسر امینی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: « در استان مازندران، دارای محدودیت شدید واگذاری زمین به سرمایه گذاران هستیم، این در حالی است که اکثر زمین های شمال کشور به خصوص در  مازندران به شکل جلگه ای و جنگلی بوده و طبق قوانین  تحت نظارت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری این استان نیز قرار دارد».

وی ادامه داد: در این استان امکان مکان‌یابی و احداث شهرک های صنعتی جدید وجود ندارد، چرا که با زمین های حاصلخیز درجه ۱و۲ در تضاد است به عبارتی در زمین هایی امکان مکان یابی و احداث شهرک های صنعتی وجود دارد که مشمول زمین حاصلخیز درجه ۱ و ۲ نباشد.

امینی- مدیر-عامل

این مقام مسئول اضافه کرد: « در حال حاضر به دنبال توسعه زمین های اطراف شهرک‌های صنعتی هستیم که در صورت همکاری امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی، الویت ما، توسعه و ارتقای زیرساخت شهرک های صنعتی است».

۳ زمین در اولویت توسعه شهرک های صنعتی

امینی با اشاره به این که  در حال پی گیری اخذ زمین صنعتی  به مساحت ۱۴.۵ هکتار متعلق به شرکت صنعتی چوب و کاغذ استان مازندارن هستیم ادامه داد: «مصوبات لازم برای توسعه شهرک صنعتی دریافت و قرار بر این شد زمین از این شرکت و سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت ها از سوی شرکت شهرک های صنعتی استان مازندران انجام و به سرمایه گذاران واگذار شود.»

وی از دیگر اراضی که به دنبال توسعه شهرک های صنعتی قرار است به این شرکت واگذار شود را دارای دوفاز دانست و ادامه داد: « زمینی در شهرستان میاندورود به مساحت ۴۰ هکتار  که فاز اول آن (۲۰ هکتار) به نام شهرک صنایع تبدیلی و کشاورزی بود به شرکت شهرک های صنعتی مازندران واگذار شد که برای توسعه آن حدود ۳۰ قرارداد با متقاضیان انجام شد و فاز دوم آن در حال انجام عملیات اجرایی است که اگر آماده شد واگذار می کنیم».

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران با بیان این که زمینی به مساحت ۱۰۰۰ هکتار در شهرستان بهشهر وجود دارد که چون بخشی از آن در حریم پتروشیمی میانکاله قرار گرفته که  ۵۰۰ هکتار آن قابل استفاده است اذعان کرد: این زمین دولتی مورد استفاده و تصرف کشاورزان قرار گرفته است که به دنبال سفر رئیس جمهور به این استان قرار شد سند آن از جهاد کشاورزی به شهرک های صنعتی انتقال یابد و در صورتی که این طرح مصوب شود عملیات اجرایی، همچون توسعه زیرساخت ها و سرمایه گذاری آن آغاز خواهد شد».

 

 

خبرنگار: نیما مجدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها