|
کدخبر: 255923 نیما مجدی

در گفتگوی گسترش نیوز با مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان مطرح شد:

۶ چالش شهرک‌های صنعتی خوزستان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان از ۶ مولفه که فعالان اقتصادی این استان را با چالش های جدی مواجه کرده خبر داد و خواستار رسیدگی مسئولان در این حوزه شد.

صنعت و معدن ۶ چالش شهرک‌های صنعتی خوزستان

 شهرک‌های صنعتی استان خوزستان همچون سایر شهرک ها دارای کمبودها و محدودیت هایی است که به نظر می‌رسد با رفع آن گامی بزرگ در جهت توسعه و ارتقای تولید برداشته شود. مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان از شش چالشی که تولید و صنعت را بامانع جدی مواجه کرده صحبت می کند و می‌گوید که فعالان اقتصادی شهرک های صنعتی برای پیشبرد اهداف توسعه ای با مشکلات بسیاری از سوی سازمان های خدمات رسان مواجه اند. 

اخلاق محمدیان مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان،  چالش شهرک‌های صنعتی این استان را منوط به ۶ محور دانست و در گفتگو با گسترش نیوز خاطرنشان کرد: « پراکندگی و تعداد شهرک‌‌های صنعتی، کمبود زمین، محدودیت برای توسعه شهرک های صنعتی تقاضا محور، مشکلات صدور سند تفکیکی، صدور اسناد تک برگ بنفش به جای سند زرد رنگ از مهمترین مشکلات و چالش های شهرک های صنعتی در استان خوزستان است».

وی ادامه داد: «توسعه و ایجاد زیرساخت های عمرانی به دلیل پراکندگی و تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی و همچنین شرایط خاص آب و هوایی و اقلیمی استان خوزستان یکی از مهمترین موانع تولید در شهرک های صنعتی این استان است».

محمدیان با بیان این که کمبود زمین صنعتی در شهرک‌های صنعتی تقاضا محور بسیار مردم است ادامه داد: ۴۵ درصد تقاضاهای سرمایه گذاری متعلق به اهواز بوده و توسعه شهرک‌های صنعتی در شهرستان های تقاضا محور به دلیل ضرورت رعایت حریم تاسیسات نفتی و شبکه های متعدد، خطوط انتقال، مسیل های فصلی و دائمی و... تبدیل به چالشی شده که نگرانی سرمایه گذاران  را برانگیخته است».

چالش فعالان اقتصادی باسازمان های متبوع

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان در ادامه با بیان این که دریافت به موقع اسناد مالکیت از سازمان‌های متبوع و مشکلات پیش رو از دیگر چالش فعالان اقتصادی در شهرک‌های صنعتی این استان است اضافه کرد: «در حال حاضر یکی از مهم ترین مشکلات ، صدور اسناد تک برگ بنفش است که بایستی شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان از این قانون مستثنی می شد زیرا اراضی این شرکت عمدتاً از محل منابع داخلی تهیه  و به بخش خصوصی واگذار می شود. به همین دلیل صدور اسناد تک برگ برای شرکتی با این ماهیت، بایستی به رنگ زرد باشد چرا که صدور و نقل و انتقال اسناد بنفش باعث چالش جدی برای صنعتگران می شود».

محمدیان-شهرک-صنعتی-استان-خوزستان

وی در پاسخ به این سوال که چه توقعی از دولت برای حمایت از شهرک‌های صنعتی این استان دارید پاسخ گفت: « اگرچه تولید و تولید کننده زیر مجموعه بخش خصوصی قرار می گیرد اما دولت مستقر و دولت های پیشین همواره خود را قسمتی مهم از جریان تسهیل ساز توسعه و توانمندسازی صنعتی دانسته‌اند. چرا که بخش دولتی به درستی درک کرده که صنعت نقش تاثیرگذاری در فرآیند عبور اقتصاد کشور از دست اندازها و شرایط تحریم دارد. امیدواریم در دولت فعلی با تسلط بر اینکه حمایت از تولید کننده داخلی بویژه در حیطه صنایع کوچک زمینه توسعه اقتصادی را فراهم شود و نسبت به تقویت بازار سرمایه و تسهیل گری در حوزه مالی، تعرفه ای، قوانین و روش های تجارت؛ دیگر مصادیق گشایش اقتصادی را نیز بیش از پیش اجرایی کرد».

محمدیان درباره چشم انداز سال جاری شرکت شهرک های صنعتی این استان خاطرنشان کرد: «عملیاتی کردن تکالیف تعیین شده برای توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی تقاضا محور، احداث واحدهای کارگاهی در برخی شهرک ها و نواحی صنعتی، توسعه زیرساخت های صنعتی با در نظر گرفتن میزان رشد سرمایه گذاری، راه اندازی واحدهای راکد، خروج واحدهای تملک شده از مالکیت بانک های عامل و واگذاری مجدد و  توجه بیشتر به شرکت های دانش بنیان و موارد در دست اجرای این شرکت است».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها