|
کدخبر: 115997

دو دلیل مهم منفی شدن بازار بورس

هرچند معاملات دیروز در دقایق ابتدایی سبز پوش بود اما در نهایت با افت ۲۴ هزار واحدی به کار پایان داد که دلیل اصلی منفی شدن بازار مورد بررسی قرار گرفت.

بورس دو دلیل مهم منفی شدن بازار بورس

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز از این هفته بازار سهام اعلام کرد: در معاملات دیروز گرچه در دقایق ابتدایی به دلیل اعلام خبر تاسیس صندوق دارا دوم و عرضه آن در نخستین چهارشنبه شهریور، شاهد تقویت تقاضا در نمادهای بزرگ و سبز پوشی بازار بودیم لکن رفته رفته عرضه‌ها افزایش یافت و فشار فروش در نمادهای بزرگ باعث عقب نشینی بسیاری از خریداران و در نتیجه کاهش شاخص کل شد.

دلیل اصلی منفی‌های بازار دیروز، فشار فروش سهام عدالت توسط کارگزاری‌های بورسی بود. این فشار فروش به سایر گروه‌ها و نمادهای غیرسهام عدالتی بازار نیز تسری پیدا کرد. در این بین اختلال سامانه معاملات نیز به یک مشکل همیشگی برای معامله گران تبدیل شده است.

در نهایت در پایان معاملات شاخص کل با کاهش ۲۴ هزار و ۴۶۶ واحدی به کانال یک میلیون و ۹۷۵ هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش ۲ هزار و ۵۴۹ واحدی به کانال ۵۱۱ هزار و ۸۶۳ واحد رسیدند. نماد‌های "شستا، فارس" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۱۷.۶ و ۵.۵ هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات هم متعلق به نمادهای " فولاد، اخابر" با ۹۴۶ و ۸۶۳ میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نماد "وبملت" همچنان متوقف بود. "وبصادر، وتجارت" هر دو در ابتدای بازار در سقف قیمتی معامله می‌شدند اما رفته رفته با افزایش عرضه‌ها به صف فروش نیز رسیدند.

در گروه فلزات، "فولاد"در ابتدا با افزایش تقاضا مواجه شد و به صف خرید رسید لکن در نهایت به دلیل عرضه‌های مکرر با قیمت پایانی مثبت ۲.۳ درصد به کار پایان داد. صفوف فروش"فملی، ذوب" اما تا انتهای زمان معاملات باقی ماندند.

در پالایشی‌ها "شبندر، شتران، شبریز، شپنا" در ابتدای معاملات کار را مثبت آغاز کردند اما با افزایش عرضه‌ها به صف فروش رسیدند و به همین شکل نیر معاملات آنها به پایان رسید. در گروه خودرویی، نمادهای "خودرو، خساپا" با صف فروش سنگینی همراه شدند.

طی چند روز اخیر خبر لغو عرضه دارا دوم ( گرچه در نهایت این تصمیم تغییر کرد و در شهریور ماه عرضه خواهد شد) اعتماد سهامداران به تصمیمات دولت را کم رنگ تر کرده است و برخی سرمایه­‌گذاران تصمیم به شناسایی سود و خروج از بازار را گرفتند و از سوی دیگر با افزایش فشار فروش سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها شاخص کل دوباره به کانال ۱.۹ میلیون واحدی بازگشت. برای هفته آینده انتظار داریم با حمایت از نمادهای بزرگ و ادامه ورود نقدینگی، دوباره پس از پشت سرگذاشتن مقاومت ۲ میلیون واحد به سمت ۲.۸ میلیون واحد حرکت کنیم.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

در آخرین روز کاری این هفته کامودیتی‌ها با نوسان منفی همراه شدند. مس به ۶۳۷۰ دلار، روی به ۲۳۹۳ دلار و هر انس طلا به ۱۹۳۲ دلار رسید.

خبر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در خصوص اثر واکسنِ ساخت پژوهشگران روسی بر کرونا، طلا را به سرعت ریزشی کرد به شکلی که قیمت اونس طلا در معاملات بازار امریکا تا سطح ۱۹۰۰ دلار نیز سقوط کرد.

هر بشکه نفت برنت در محدوده ۴۴.۹۸ دلار معامله و نفت خام WTI نیز در محدوده ۴۲ دلار در هر بشکه دادوستد می‌شود.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار امریکا در محدوده ۲۲ هزار و ۲۵۰ تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ فروش دلار را ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود ۱۰ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس از احتمال آغاز عرضه صندوق دارا دوم به مردم با ۳۰ درصد تخفیف در ۵ شهریور خبر داد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این باره گفت: مشکل عرضه سهام صنایع پالایشی و پتروشیمی و راه‌اندازی صندوق ETF دارا دوم برطرف شد و این توافق مورد حمایت قاطع دولت است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری اعلام کرد: همه کارهایی که برایETF‌ها و بورس انجام می‌دهیم برای این است که مردم بدانند جای سرمایه‌گذاری دلار و سکه نیست، جای سرمایه‌گذاری بورس و نفت است.

عبدالناصر همتی در تازه‌ترین اعلام نظر درباره مدیریت نقدینگی گفت: مدیریت بازار ارز و پول و نهایتا کنترل تورم در شرایط اقتصادی امروز، وظیفه اصلی بانک مرکزی است. کسری بودجه دولت به دلیل تحریم صادرات نفت یک واقعیت است و تامین مالی سالم این کسری بدون استقراض از بانک مرکزی نیز یک ضرورت. تامین مالی سالم کسری بودجه دولت، چهار راه‌حل بیشتر ندارد: کاهش هزینه ها، افزایش درآمدهای مالیاتی، فروش سهام و اموال دولت، انتشار اوراق بدهی یا پیش فروش کالاهایی نظیر نفت در شرایط تحریمی.

کلیات لایحه مهم افزایش سرمایه‌ شرکت‌های بورسی فرابورسی از محل غیر معمول صرف سهام با سلب حق تقدم با ۱۷۰ رأی موافق در مجلس تصویب شد.

حسین مدرس سرپرست وزارت صنعت گفت: با ترخیص محموله قطعات مورد نیاز شرکت ایران خودرو، ۴۳ هزار خودرو در هفته‌های آینده به بازار ارائه می‌شود.

مرتضی بانک دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: زمینه جدیدی از معاملات در بورس تحت عنوان بورس بین‌المللی در جزیره کیش راه‌اندازی خواهد شد که با تمام ساز و کارهای جهانی و بین‌المللی همکاری دارد.

ترامپ ضمن تاکید دوباره بر این ادعا که در صورت پیروزی در انتخابات، ایران ظرف یک ماه با واشنگتن به توافق می‌رود، گفت: معلوم نیست بخواهیم با چین توافق داشته باشیم.

منبع: بروس پرس
  • مردم ارسالی در

    هیچ دلیل منطقی وجود ندارد. فقط بازی اقتص ادی در ایران این است. که در بازار ارز ، سکه ، طلا ، خودرو
    و... دولت به عنو ان فروشنده بازار را صعودی میکند‌.
    و میفروشد. سپس اقدام به نزولی میکند‌. و عده ای
    که از طبقه ضعیف هستند‌. و حتی ممکن است پوا را از طریق وام وارد چر خه های اقتصادی کرده اند با نزول از ترس ا ز دست دادن سرمایه فروشنده میشوند. و میبا زند.
    و با پایین آمدن قیمتها دوبار ه دولتیها خریدار شده و با جمع کردن همه چ یز از ارز ، سکه و طلا و سهام ،اقدام به ا فزایش قیمتها میکنند. و دوباره قیمتها افز ایش میابد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها