|
کدخبر: 281496 شروین اشیدری

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

آماده واردات این خودروی جذاب کره‌ای باشید / قیمت حداقل ۱.۲ میلیارد

هرچند که این روزها طرفداران خودروهای کراس اوور و شاسی‌بلند به‌شدت زیاد شده و خودروسازان نیز تمرکز زیادی در این حوزه گذاشته‌اند اما همچنان چیزی از طرفداران سدان‌های جمع‌وجور خانوادگی کم نشده است. روزگار خودرو در این گزارش به بررسی جدیدترین نسل سراتو پرداخته است.

اقتصاد آماده واردات این خودروی جذاب کره‌ای باشید / قیمت حداقل ۱.۲ میلیارد

کیا به‌عنوان یکی از خودروسازان محبوب با مدل سراتو توانست جایگاه خوبی در بین تولیدکنندگان سدان‌های جمع‌وجور کسب کند. نسل‌های اول تا سوم سراتو توانست تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو به ایران راه پیدا کند. اکنون اخباری از احتمال واردات آخرین نسل کیا سراتو به کشور شنیده می‌شود. برخلاف نسل اول، نسل‌های دوم و سوم سراتو در ایران توانست فروش قابل قبولی داشته باشد. ضمن این‌که سایپا نیز نسل دوم این خودرو را به‌صورت مونتاژ و با ایجاد تغییراتی روانه بازار کرد. حال با صحبت‌های مختلفی که درباره آزادسازی واردات خودرو صورت گرفته است زمزمه‌های ورود نسخه ۲۰۲۲ این خودرو به کشور نیز شنیده می‌شود.

سراتو، فورته یا k۳؟

کیا سراتو در بازارهای مختلف بانام‌های متفاوتی به فروش می‌رسد. این خودرو در بازار آمریکای شمالی بانام فورته و در بازار چین بانام فورته k۳ یا شوما عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که خودروی موردنظر در بازار کره جنوبی نیز بانام k۳ به فروش می‌رسد. اما در بازارهای خاورمیانه، آمریکای لاتین و استرالیا این خودرو بانام سراتو روانه بازار می‌شود.

سراتو۲

نسل سومی که به مونتاژ نرسید

نسل اول کیا سراتو در ایران نتوانست خریداران را به سمت خود جذب کند. اما نسل دوم ابتدا به‌صورت وارداتی به کشور راه یافت و سپس در شرکت سایپا به‌صورت مونتاژ تولید شد و توانست به فروش قابل قبولی دست پیدا کند. آخرین نسل از این خودرو در ایران یعنی نسل سوم نیز قرار بود مجدد در سایپا به‌صورت مونتاژ تولید شود اما با لغو برجام، پرونده همکاری این خودروساز کره‌ای با ایران بسته شد و فقط این خودرو به‌صورت وارداتی به ایران و درنهایت به دست مشتریان خود رسید. با توجه به موارد یادشده می‌توان گفت که ایرانیان تجربه خوبی از سراتو دارند و با توجه به کیفیت خوب این محصول احتمالاً در صورت رسیدن مدل ۲۰۲۲ این خودرو به کشور مجدد استقبال خوبی از این محصول شود.

۲ انتخاب فنی پیش پای خریداران

با توجه به این‌که سراتو ازجمله محصولات مهم و پرفروش کیا محسوب می‌شود این خودروساز تلاش کرده که توازن خوبی بین مشخصات پیشرانه و توان فنی برقرار کند. ضمن این‌که کیا سعی داشته تمام نواقص نسل‌های قبلی سراتو در بخش فنی را در نسل چهارم این خودرو برطرف کند تا به‌واسطه آن بتواند رضایت مشتریان را بیش‌ازپیش جلب کند. آخرین نسل سراتو در تیپ‌های مختلفی عرضه می‌شود و تنوع قابل قبولی در بخش پیشرانه و نوع گیربکس عرضه‌شده دارد.

یکی از پیشرانه‌های عرضه‌شده برای این خودرو از نوع ۱.۶ لیتری بنزینی مجهز به سیستم تزریق سوخت مستقیم و توربوشارژ است. اما اگر به دنبال پیشرانه پرقدرت‌تر باشید امکان انتخاب مدل ۲ لیتری بنزینی هم وجود دارد. این پیشرانه از نوع تنفس طبیعی است و دردسرهای مربوط به پیشرانه‌های توربو به‌خصوص در ایران را نخواهد داشت. با توجه به این مورد انتظار می‌رود که تیپ انتخابی برای واردات سراتو به ایران مجهز به پیشرانه ۲ لیتری باشد چراکه به‌طورکلی مردم ایران به استفاده از پیشرانه‌های تنفس طبیعی علاقه بیشتری دارند.

لازم به ذکر است که نمونه مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری با گیربکس ۷ سرعت اتوماتیک ۲ کلاچه عرضه می‌شود. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر توان ۲۰۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۶۵ نیوتن. متر را دارد. این نسخه از سراتو می‌تواند در مدت‌زمان تنها ۶.۷ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و مصرف سوخت ترکیبی آن چیزی در حدود ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

سراتو۵

نسخه مجهز به پیشرانه ۲ لیتری باوجود حجم بالاتر اما به دلیل نداشتن سیستم توربوشارژ توان کمتری را ارائه می‌دهد. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر توان ۱۴۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۷۹ نیوتن. متر را دارد. بااین‌وجود نسخه مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی می‌تواند در مدت‌زمان ۸.۲ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در این میان نکته قابل‌توجهی وجود دارد و آن استفاده از گیربکس سی وی تی برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو است. شاید بتوان بخشی از کندتر بودن پیشرانه ۲ لیتری را در کنار نداشتن سیستم توربوشارژ به استفاده از این نوع گیربکس نسبت داد. بااین‌وجود چنین آمار و ارقامی برای یک سدان خانوادگی جمع‌وجور تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد هرچند که رقبای قدرتمندتری نیز در بازار وجود دارد. همچنین لازم به ذکر است که اگر علاقه‌مند به خودروهای مجهز به گیربکس دستی باشید امکان سفارش این خودرو با گیربکس ۶ سرعت دستی نیز وجود دارد. ازجمله دیگر مشخصات فنی و مهم کیا سراتو می‌توان به استفاده از فرمان برقی، ترمز دیسکی دوجداره برای چرخ‌های جلو، ترمز دیسکی معمولی برای چرخ‌های عقب و رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی اشاره کرد.

ترکیب خشونت و سادگی

شاید بتوان نسل چهارم سراتو را جذاب‌ترین نسل این خودرو دانست چراکه در کنار رسیدن به یک پختگی در نوع طراحی، تهاجمی‌تر شدن چهره به‌خصوص در بخش جلو باعث افزایش جذابیت آن شده است.

همچنین استفاده از چراغ‌های کشیده در جلو، باریک شدن جلوپنجره و پوزه رو به پایین این خودرو تا حدودی از نسل قبل به ارث برده شده است اما بازهم شاهد خشن‌تر شدن نوع طراحی هستیم.

در نمای عقب نیز گرافیک چراغ‌ها به‌طور کامل تغییر کرده و کیا برای سراتو از طراحی به‌هم‌پیوسته چراغ‌های عقب استفاده کرده است. این نوع طراحی اخیراً در بین بسیاری از خودروسازان رایج شده و خریداران نیز معمولاً روی خوشی به این مدل طراحی‌ها نشان داده‌اند. درحالی‌که کیا برای طراحی جلو و عقب این خودرو سنگ تمام گذاشته اما طراحی ساده در بخش کناری همخوانی خوبی با سایر بخش‌ها ندارد.

در بخش طراحی داخلی نیز باوجوداینکه تمام ادوات به‌صورت کامل نوسازی و بازطراحی شده‌اند اما شاهد یک ظاهر ساده و درعین‌حال جذاب هستیم. داشبورد خودرو طراحی پیچیده‌ای ندارد اما کیا قرینه بودن را در آن رعایت کرده است و دسترسی به بخش‌های مختلف به‌سادگی صورت می‌پذیرد.

کوله باری از امکانات رفاهی

کیا برای سراتو در بخش امکانات رفاهی نیز سنگ تمام گذاشته و شاهد آپشن‌های خوبی هستیم. امکانات رفاهی مهم به‌کاررفته در این خودرو شامل سیستم تهویه مطبوع دوکاناله، کروز کنترل هوشمند، سنسور جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور و تغییر لاین، رادار تصادف جلو، ترمز اضطراری و پارک برقی، گرمکن فرمان، صندلی برقی راننده و سرنشین، گرمکن و سردکن صندلی جلو، مانیتور لمسی ۱۰.۳ اینچی به همراه کامپیوتر سفری ۴.۲ اینچ رنگی اشاره کرد.

سراتو۳

سراتو۴

سخن پایانی

قیمت سراتو ۲۰۲۲ در بازار جهانی از حدود ۲۵ هزار دلار شروع می‌شود و در نسخه جی تی به ۳۵ هزار دلار نیز می‌رسد. این خودرو در حاشیه خلیج‌فارس قیمتی در حدود ۵۹ الی ۷۸ هزار درهم دارد. با توجه به این مورد قیمت سراتو ۲۰۲۲ چیزی در محدوده ۱۶ الی ۲۱ هزار یورو قرار می‌گیرد و می‌توانیم منتظر واردات این خودرو در نسخه‌های نیمه‌فول و فول به کشور باشیم. باکمی حساب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت این خودرو پایین‌تر از ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نخواهد بود.

لازم به ذکر است که شرکت کوشاخودرو، یکی از خودروسازان حاضر در لیست وزارت صمت به‌عنوان نمایندگی کیا موتورز کره جنوبی در ایران مورد تأیید قرارگرفته و انتظار می‌رود که پس از انجام مقدمات، واردات این خودروی محبوب را در برنامه خود داشته باشد.

  • ناشناس ارسالی در

    خودرو برای پولدارهاواردکنید

  • ناشناس ارسالی در

    شماها با این وضعیتی که توی خودرو ردی سر مردم آوردید همه چیز ثابت شد تیکه کاری کردید که اعتماد مردم نسبت به خودتون را گرفتید

  • ناشناس ارسالی در

    بهتره راستشا بگید
    مردم منتظر افزا یش قبمت سایپا و ایران خودرو
    باشن

  • ضربه محلک ارسالی در

    قیمت پژو ۲۰۷ هفتصد میلیون تومنه ، اونم م ونتاژ داخل ، بعد شما میگید ۱.۲ میلی د پو ل این ماشینه ؟ زر نزن بین بابا هر خودتیو هفت جدو آبادت

  • مازندرانی ارسالی در

    قابل توجه پولدارها که ایران مال اونها شد ه و مردم معمولی اسیرند.

  • حامد ارسالی در

    سراتو ۱۴۰۰ قیمت داره این میاد با مدل ۲۰۲ ۲ با قیمت ۱۲۰۰ عمرا زیر ۲ میلیارد باشه

  • بربادرفته۱ ارسالی در

    ما مردم ایران میدونیم تمام مشکلات ما از آمریکاست .و دارو دسته های آن. همانطور که قبلا سلطان سکه و ارز و ..اعدام کردن و مشکلات حل شد سلطان خودرو هم اعدام کنید که فقط بمونه سلطان جنگل .سپاس بی کران از سربازان گمنام

  • ناشناس ارسالی در

    بشین تا ۱.۲ میلیارد بفروشن زیر ۲.۲ نمیدن

  • امیر ارسالی در

    با سلام خدمت خوانندگان گرامی و مدیریت وب سایت گسترش،امیدوارم نظر بنده ثبت گردد لازم دونستم چند نکته کلید بعنوان ، فردی که چندین ساله در زمینه خرید و فروش خودرو فعالیت دارم خدمت ملت عزیز عرض کنم .چون خودم هم در برهه هایی، با انتشار این سری اخبار و خیال باطل ارزونی، اقدام به فروش خودرو داشتم و متعاقبا خسارت جبران ن اپذیری بهم وارد شد،اولا به عرض برسونم هی چ کس حتی دلالان خودرو اگه فهمیده باشن از گرونی سود نمیبره جز افزایش حجم نقدینگی ،انتشار این اخبار دقیقا مخالف رویکرد مسو لین امر خودرو هست همینطور که در جریان هس تید با ورود خودرو به بورس شرکت های خودرو سازی با شیوه مزایده دارن خودرو به قیمت نزدیک به بازار میفروشن بعنوان یک نمونه د یگینیتی که قیمت کارخانه حدود هشتصد تا نه صد میلیونی داره در معاملات بورس تا دومیل یارد به فروش رسوندن و این یعنی تا زمانی این رویه وجود داره مصرف کننده حاضره در ب ورس خودرو به قیمت ناچیزی، کمتر از بازار تهیه کنه پس نتیجتا ورود خودرو کره به روز با مدل 2023 خیلی ها اغوا میکنه قیمت پیش نهادی بالایی بدن که الان در مورد سراتو 2 017 حدود دومیلیاردی مقایسه کنیم ،قطعا مص رف کننده هایی متمول هستند که سالهاست در اثر نبود خودرو مدل 2023 حاضر به پرداخت ب الای سه میلیارد هستند و چون واردات به تع داد تقاضا کافی نیست بالعکس باعث افزایش ب یشتر قیمت ها میشه ،توصیه بنده حقیر اینه سریع اقدام به فروش خودرو نکنن و فریب ارز انی نخورند که در بورس این خودروها به امث ال من و شما با قیمت مناسب نمیرسه تا زمان ی که مسولین به معنای واقعی واردات آزاد ن کنن و عرضه و تقاضا نزدیک بهم نشه هیچ افق روشنی نیست جز اینکه سود خودروسازان بیشت ر بشه .الان میدونم بعضی ها به بنده توهین میکنن که سعی دارم جلوی ارزونی بگیرم و د ارم فریب میدم اما به والله کنترل قیمت فق ط در اختیار مسولین هست و اینکه ارتباط بد ین به کاسبان خودرو واقعا دلیل موجهی برای سومدیریت مسولین نیست هرچند کاسب هایی هس تن که وجدان ندارند و دنبال گرونی هستند ا ما بنده بعنوان فردی که آینده فرزندم و کش ورم و مردمم به سود شخصی ترجیح میدم از شم ا میخام صبوری کنید و ببینید که وحدت رویه بین مسولین هست و این یک تصمیم هست که خو درو ارزون بدست مردم نرسه و گرنه من به شخ صه از خدام هست ماشین بشه یک میلیون چون د ارای بنده به تعداد خودرویی که دارم هست ن ه به قیمت ،ارزون بشه میتونم با یک وام یک خودرو به خودروهام اضاف کنم و منفعت بیشت ری داشته باشم .منصف باشید و قضاوت کنید ا ین همه نوشتم فقط دلم میسوزه کسی ضرر کنه

  • علی ارسالی در

    مردم مظلوم و کم درآمد ایران منتظر خودروه ای وارداتی ارزان قیمت بودند هم قیمت پرای د نه بالای یک میلیارد !!، مرگ به نیرنگ ت و ، خروش ملت ایران و آزادیخواهی نزدیک اس ت ، سیر صعودی تا سقوط .

  • یوسف ارسالی در

    از قدیم گفتن اعتراف فضیلتی بزرگ است ای ک اش این زبونی و شکست تاریخی در صنعت خودرو سازی و سایر صنایع را از اول اعتراف میکر دیم و این همه با تولیدات خودرو های آشغال مونتاژ چینی جیب مردم و اقتصاد خانوار ها را نابود نمی کردین ای کاش مانند کشور ها ی خلیج فارس و ترکیه و سایر کشور هایی که ادعای استقلال تو خالی مانند شما را ندارن د الگوی مصرف را از آنها سرمشق میگرفتی و صرف فکر سود و منافع دلالی صنابع کشور را بخصوص در بعد خودرو اینقدر ذلیل نمی کردین و همان اول با صنعت مونتاژ خودرو کنار می آمدیم مگر چشمتان شکمتان و حرص،اموال دنی وی برای شما چقدر ارزشمند است که یک کشور را به این روز سیاه بکشانید اگر چه دامن گ یر خودتان هم خواهد شد ولی با اندکی تفکر معمولی می‌فهمید که دقتی نمی‌توانید و عرض ه آن را هم ندارید چرا کلمه استقلال را در افکار پوشالی متعصب خویش رواج می‌دهید در کدام صنعت استقلال را نشان دادید همین خو درو ها در کشور های تولید کنند خارجی زیر نصف قیمتی است که شما وارد میکنید صرفا هم وارد کنندگانش آغا زاده هستن هم خریداران ی حیا کنید بس است بترسین از روز جزا

  • یوسف ارسالی در

    مبارزه منفی تنها راه پایین کشیدن قیمت ها ی کاذب خودرو در ایران است اگر مردم ایران برای یکسال فقط یکسال همان ماشینی که دار ند سوار شوند و تعویض یا خریدی نکنند به ت مام مقدسات و عقلانیت انسانی قسم با التما س و زیر قیمت به مردم اسرار می‌کنند برای خریدن

    • ناشناس ارسالی در

      خدا لعنت کنه باعث بانی شو که این همه ظلم به ما ملت بیچاره میکنن پژو پارس کردن ۳۷ میلیون بعدش صد شصت میلیون بعدش ۳۷۰ میلی ون حالا هم ۵۰۰ میلیون باید بریم با همون دوچرخه خرج زن بچه مون در بیاریم فقط خدا لعنت کنه اونای که همچین طرح گرونی های می ارن

  • ناصر ارسالی در

    اخه نامردی نیست درحق ملت خوداعضای خانواد ه اجحاف کنید۱۳۰درصدسوددرخودروکجای دنیادی ده شده برای خریدخودرووام نمیدهی تسحیل پر امورنمیکنیداونوقت ۱۳۰درصدسود😡😡تازه نازهم میکنیداجازه واردات هم نمیدهیدشما یگه کی هستیم

  • Gitar_ff@yahoo.com ارسالی در

    ویران خودرو ضد مردم ایران و نابود کننده ایران و سرمایه ملی است

  • رضا ارسالی در

    متاسفانه خبرگزاری‌ها هم از فرارمغزها بی نصیب نموندن.خبر در حد روزنامه دیواری دور ه دبستان هم ارزش نداره.

  • جعفری ارسالی در

    همینجوری ملت راسرگرم کنید شرکتهای خودرور ساز هرچی میتونند خودرو بنجل باقیمت بنز م ایباخ به مردم بفروشندبعد تازه شاید نوبت واردات باشه وتازه خودرو وارداتی ۴برابر ق یمت کشور همسایه به ملت فروخته میشه دنیا به طرف خودروهای سوخت پاک میره ما کجا میر یم؟

ارسال نظر