|
کدخبر: 116210 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز باکارشناسان بورس مطرح شد:

هفته‌ ای آرام برای بورس پر هیجان

بورس در پایان معاملات کاری هفته گذشته بعد از یک هفته در سوپر کانال دومیلیون واحدی بودن به زیر دو میلیون واحد سقوط کرد اما سوال این است آیااین سقوط دوام دارد؟ آیا شاخص می‌تواند در هفته پیش رو در سطح دو میلیون ساکن شود یا مجدد ناچار به عقب گرد می‌شود؟

بورس هفته‌ ای آرام برای بورس پر هیجان

پیش از این برخی فعالان بازار اعتقاد داشتند اگر شاخص بورس بتواند هفته را با حضور در سوپر کانال دو میلیونی به پایان برساند باید با کانال قبلی خداحافظی کرد.زیرا حضور شاخص در سطح دو میلیونی سیگنالی قوی برای افزایش سرمایه‌گذاری در بازار سهام است.از دید این دسته از تحلیگران رکوردهای عجیب و غریب بورس می‌تواند جذابیت بیشتری ایجاد کند و طیف دیگری از سرمایه‌گذاران محافظه کار را به سوی خود جلب کند.هر چه سرمایه‌گذار بیشتری وارد شود بورس نیز انرژی بیشتری برای رکورد شکنی پیدا می‌کند.

بازدهی کم بورس در هفته پیش

پیش از شروع هفته اخیر به واسطه وعده رئیس‌جمهوری برای گشایش اقتصادی و اخبار مثبت اقتصادی دیگر پیش‌بینی‌ها حاکی از وضعیت احتمالی بهتر بورس نسبت به دیگر بازارها بود. هرچند این اتفاق افتاد اما شکل سبقت بورس نسبت به دیگر بازارها این طور بود که بازدهی نزولی کمتری داشت.

از جمله اخبار هفته اخیر که از نگاه برخی بر روند شاخص بازار سهام تاثیر گذاشته، آغاز آزادسازی ۳۰ درصد دوم سهام عدالت است. در این مورد هرچند هنوز سهامداران امکان فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت را ندارند اما به دلیل فشار احتمالی به بانک‌ها و کارگزاری‌ها برای فروش ۳۰ درصد اول سهام عدالت، عرضه قابل توجهی در بورس صورت گرفته است.

این هفته بورس چگونه خواهد بود؟

حال با توجه آغاز هفته جدید و آغاز معاملات پیش‌بینی هایی از این بازار جذاب و نفس گیر شده است، اکنون خبرنگار بورس و بازار سرمایه گسترش نیوز به سراغ دو کارشناس بورس رفته ونظرات این دو کارشناس را درباره معاملات هفته چهارم مرداد پرسیده است که می‌توانید در ادامه نظر این دو کارشناس را بخوانید با گسترش نیوز همراه باشید:

مسعود

مسعود میرزاباقری کارشناس بورس در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره چگونگی این بازار در هفته پیش رو گفت:

پس از رشد سریع سهام شرکت‌های بزرگ با حمایت‌های آشکار دولت در چهار ماه اخیر، در دو هفته ی گذشته این سهام بطور کاملا طبیعی با اصلاح قیمتی نسبتا قابل توجهی روبه‌رو شدند. عرضه ی سهام عدالت توسط کارگزاری‌های بانکی هم در اصلاح اخیر کم تاثیر نبوده اما بنظر این سهام عرضه شده مشتری‌های خوبی دارند. بنظر در هفته ی آینده این اصلاح از حالت اصلاح قیمتی به اصلاح زمانی تبدیل شود، اما از دیگر سو سهام شرکت‌های کمتر مورد توجه و عمدتا متوسط و کوچک مقیاس که در مدت اخیر با وجود رشد ارز و قیمت محصولات شان رشد نداشتند و اصلاح قیمتی و زمانی را تکمیل کردند برای بازار جذاب خواهند بود.

وی افزود: بعنوان مثال در گروه دارو یا برخی شاخه‌های شیمیایی مثل شوینده‌ها و اوره ای‌ها با رشد قیمت جهانی محصولات مواجهند و بازار به آنها توجه خواهد کرد. حتی شرکت هایی همچون فولاد خوزستان و نفت و گاز پارسیان و رانفور و... هم با توجه به بزرگ بودن اما کمتر از سهامی که دولت برای عرضه از طریق صندوق‌های قابل معامله (ETF) رشد کرده‌اند و بازار به سمت این سهام گرایش خواهد داشت.

هفته ای تلخ برای بورس و دولت

حمید

حمید رضاپور دیگر کارشناس بورس به ما گفت: هفته‌ای که گذشت، متاسفانه هفته خوبی برای بورس تهران و در کنار آن برای دولت نبود، هفته‌ای که شیرینی شاخص کل ۲ میلیونی را به نوعی با اخبار ضد ونقیض و صد البته رفتار هیجانی عده زیادی از سهامداران بازار و به ویژه تازه واردها به تلخی تبدیل کرد.

وی ادامه داد: چندی است با توجه به ورود سهامداران و نقدینگی جدید و حمایت‌های دولتی، عموم نمادهای بازار از حالت بررسی تکنیکالی رها شده‌اند و همچنان بر خرید و نگهداری سهام شرکت‌های بنیادی تاکید می‌شود.

با توجه به اصلاح اغلب نمادها در هفته جاری، به نظر می‌رسد هفته آینده، بازار به صورت مثبت و رو به تعادل کار خود را آغاز خواهد کرد.

رضاپور در ادامه توصیه‌ای به بورس بازارن داشت و اظهار کرد: توصیه مهم به سهامداران، حفظ خونسردی و جلوگیری از هیجانی شدن است، رفتار بازار نشان داده که واکنش به اخبار حداکثر چند روز خواهد بود و سپس بازار راه خود را طی می‌کند، تنها چیزی که در این میان می‌ماند افسوس شدید فروشندگان هیجانی در روزهای بعد و همچنین کند کردن روند صعودی و رو به رشد اغلب نمادها است.

این کارشناس در پایان بیان کرد: ما کماکان معتقدیم با حمایت‌های دولت و مجلس و نهادهای حاکمیتی، بازار رو به رشدی را تجربه خواهیم کرد.

تغییر در ساعت معاملات

ناگفته نماند که بازار سهام در هفته آینده شاهد زمان‌بندی جدید برای معاملات است که شاید برای سهامداران در روزهای ابتدایی هفته مشکلاتی را به وجود آورد اما به دلیل کاهش احتمالی مشکلات ناشی از اختلال در هسته معاملاتی احتمالا این تصمیم به‌تدریج رضایت سهامداران به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها