|
کدخبر: 280126

هم چیز درباره کاشت دندان دائمی

ایمپلنت دندان جایگزین ریشه های دندان می شود. ایمپلنت ها یک پایه قوی برای دندان ثابت و دائمی ایجاد می کنند که با دندان های طبیعی شما سازگاری دارند.

جنس ایمپلنت دندان از تیتانیوم خالص است که با بدن انسان سازگاری دارد. شکل آن به صورت میله باریکی است که درون استخوان فک قرار داده می شود. گفته می شود که امروزه ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته است. نکته قابل توجه در مورد آن این است که اگر پس از قرار گرفتن در فک به طور صحیح از آن نگهداری شود، ماندگاری بسیار بالایی خواهد داشت.

ایمپلنت-دندان-۱

علیرغم پیشرفت در زمینه مراقبت از دندان، میلیون ها ایرانی از دندان درد رنج می برند، که عمدتا به علت پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال یا آسیب است. برای سال ها، تنها گزینه های درمان در دسترس افرادی که دندان هایشان را از دست داده بودند، استفاده از پل ها و پروتزهای دندان بود. اما امروزه، ایمپلنت دندان در دسترس هستند.

انواع ایمپلنت دندان

  1-  اندوستیال (endosteal)

  2-   ساب‌پریوستیال (subperiosteal)

ایمپلنت اندوستیال به ایمپلنتی گفته می شود که درون استخوان قرار می گیرد، اما ساب‌پریوستیال ایمپلنتی است که روی استخوان آرواره و زیر بافت لثه قرار داده می شود. امروزه دیگر از ایمپلنت های ساب‌پریوستیال استفاده نمی شود زیرا در مقایسه با ایمپلنت های اندوستیال در بلند مدت نتایج ضعیف تری داشته اند و استحکام کمتری دارند.

چه افرادی می توانند دندان های خود را ایمپلنت کنند؟

    در صورتی که کلیه دندان های فک جلو و یا فک عقب از بین رفته باشد.

    در صورتی که یکی از دندان های جلو از بین رفته باشد و فاصله ایجاد شده از دندان های کناری آن طبیعی باشد.

    در صورتی که بیش از یک دندان از بین رفته باشد و فاصله بین دندان های کناری طبیعی باشد.

    درصورتی که یک یا بیش از یک دندان از انتهای هر قوس دندانی از بین رفته باشد و تنها از یک طرف، دندان طبیعی باشد.

    افرادی که نمی توانند از دندان های مصنوعی استفاده کنند.

    افرادی که می خواهند گفتار خود را بهبود ببخشند.

ایمپلنت دندان محدودیت سنی خاصی ندارد و هر فردی که قادر به رعایت بهداشت دهان خود باشد، می تواند دندان های خود را ایمپلنت کند. اگر فرد به سن رشد رسیده باشد، می تواند به جای دندانی که از دست داده است، از ایمپلنت استفاده نماید. مثلا اگر کودکی که در سن کودکی دندان دائمی خود را در اثر حادثه ای از دست داده باشد می تواند بعد از آن که به سن ۱۶ سال رسید، از ایمپلنت استفاده کند. البته همانطور که گفته شد هر فردی می تواند دندان خود را ایمپلنت کند ولی در مورادی که در ادامه به آن اشاره می کنیم نمی تواند دندان خود را ایمپلنت کند.

جنس مواد ایمپلنت

بیشتر ایمپلنت های دندان از تیتانیوم ساخته می شوند اما ایمپلنت دندان زیرکونیا نیز وجود دارد. تیتانیوم و زیرکونیا هر دو موادی هستند که بدن با آنها سازگار بوده و آنها را به عنوان مهاجم خارجی تلقی نمی کند بنابراین واکنش نشان نمی دهد.

در حال حاضر احتمال موفقیت ایمپلنت دندان نزدیک به ۹۸ درصد است یعنی یکی از موفق ترین درمان ها محسوب می شود.

ایمپلنت-دندان-2

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

  1. افزایش زیبایی: با توجه به این که جای خالی دندان ها می تواند ظاهری نامناسب را به وجود آورد استفاده از ایمپلنت دندان می تواند زیبایی از دست رفته را برای شما جبران کرده و اعتماد به نفس را به شما بازگرداند.
  2. سرعت بالا در کاشت: ایمپلنت دندان یکی از سریع ترین روش ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته است و اگر مشکل کلی در سلامت جسمانی و استخوان های فک وجود نداشته باشد به سرعت می توان آن ها را جایگزین دندان های از دست رفته کرد.
  3. طول عمر بالا: یکی از مزایا ایمپلنت دندان که آن را بین بیماران و پزشکان به روشی محبوب تبدیل کرده است طول عمر بالای آن است. طول عمر ایمپلنت ها در حدی است که اگر بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت کنید تا آخر عمر می تواند کارایی لازم را برای شما داشته باشد بدون این که دردسری برای شما به وجود آورد.
  4. حفظ سلامتی دهان و دندان
  5. ثابت بودن ایمپلنت
  6. مراحل جراحی کاشت دندان

مراحل ایمپلنت دندان

۱-    بررسی وضعیت دهان و دندان: در ابتدا وضعیت دهان و سلامتی تان ارزیابی می شود و عکس های لازم گرفته می شود. کیفیت و حجم استخوان در این مرحله به دقت بررسی می شود تا مشخص شود ایمپلنت از پشتیبانی کافی برخوردار خواهد بود یا خیر.

۲-    برنامه ریزی و نوبت دهی: سپس برنامه ریزی درمانی صورت می گیرد و نوبت جراحی برایتان تعیین می شود.

۳-    بی حسی یا بی هوشی: پیش از شروع کار، تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی قرار می گیرید. گاهی همراه با بی حسی، نیاز به آرام بخش نیز وجود دارد.

۴-    خارج کردن دندان قبلی: اگر هنوز دندان آسیب دیده کشیده نشده باشد، ابتدا دندان با دقت و ملایمت کشیده می شود تا آسیبی به استخوان و بافت های نرم نرسد.

معمولا در این مرحله پیوند استخوان فک انجام می شود و مواد پیوندی استخوان در داخل استخوان حفره خالی دندان قرار می گیرند. در این صورت دندانپزشک دو تا شش ماه صبر می کند تا استخوان التیام کامل پیدا کند و آماده جراحی شود. در صورتی که ایمپلنت در فک بالا در عقب دهان جایگذاری می شود، گاهی به دلیل کم بودن ارتفاع استخوان فک در این ناحیه و احتمال سوراخ شدن سینوس، عمل لیفت سینوس انجام می شود که در آن کف حفره سینوس بالا کشیده شده و زیر آن مواد پیوندی اضافه می شود.

۵-    سوراخ کردن استخوان: در صورتی که نیازی به تقویت استخوان نباشد، مرحله بعدی پس از کشیدن دندان، سوراخ کردن استخوان است. با دریل دندانپزشکی استخوان به اندازه مورد نظر سوراخ می شود و ایمپلنت داخل آن قرار داده می شود. سپس سوراخ ایمپلنت با قطعه ای به نام پیچ درپوش بسته می شود.

۶-    جایگذاری ایمپلنت و بخیه کردن لثه: مرحله بعدی بخیه کردن لثه است. ممکن است دندانپزشک لثه را اطراف ایمپلنت بخیه کند و سر ایمپلنت بیرون بماند و یا لثه را روی ایمپلنت بکشد و بخیه کند تا از ایمپلنت بیشتر محافظت شود. در حالت دوم، بعدا برای نصب روکش دندان باید یه جراحی ساده صورت بگیرد تا لثه برش خورده و روی ایمپلنت باز شود.

۷-    زمان انتظار برای پیوند استخوان و ایمپلنت: پس از جایگذاری ایمپلنت، بسته به شرایط و کیفیت استخوان، مدت زمانی که باید منتظر بمانید از دو ماه تا شش ماه متفاوت است. در این مدت نباید هیچ فشاری بر ایمپلنت وارد شود. باید بگذارید استخوان رشد کرده و به تدریج به ایمپلنت پیوند بخورد تا ثبات ثانویه در ایمپلنت برقرار شود.

۸-    قراردادن اباتمنت: پس از جوش خوردن استخوان و ایمپلنت به یکدیگر، مرحله بعدی فرا می رسد. دندانپزشک پیچ درپوش ایمپلنت را باز می کند و قطعه ای به نام اباتمنت روی ایمپلنت پیچ می کند. اباتمنت همانند دندان تراشیده ای که قرار است روی آن روکش نصب شود عمل می کند و پایه ای برای اتصال روکش است.

معایب ایمپلنت دندان

بطور کل نمی توان عیب و ایرادی برای درمان ایمپلنت دندان اعلام کرد. در صورتیکه ایمپلنت توسط متخصص ایمپلنت گذاشته شده باشد. با استفاده از برند مرغوب و تجهیزات پیشرفته و لابراتوار دندانپزشکی حرفه ای و ماهر نتیجه کار تضمین شود.

این درمان کاشت دندان در عین همه مزایایی که دارد. اگر توسط پزشک غیر متخصص و ناوارد و تجهیزات ابتدایی و عدم رعایت اصول استریلیزاسیون و برندهای درجه پایین انجام پذیرد. می تواند تجربه تلخی را از این درمان برای همیشه در ذهن فرد ثبت نماید.

هزینه و قیمت ایمپلنت دندان

هزینه و قیمت ایمپلنت دندان بستگی به شرایط دندانی فرد دارد این قیمت بعد از ویزیت توسط دندانپزشک متخصص مشخص خواهد شد. عوامل بسیاری وجود دارد که قیمت ایمپلنت دندان را تعیین می کند. از جمله عواملی که می توان به آن اشاره کرد:

• نیاز به پیوند استخوان دارد یا نه.

• نیاز به سینوس لیفت

• کیفیت، مقدار و محل استخوان

• تعداد دندان های جایگزین شده

• نوع پروتز

• نوع و برند مناسب ایمپلنت برای بیمار

این ها مواردی هستند که بر قیمت انجام ایمپلنت دندان تأثیر می گذارد.

جنس ایمپلنت دندان نقش مهمی در تعیین هزینه درمانی دارد. دفعات مراجعه به دندانپزشک، عکس پرتوی ایکس، پیچیدگی مشکل درمانی، تعداد دندان‌هایی که می‌ خواهید جایگزین کنید، تجهیزات مورد استفاده، محل کاشت دندان و تخصص دندانپزشک از جمله عوامل تعیین ‌کننده هزینه کاشت ایمپلنت دندان هستند.

ایمپلنت دندان قیمت 1401

سازندگان قطعات ایمپلنت کیفیت و دقت را فدای هیچ چیز نمی کنند به همین دلیل برندهای بسیار معروف سازنده ایمپلنت، اینقدر از کار خود مطمئن هستند که گاها برای آنها ضمانت مادام العمر صادر می کنند. در این بین سازندگان دیگری نیز هستند که شاید با همین دقت و کیفیت نتوانند قطعات خود را تولید نمایند اما می شود از آنها نیز استفاده نمود.

ولی توصیه اکید ما این است هرگز سراغ ایمپلنت های خیلی ارزان با برند های ناشناخته نروید، زیرا شک نکنید که تقلبی می باشند و استفاده از آنها، آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. قیمت ایمپلنت دندان در ایران در سال 1401 بسته به نوع برند و تکنولوژی ساخت آن از محدوده 8 میلیون تومان به بالا می باشد.

ایمپلنت-دندان-3

در مرکز دندانپزشکی دکتر سمیه ابراهیم گل کاشت ایمپلنت دندان آمریکایی لیزری که معروفترین برند ایمپلنت دنیا محسوب می شود همراه با تکنیک های مدرن جراحی از جمله ایمپلنت دیجیتال ، ایمپلنت پانچی یا فلپ لس (Flapless) ، کاشت دندان با لیزر ، ایمپلنت فوری، ایمپلنت همزمان با بازسازی استخوان ، ایمپلنت همزمان با سینوس لیفت و جراحی ایمپلنت با بارگذاری فوری (immediate load) با استفاده از جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی و تکنولوژی روز دنیا انجام می‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 88082941 و  86128996 تماس بگیرید.

منبع : سایت دکتر سمیه ابراهیم گل

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها