|
کدخبر: 254717

رئیس صمت آذربایجان شرقی در گفت و گو با گسترش‌نیوز عنوان کرد؛

تولید ثروت پایدار با طرح آمایش صمت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی می گوید: طرح آمایش صمت یکی از مهمترین اقداماتی است که می تواند استان ها و شهرک های صنعتی را به توسعه و جذب سرمایه گذاری برساند.

صنعت و معدن تولید ثروت پایدار با طرح آمایش صمت

طرح آمایش صمت از جمله فعالیت هایی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت تمام قد پپیگیر آن بوده و اصرار به اجرای آن در استان های مستعد کشور دارد. در این باره که طرح آمایش در استان و شهرک های صنعتی چه پیامدهای مثبتی به دنبال خواهد داشت با صابر پرنیان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی گفتگو کرده که در ادامه می خوانید.

صابر پرنیان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی  به گسترش نیوز می گوید: «طرح آمایش سرزمینی وزارت صنعت، معدن و تجارت فرآیندی است که بتوانیم با توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیایی تمامی فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را در پهنه سرزمینی با توجه به قابلیت‌های منابع طبیعی و انسانی هماهنگ کنیم. به عبارتی باید بتوانیم از پهنه سرزمینی استفاده مناسبی داشته باشیم».

وی با اشاره به این که «سه مولفه جمعیت، سرمایه و منابع طبیعی- محیطی نقش اساسی در جذب سرمایه گذاری دارد افزود: براساس این سه مولفه مشخص می شود چه نوع سرمایه گذاری مطابق با چه قابلیت هایی با بیشترین بهره برداری در کدام محیط انجام شود.»

جذب سرمایه گذاری به سمت و سوی قابلیت های استانی باطرح آمایش

به گفته این مقام مسئول، اگر فعالیت های مسئولان درحوزه صنعت و تولید منطبق با آمایش سرزمینی باشد منجر به تولید ثروت پایدار و همچنین بهره‌برداری مناسب از امکانات می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی با اشاره به این که طرح آمایش وزارت صمت، به قابلیت های مختلف استان ها می‌پردازد، اضافه کرد: «با اجرای طرح آمایش، سرمایه‌گذاری ها به سمت و سوی قابلیت های استانی جذب می شود به طور مثال،‌ در استانی که از نظر مرزی دارای قابلیت است باید به سمت و سوی جذب سرمایه گذاری در تجارت فرامرزی باشد».

پرنیان

پرنیان افزود: «با نگاه علمی به پتانسیل‌های کشور باید چرخه‌ایی از فعالیت های اقتصادی تولید می شود که مواد اولیه‌ آن پایداربوده و قابلیت تامین را داشته باشد ».

او با اشاره  به این که درچندین حوزه دارای قطب صنعتی هستیم ادامه داد: این استان در حوزه قطعه سازی و مجموعه سازی خودرو، لوازم خانگی،شیرینی و شکلات، فرش و تابلو فرش دستباف، صنایع پائین دستی فولاد، معادن فلزی و ذخایر معدنی در مس دارای پتانسیل های قابل توجهی بوده و با توجه به این که  دروازه ورود به قفقاز و کشورهای اوراسیا هستم قطب تجارت بین المللی نیر محسوب می شویم.

تبریز طلایه دار صنعت چرم

وی  اضافه کرد: تجارت فرامرزی در این استان را به علت تقویت و افزایش صادرات، هاب تجاری ایران است. به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که طرح آمایش چه نقشی در ارتقای تولید در شهرک های صنعتی خواهد داشت گفت:« تبریز در صنعت چرم حرفی برای گفتن دارد ، به طوری که ۶۰ درصد چرم کشور متعلق به این استان یوده و بسیاری از فعالان اقتصادی در این حوزه فعالیت می کنند. همچنین موضوع فعالیت  بیشترین واحدهای صنعتی در این شهرک ها در چارچوب صنعت چرم است در نتیجه اجرای این طرح، می تواند مسیر روشنی در اختیار سرمایه گذاران قرار داده و صنایع و پتانسیل های این استان را نه تنها به ایران بلکه به کشورهای هدف بیش از پیش معرفی کند».

او در خصوص اقدامات انجام شده در این استان گفت: «براساس ظرفیت و پتانسیل های این استان اولین شهرک خصوصی کفش و اولین شهرک صنعتی خصوصی برق و الکترونیک را راه اندازی کرده  وموفق به برقراری ارتباط  بین دانشگاه و صنعت شدیم. همچنین چون دروازه های اروپا و اوراسیا محسوب می شویم باید شهرک های تخصصی بیشتری در این استان احداث شود».

این مقام مسئول در پایان اضافه کرد: طرح آمایش کمک می کند تا به جز شهرک های عام که در هر استانی احداث شده شهرک های خاص هم با توجه به منابع طبیعی، میزان دسترسی جغرافیایی احداث، و به دنبال آن مجموعه رشته فعالیت های خاص حاصل  شود که در نهایت منجر به تولید ارزش افزوده بیشتر، ثروت پایدار و جذب سرمایه گذاری خواهد شد.

 

نویسنده: نیما مجدی
خبرنگار: نیما مجدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها