|
کدخبر: 227320 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه؛

در این بازارها راحت تر سود کسب کنید

حیدری:ازارهای دلار، سکه و طلا سهل الوصول هستند. یعنی در این بازارها راحت تر می توان نسبت به بازار سهام سود کسب کرد. بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارهای رقیب اندکی تاخیر در کسب سود دارد.

اقتصاد در این بازارها راحت تر سود کسب کنید

مساله جایگاه دولت و نقش آن در اقتصاد از زمان پیدایش دانش اقتصاد همواره مورد بحث اقتصاددانان و صاحبان اندیشان در مکاتب گوناگون اقتصادی بوده است. تعیین حدود دخالت دولت در حوزه فعالیت های اقتصادی مهم ترین مساله ای است که از بدو شکل گیری اندیشه اقتصادی مدرن پیش روی نظریه پردازان اقتصادی قرار داشته است امروزه دخالت دولت ها در اقتصاد برای ایجاد توسعه و پیشرفت عادلانه،مساله ای انکارناپذیر است.

 تجارب گذشته فواید و محدودیت های عملکرد دولت را به ویژه در ارتقای توسعه به روشنی نشان داده است. دولت ها برای دستیابی به پیشرفت های مهم در بخش آموزش و بهداشت و کاهش نابرابری های اجتماعی بسیار کوشیده اند. البته برخی از عملکردهای دولت نتایج ضعیفی داشته است؛ اما حتی در جایی که دولت ها کارنامه درخشانی از عملکرد گذشته خود بر جای گذاشته اند،بسیاری از افراد نگران ناتوانی دولت در سازگاری با جهانی شدن اقتصادند. در این میان گفته می شود که بورس ایران دستوری و توسط دولت اداره می شود. در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سرمایه و نظر وی را در مورد این موضوع جویا شدیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

حیدری

کارشناسان ایرانی اطلاعات بروزی ندارند

علی حیدری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد پاسخ به این سوال که آیا دخالت دولت در بازاهای مالی به خصوص بورس کار درستی است یا خیر اظهار کرد: در کمال احترام باید گفت که عمده کارشناسانی که در ایران هستند از نظر علمی سطح به روز و کارآمدی ندارند.در صورتی که علم اقتصاد زنده و پویا است و نیاز است که کارشناسان اطلاعات خود را بروز کنند و بعد بیایند دستور عمل اعمال کنند. به همین علت که ما کارشناسان اطلاعات بروزی نداریم سیاست گذاران و دولتی ها نظرات این کارشناسان را ارجح نمی دانند و به سمت رفتارهای فردی سوق پیدا می کند.

وی افرود: اما در مجموع اینکه آیا دولت در بازارهای سرمایه گذاری همانند بورس دخالت می کنند یا خیر باید گفت که بطور مستقیم وظیفه دولت ها نظارت بر بازارهای پولی و مالی است. اگر ما بانک مرکزی مستقلی داشتیم، این وظیفه سنگین بر عهده آن می بود که به شکل مستقیم با اعمال سیاست های پولی باعث ایجاد تعادل در بازارهای پولی و مالی میشد. به عبارتی بانک مرکزی باید دخالت کند.

میان بورس و دلار واگرایی وجود ندارد

حیدری در ادامه در پاسخ به این سوال که همواره یک از اصلی‌‌‌ترین عوامل تعیین‌کننده رفتار بورس در گذشته جهت‌‌‌گیری ارز در بازار آزاد بوده است و رفتار چند هفته اخیر بازار سهام اما بیانگر یک واگرایی قابل ملاحظه‌‌‌ای میان ارز و بازار سرمایه است ، تا جایی که این ابهام را در ذهن بخش مهمی از سرمایه‌گذاران مطرح کرده که آیا این رابطه تاریخی اکنون در حال فروپاشی است آیا میان دلار و بورس واگرایی شکل گرفته است، اظهار کرد: بنده بر این باور هستم که بازار بورس و دلار با یکدیگر واگرایی دارند. آنچه که دلار خودش را نشان می دهد درحقیقت سیگنال تورمی است که در جامعه وجود دارد. این سیگنال به لطف ضعف مدیریت مسئولین در اداره کشور است که سبب ایجاد تورم می شود. یعنی تورم در مرحله اول خود را درنوسان دلار و شاخص دلار نشان می دهد. بعد از آن بازارهای همسو و موازی مثل طلا شروع به حرکت می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: اما بازار بورس در این میان دچار تاخیر می شود. یعنی تورم دیرتر از بازارهای دیگر وارد بورس می شود. زیرا بازارهای دلار، سکه و طلا سهل الوصول هستند. یعنی در این بازارها راحت تر می توان نسبت به بازار سهام سود کسب کرد. بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارهای رقیب اندکی تاخیر در کسب سود دارد. اما بعد از یک برهه زمانی که انباشت سرمایه انجام شد. بازار سهام جهش تورمی خود را استارت می زند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها