|
کدخبر: 117669 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناسان بورس مطرح شد:

کامبک طلایی بورس در راه است؟

بازار بورس هفته پیش را کابوس وار به پایان برد اما در این هفته اتفاقاتی نظیر عرضه دارا دوم بورس بازان را امیدوار به بازگشت سود و سرمایه کرده است، آیا این اتفاق صورت می‌گیرد؟

بورس کامبک طلایی بورس در راه است؟

اعلام عرضه صندوق دارا دوم در هفته پیش رو و افزایش سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌ها به حالت قبل، افزایش اعتبار کارگزاری‌ها به همان ۲۰ درصد گذشته و بازگشت ساعات معاملات بازار سهام به تایم سابق بورس بازارن را امیدوار به آغاز هفته‌ای طلایی کرده است. در این میان خبرنگار گسترش نیوز نظر سه کارشناس بازار سرمایه را در خصوص وضعیت بورس در این هفته پرسیده است که در ادامه می‌توانید این گزارش را بخوانید. با گسترش نیوز همراه باشید:

دارابی

همایون داربی کارشناس بورس در گفت‌وگو با خبرنگار بورس و بازار سرمایه درباره علت افت شاخص کل بورس در هفته گذشته گفت: بازار بورس بعد از یک رشد بسیار خوبی که داشت و شاخص دو میلیون واحد را پشت سر گذاشت، وارد فاز اصلاح و استراحت شد.

سه عامل باعث عدم بالانس بورس

بازار هر از چند گاهی که به یک دوره رشد می‌رسد به‌صورت طبیعی تمایل دارد که در هدفهایی اقدام به شناسایی سود کند و معامله گرها باید موقعیت خودشان را دریابند و سودشان را شناسایی و مجدد در قیمتهای پایینتر سرمایه خود را وارد بازار کنند.

وی ادامه داد: ما در این مدت یکی دوبار شاهد رسیدن شاخص به دو میلیون واحد بودیم اما مجدد شاخص پایین آمد اما دومی در هفته گذشته که شاخص دوباره خواست تکرار رسیدن به دو میلیون واحد را انجام دهد با یک عدم بالانس در خرید و فروش‌ها در بازار مواجه شد، عدم بالانسی که ناشی از عوامل اساسی بود، یکی آزاد‌سازی سی در صد دوم سهام عدالت، و دیگری کاهش سطح اعتبار کارگزاران و در آخر نزدیک شدن به زمان اعلام شده برای کاهش هزینه سهام صندوقهای درآمد ثابت شد.

دارابی افزود: این سه عامل باعث شد که بالانس عرضه و تقاضا در بازار بهم بخورد و ما شاهد طولانی شدن دوره اصلاح و استراحتی باشیم که انتظارش وجود داشت اما اینبار در واقع قدری طولانی تر از دفعات قبل شد.

این کارشناس بازار سرمایه معمالات این هفته بورس اینگونه پیش‌بینی و اظهار کرد: فکر میکنم بازار نقدینگی کافی را برای مقابله با میزان عرضه‌ها فعلاً ندارد زیرا با توجه به خروج نقدینگی که ما به واسطه سهام عدالت در بازار میبینیم، بازار کاهش بیشتر قیمتها باید تحمل کند، من فکر میکنم تا میانه هفته پیش رو ما فضای اصلاح و استراحت را خواهیم داشت.

بورس چگونه بهتر می‌شود؟

دارابی در ادامه در مورد چگونگی بهتر شدن بازار سرمایه و ادامه روند ربه رشدش بیان کرد: یکی، بحث ایجاد انگیزه برای سهامدارهای سهام عدالت برای نگهداری سهامشان است در این بین چندین وعده داده شده بود در مورد کارتهای اعتباری مبتنی بر سهام عدالت و اعطای وام به سهام داران عدالت و همچنین ارائه ابزارهایی مثل صندوقهای ویژه سهام عدالت که این‌ها خبر خوبی برای بازار است ولی بنظر میرسد که بازار نیازمند چند خبر دیگر هم هست.

وی افزود: امیدواریم اختلافاتی که جرقه این اصلاح سنگین را زِد به‌خصوص بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت درمورد دارا دوم به نتیجه خوبی برسد هرچند که اعلام شده دارا دوم عرضه می‌شود ولی میشه به هر حال با یک سری اقدامات بازار را باید سریعتر متعادل کرد.

دارابی در پایان اظهار کرد: یک اشتباه اساسی هم دولت در ٥ هفته اخیر انجام داد و آن افزایش هر هفتگی یک در صد به نرخ بهره اوراقش بود که اوج آن نیز به اوراق سلف نفتی ربط دارد اما خوشبختانه جلو اوراق سلف نفتی گرفته شد وگرنه بازار بشدت دچار ریزش میشد اما بنظر میرسد دولت باید از این مسیر اشتباه افزایش نرخ بهره برگردد، نرخ بهره اوراق دولتی این هفته به بیست و یک در صد رسید که خطرناک است و میتواند اقتصاد را تهدید کند و با رکود به کمبود و قحطی کالا در کشور دامن بزند، امیدواریم دولت هر چه سریعتر در مورد نرخ بهره‌ای که در حال افزایش آن است تجدید نظر کند و به سیاست درست برگردد.

افت بورس طبیعی است

مسعود میرزا باقری دیگر کارشناس بورس درباره پیش‌بینی‌اش در مورد بازار این هفته بورس به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بر خلاف انتظار در هفته ی گذشته کاهش ارزش سراسری در بازار اتفاق افتاد و موجب نگرانی سهامداران و فعالان قدیمی بازار شد که با چاشنی تصمیمات بحث بر انگیز مدیریتی در مورد دو زمانه کردن معاملات و همچنین کاهش اعتبار کارگزاری‌ها و یا فشار بر صندوق‌ها برای رعایت سقف نگهداری سهام همچنین فروش سهام عدالت به‌صورت خرد، بازار را دچار ترس فراگیر و کفه ی عرضه را بسیار سنگین کرد.

میرزا

این کارشناس بورس افزود: طبیعی است که با افت قیمت ۳۰ تا ۵۰ درصدی در دو هفته ی اخیر رفته رفته از میزان انگیزه برای فروش سهام در بین سهامداران خرد کاسته شده و انتظار میرود با اصلاح تصمیمات اشتباه در سازمان و شورای‌عالی بورس و همینطور بخشی از فشار عرضه گرفته شده و بازار به تعادل بازگردد. برای هفته ی پیش رو بنظر در گام اول تعادل بعد از دو هفته ی پر تنش بسیار محتمل خواهد بود. پیش‌بینی هفته‌ای با عرضه‌های کمتر و متعادل تر را دور از ذهن نیست.

بورس نمی‌تواند همواره صعودی باشد

یوسف کاووسی مدیرکل اسبق بازرسی بانک مرکزی در مورد بورس چنین گفت: هفته‌ای که گذشت هفته‌ای پر التهاب برای بورس بود در هفته‌های گذشته معمولا شاخص هفته را صعودی به پایان میبرد و بورس بازان وکسانی که سرمایه در بورس داشتند خوشحال بودند اما این هفته برعکس شد و شاخص بیش از ۲۳۰ هزار واحد سقوط کرد.

کاووسی

وی افزود: علت سقوط معلوم است بورس همیشه نمیتواند صعودی باشد و بالاخره بازار بعداز فرازوفرود تعدیل می‌شود اما این کاهش اما و اگرهایی داشت. آشنایان به بازار خیرهایی میدادند که حقوقی هاو بزرگان بازار به محض رویت ریزش شاخص میتوانستند ورود کرده و نسبت به جمع کردن بازار اقدام کنند ولی نکردند! کاری که در سنوات قبل میکردند. حالا چرا؟ این سوال بزرگیست که باید پاسخ دهند برخی به عنوان کودتای بورس علیه دولت ازآن یادکردند برخی کاهش شاخص را آغاز یک ریزش بزرگتر وهشدار به‌دست اندرکاران قلمداد کردند وبرخی به عنوان هشدار به مخالفان دولت یادکردند که اگربیشتر از این در مقابل طرح‌های دولت بایستید وکارشکنی کنید بایدبا اعتراضات مردمی روبه‌رو شوی. به هرحال این کاهش به نسبت بزرگ حرف هایی در درون خود دارد که آنها که باید بشنوند امیدواریم شنیده باشند و بیشتر از این در تنور حباب بورس ندمند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها