|
کدخبر: 183667

عبور بورس از روزهای تلخ بهار

یک کارشناس بازار سرمایه با مقایسه تحولات بورس در بهار ۱۴۰۰ با سه ماه نخست پارسال، گفت: بورس در بهار ۹۹ روزهای پر سودی را سپری کرده و به بازدهی ۱۶۰ درصدی رسید، اما بهار امسال، بازار سرمایه تحت تاثیر فضای انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات وین قرار داشت و روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشت.

بورس عبور بورس از روزهای تلخ بهار

بورس در نخستین روزهای خردادماه با توجه به ارائه راهکارهای متعدد برای بهبود وضعیت بازار، پیشنهادات ۳+۷ بورس و مصوبان سران قوا، معاملات چندان معقولی را تجربه نکرد که اکثر کارشناسان علت چنین روندی را ابهام موجود در خصوص برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری اعلام کردند.

 پس از فراز و نشیب‌های زیادی که بورس در چند وقت گذشته تجربه کرد، بازار از چهارم خرداد ماه و با مشخص شدن اسامی نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری با افزایش تقاضا در سهام شاخص‌ساز و بزرگ روبرو شد که این موضوع توانست روند معاملات این بازار را تحت تاثیر قرار دهد و بار دیگر با توجه به کاهش ریسک های اعمال شده در این بازار و بازگشت امید به بازار، شاخص بورس دوباره کانال یک ملیون و ٢٠٠ هزار واحد را پس گرفت.

تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس

در کنار وجود سایه ابهام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس در راستای اقدامات انجام شده برای هدایت نقدینگی‌ها به سمت بازارهای مولد از جمله بورس، در نشست علنی روز پنجم خرداد ماه، کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کرد که بر اساس این طرح، نگهداری دارایی‌های غیر مولد همچون طلا، خودرو، مسکن و ارز مشمول مالیات خواهد شد.

اعلام چنین خبری در کنار مشخص شدن اسامی نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری، روند بازار را به شدت تحت شعاع خود قرار داد و اکثر کارشناسان معتقد بودند، در دستور کار قرار گرفتن چنین اقداماتی نشان‌دهنده حمایت دوباره مسوولان ارشد این کشور از بازار سهام و اعتماد دوباره سهامداران برای ورود سرمایه‌های در اختیار خود به این بازار است که این موضوع می‌تواند افق روشنی را از معاملات بورس در کشور ایجاد کند.

بازار، تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری

بازگشت رشد به معاملات بورس در چند روز اخیر ناشی از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران و رفع ابهام ایجاد شده در بازار بود، که به نظر می رسد با توجه به قرار گرفتن حمایت از تولید و کاهش مالیات در برنامه‌های رییس جمهوری منتخب روند صعودی معاملات بورس تداوم پیداکند.

مقایسه غیر برابر معاملات بورس نسبت به سال ۹۹

«فردین آقابزرگی» روند معاملات بورس در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: معاملات بورس در سال ۹۹ با وجود سود و زیانی که برخی از فعالان بازار تجربه کردند، توام با رکوردهای استثنایی بود.

وی اظهار داشت: بازار سرمایه در سال ۹۹ سالی پر فراز و نشیب را در معاملات خود تجربه کرد و شاهد اتفاقاتی از جمله تغییر سه رییس سازمان بورس، رشد شاخص کل در ۳ ماهه ابتدای سال ۹۹ به میزان ۱۶۰ درصد و همچنین افزایش چشمگیر و چند برابری حجم معاملات در ۳ ماهه ابتدای سال ۹۹ بودیم، بنابراین با توجه به چنین شرایطی، روند معاملات بازار در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰، قابل مقایسه با وضعیت بازار در بهار ۱۴۰۰ نیست.

آقابزرگی خاطرنشان کرد: هرچند اکنون حجم معاملات بورس نسبت به ۶ ماه گذشته افزایش پیدا است، اما در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با افتی ۴۰ درصدی همراه شده است.

رشد دوباره بورس تحت تاثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دولت سیزدهم، بازار سرمایه دغدغه های سیاسی خود را تاحدود زیادی پشت سر گذاشت و به نظر می رسد با استفاده از تجربیات بسیار آموزنده سال ۹۹ می توان نقشه راه مناسب و راهبردی را در امر سرمایه گذاری برای سال ۱۴۰۰ ترسیم کرد.

وی به نکات با اهمیت و کلیدی که انتظار می رود در دستور کار تیم مدیران و مشاورین اقتصادی دولت جدید قرار گیرد تاکید کرد و گفت: لزوم توجه بیشتر به نحوه تامین مالی صنعت و تولید از بازار اولیه، اهمیت و نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور با محوریت بخش خصوصی، درک منافع مشترک و ثبات در تصمیمات اقتصادی، به رسمیت شناختن سازمان بورس به عنوان موسسه عمومی غیر دولتی و مستقل از جمله مسایلی هستند که باید در دولت جدید در دستور کار مسوولان برای بهبود وضعیت بازار در دستور کار قرا بگیرد.

آقابزرگی خاطرنشان کرد: اصلاح و تغییر زیر ساخت های بازار سرمایه از جمله اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، حذف تدریجی دامنه نوسان قیمت و کاهش دخالت دستوری در امور شرکت‌های بورسی و تحمیل قیمت بدون توجه به مکانیزم عرضه و تقاضای بازار از دیگر مسایلی هستند که اعمال آنها می تواند مسیر بازار را تغییر دهد و زمینه رونق معاملات بورس را فراهم کند.

این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد و گفت: افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در بورس هستند باید به طور حتم به ریسک های تهدیدکننده در این بازار توجه کنند و این موضوع را سرلوحه سرمایه گذاری خود در این بازار قرار دهند که در کشور هیچ سرمایه گذاری بدون ریسک نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه میزان ریسک سرمایه گذاری در بورس متفاوت است، افزود: سرمایه گذاری غیر مستقیم از طریق خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری یا مراجعه به نهادهای مالی دارای مجوز در امر مشاوره، روش صحیح سرمایه گذاری است که می تواند بازدهی و ریسک سرمایه گذاری را به بهترین شکل ممکن، مدیریت کند.

منبع: ایرنا
  • ناشناس ارسالی در

    تا یه سری خر و احمق تو بورس باشند و بزن صف فروش و سهم خودشون را ارزان و مفت بف روشند باید هم انتظار منفی و نزولی بودن ر ا داشت و غیر از این هم نمیشه. باید صبر کرد تا این احمق‌ها از بورس خارج بشن. ال بته سهم حقوقی ها هم با عرضه ی آبشاری در نزولی و منفی شدن بورس ، چیز کمی از اون ح قیقی های نفهم و اون نیست. اگه صف فروش تش کیل نشه ، مطمئنا" بورس پرواز میکنه.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها