|
کدخبر: 278126 شروین اشیدری

اختصاصی گسترش نیوز:

وقتی مازراتی هم قیمت چانگان بود!

این روزها همچنان صحبت درباره واردات خودرو می‌شود و نام برخی از مدل های اقتصادی نیز برای اولین گزینه ها به میان آمده است. شاید جالب باشد بدانید که زمانی به جای ورود مدل های اقتصادی شاهد واردات مازراتی به ایران بودیم.

اقتصاد وقتی مازراتی هم قیمت چانگان بود!

اخیرا بالاخره پس از ماه ها انتظار اسامی واردکنندگان خودرو اعلام شد. ۱۲ شرکت پارس خودرو، سایپا، مکث موتور، خودروسازی فردا، آرین موتور پویا، سایپا-سیتروئن و کرمان موتور، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو برای واردات مورد تأیید قرار است واردات خودرو را انجام دهند. بر اساس آنچه که اعلام شده واردات خودرو از بین برندهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی با محدوده قیمت ۱۰ هزار یورو انجام می‌شود.

از جمله مدل هایی که احتمال واردات آن ها وجود دارد می‌توان به هیوندای آی ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس ۳۵، سیتروئن سی۳، هیوندای اکسنت، ام جی ۳ و ام جی ۶ اشاره کرد. اکثر این خودروها که احتمال واردات آن ها وجود دارد را می‌توان به نوعی جزو ارزان ترین یا اقتصادی ترین خودروهای خارجی دانست. با این وجود حتی واردات همین مدل خودروها نیز می‌توان تاحدودی عطش بازار خودروی ایران را کم کند.

واردات خودروی مازراتی ۱۰ سال قبل

اما شاید بد نباشد گذری بزنیم به وضعیت بازار خودروی ایران در سال ۹۱؛ زمانی که شاهد واردات خودرویی مثل مازراتی بودیم.

در سال ۹۱ اخباری مبنی بر حضور برند مشهور ایتالیایی Maserati در محافل خودرویی پیچید. خبری که به دلیل بزرگ‌ بودن نام این خودروساز خیلی جدی گرفته نشد اما سپس وارد فاز جدیدی شد.

اوایل شهریورماه سال ۹۰ بود که شرکت خودروسازی مازراتی زیرمجموعه فیات ایتالیا اعلام کرد با هدف گسترش حضور خود در بازار ایران، یک نمایندگی فروش در تهران دایر می کند. نمایندگی شرکت مازراتی نیز توسط گروهی از مدیران سابق شرکت معین موتور (نماینده پورشه در ایران) اخذ شد و قرار شد با نام آرتاتاک موتور فعالیت خود را در ایران آغاز کند.

بعدها سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که ثبت سفارش برای واردات این خودرو دست کم تا شهریور ماه ۱۳۹۰  ممنوع خواهد بود. براساس آمار گمرک ایران در سال ۱۳۹۰ در مجموع ۱۰ دستگاه انواع خودروهای مازراتی به ارزش بیش از یک میلیون دلار وارد کشور شد. از این ۱۰ دستگاه پنج خودرو از طریق ایتالیا و پنج خودرو نیز از طریق امارات وارد ایران شدند.

آمار گمرک در سال ۱۳۹۱ نیز حکایت از واردات دست کم ۳۴ دستگاه خودرو ایتالیایی مازراتی به ایران داشت.

براین اساس در مدت زمان یادشده ۳۴ دستگاه انواع خودروهای شرکت مازراتی ایتالیا به ارزش تقریبی ۳.۹ میلیون دلار وارد ایران شدند. ارزش ریالی این مقدار واردات نیز نزدیک به ۵۰ میلیارد ریال اعلام شد. مبدا اصلی مازراتی های وارداتی به ایران امارات و ایتالیا بودند.

مازراتی در سه مدل گرن کابریو، کواتروپورت و گرن توریسمو وارد ایران شد.

قیمت مازراتی در سال ۹۱

مازراتی را شاید بتوان یکی از جذاب ترین خودروهای وارداتی موجود در ایران دانست و هنوز هم نسخه های بسیار سالم از آن در برخی نمایشگاه های خودرو دیده می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که مازراتی کواتروپورته GTS در سال ۹۱ با قیمت تنها ۶۸۰ میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد. مازارتنی کواتروپورته S و گرن توریسمو نیز به ترتیب قیمت های ۶۳۵ و ۶۱۰ میلیون تومانی داشتند.

این در حالی است که هم اکنون قیمت خودرویی مثل چانگان CS35 حدود ۶۵۰ میلیون تومان است. هم اکنون قیمت یک مازراتی کواتروپورته ۲۰۱۲ کارکرده نیز حدود ۷.۵ میلیارد تومان است. قیمت برخی مدل ها نیز حتی به ۱۰ میلیارد تومان می‌رسد.

قیمت مازراتی در سال ۹۱

(میلیون تومان)

 

 

  نام خودرو

 

 

680

 

 

کواتروپورته GTS

 

 

635

 

 

Sکواتروپورته

 

 

610

 

 

گرن توریسمو

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها