|
کدخبر: 121808 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناسان بورس مطرح شد:

پیش بینی وضعیت بورس در هفته چهارم شهریور

کارشناسان بورس در این گزارش دو نظر متفاوت در مورد بازار هفته جاری بورس ارائه داده اند؛ یوسف کاووسی از روند نزولی بازار در این هفته می‌گوید و مثبت شدن بازار را در اما و اگرهایی می‌داند، اما مسعود میرزا باقری نظری دیگر دارد و بازار این هفته را مثبت و صعودی می‌داند.

بورس پیش بینی وضعیت بورس در هفته چهارم شهریور

بورس تهران در پایان معاملات هفته دوم شهریور در حدود ۴٫۵ درصد افت داشت و به کانال یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد سقوط کرد، همچنین برخی نمادهای بزرگ بورس مانند شستا، خودرو و خساپا متوقف شدند. در این میان برخی می‌گویند که بازار بورس در هفته پیش رو روندی صعودی خواهد داشت. حال خبرنگار بورس گسترش نیوز به سراغ کارشناسان رفته است و در مورد روند هفته جاری بازار جنجالی بورس سوالاتی را پرسیده است؛ برای خواندن این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

مهم‌ترین فاکتور این هفته بورس

یوسف کاووسی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گسترش نیوز درباره روند بازار بورس در هفته جاری گفت: مهم‌ترین فاکتوری که در تحلیل این هفته می‌تواند ملاک عمل قرارگیرد بحث «یک‌ درصد صندوق توسعه ملی» است که برای جمع آوری تقاضا به کار گرفته خواهد شد.

کاووسی

اما از آنجایی که این طرح در حد یک حرف است و هنوز تصویب نشده و دستورالعملی داده نشده و هنوز معلوم نیست چه شرکت هایی قرار است تحت پوشش این طرح قرار بگیرد، لذا نمی‌شود گفت این عمل یک درصد چه تاثیری بر عملکرد بازاری این هفته داشته باشد.

وی ادامه داد: به همین علت نمی‌توان گفت که درحال‌حاضر این طرح بتواند تاثیری مثبت روی بازار بگذارد، لذا اگر این طرح را فاکتورگیری کنیم، میتوان گفت بازار کماکان نزولی و قرمز است، زیرا که هنوز اتفاق خاصی در بازار رخ نداده است، ضمن اینکه مردم اعتمادشان را به بورس و ساختارهای اقتصادی کشور از دست داده اند. اگر بخواهیم این اعتماد مجدد برگردد و مردم بخواهند سهامشان را برگردانند، امری بعید به نظر می‌رسد، زیرا که اکنون بازارهای موازی سرمایه‌گذاری همانند طلا و ارزشاهد ورود پول‌های خورد سرمایه‌گذاری شده در بورس است، ضمن اینکه پول‌های کلان در بورس به سمت ورود به بازار مسکن و خودرو است.

مدیرکل اسبق بازرسی بانک مرکزی در پایان گفت: حال اگر این تمهیداتی که در حال انجام است را نتوان با مدیریت صحیح اداره کرد، می‌توان گفت که هفته جاری نیز هفته صف فروش در بورس است و اگر برای این یک درصد ضوابط منطقی تعیین کنند و آن ضوابط به شرکت‌های داری زیرساخت‌های قوی کند که بتواند به سهام هایی که در بازار عرضه شده کمک کند و صف‌های فروش جمع شود می‌توان امیدوار بود که بازار به روند مثبت باز خواهد گشت اما تا زمانی که صف‌های فروش جمع نشده است و مدام در حال افزایش باشد، روند فعلی نمی‌تواند روال مثبتی باشد.

چند اتفاق مثبت بورس در هفته گذشته

مسعود میراز باقری دیگر کارشناس بورس به خبرنگار گسترش نیوز گفت: پس از چند هفته ملتهب در بازار سهام انتهای هفته ی گذشته در بازار چند اتفاق مثبت رخ داد، اول اینکه در روز آخر بسیاری از فعالان با توجه به بالا رفتن نرخ‌های پلی اتیلن و شمش فولاد و همزمان بالا رفتن قیمت دلار نیمایی دوباره دست به قلم شده و سود‌های آتی بازار را با ارقام جدید محاسبه کردند . دوم اینکه شرکت‌های بزرگ اقدام به انتشار اوراق تبعی برای بیمه سهامداران خرد کردند که این مهم، اعتماد سهامداران خرد به بازار را اضافه خواهد کرد. همینطور دولت نیز در جهت حمایت از بازار مصوباتی همچون سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی تا سقف یک درصد در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داشت.

مسعود

وی ادامه داد: اما این نکته ی بسیار مهم و جالبی بود که دوباره بازار شروع به تحلیل مهم‌ترین پارامتر در قیمت سهام یعنی سودآوری آتی کرده است. بطور مثال نمادی همچون آریا که یک پلی اتیلن ساز است در حدود ۷ و ۸ معامله میشد که با توجه به ماهیت فروش صادراتی شرکت و کاور کردن جهش‌های ارزی بنظر موقعیت بسیار جذابی بود. همینطور شرکت هایی همچون فولاد کاوه جنوب کیش و یا فولاد خوزستان از جمله ی شرکت هایی هستند که با توجه به روند صادراتی و همین طور قیمت بالای ۴۰۰ دلاری شمش جهانی و قیمت ۲۱۰۰۰ تومانی دلار نیمایی از طرف فعالان بازار مورد استقبال قرار گرفتند.

این کارشناس بازار بورس در پایان اظهار کرد: با توجه به کاهش قیمت‌های قابل ملاحظه در بازار حالا در برگشت بازار، فعالان روی ارزش مندی شرکت‌ها حساسیت فوق العاده بیشتری داشته باشند و سهام تا مدتی از حالت کاملا یک دست صعودی و نزولی فاصله خواهد گرفت. در هفته پیش رو پیش‌بینی می‌شود بازار به مراتب بهتری نسبت به چند هفته گذشته شاهد باشیم و همچنان به فعالان بازار توصیه میکنم ابتدا به بررسی سودآوری شرکت‌ها در سال آتی اقدام و سپس برای خرید و فروش سهام خود تصمیم بگیرند.

  • قسیم ارسالی در

    تا وقتی که حقوقی ها و شرکتها ی بورسی با روش،نوسانگیرانه ،خریدوفروش سهام میکنند ،سهام ما ضعفای بورس را کسی نخواهد خرید ،چون آنها همیشه سهامی برای فروش دارند .پس ای ضعفای بورس کم پول ، بفکر پول برای خرید سهام از آنها باشید،وفکر فروش سهام هایی که خریده اید از سر برون کنید.

ارسال نظر