|
کدخبر: 209386

در گفت‌وگو گسترش نیوز با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

یک برگ برنده برای بورس ایران

صفاری: ما برای اولین بار به یک رکورد در افزایش نقدینگی رسیده ایم و باید تلاش شود که این نقدینگی به سمت بازار سرمایه بیاید تا نقدینگی برگ برنده بورس ایران شود. این نقدینگی در هر بازاری غیر از بورس وارد شود،سبب ضربه زدن به اقتصاد خواهد شد.

اقتصاد یک برگ برنده برای بورس ایران

شاید بتوانیم یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصاد امروز کشور را، کسری بودجه بدانیم. اختلاف فاحش و چشم گیر میان درآمدها و هزینه‌های دولت، سبب سقوط اقتصاد کشور به دره انحطاط می‌شود. آنچه که در سال‌های گذشته شاهد بودیم، تکرار مداوم چرخه کسری بودجه، استقراض از بانک مرکزی، افزایش خلق پول و در نهایت تورم بوده است. کما اینکه از ابتدای امسال، افزایش حقوق کارمندان دولت نیز موجب سیر صعودی هزینه‌های دولت و بیشتر شدن فاصله میان درآمدها و هزینه‌ها شده است. با اجرای طرح قطع وابستگی بودجه جاری از نفت، مالیات نقش اصلی را در تأمین درآمدهای دولت بازی خواهد کرد. دراین میان یکی از بخش‌هایی که پایه‌های مالیاتی جدیدی برای آن تدوین شده؛ بازار مسکن و خودرو است که در قالب مالیات برعایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های لوکس و خالی عملیاتی خواهد شد حال در این میان اگر این مالیات ها اخذ شود، اوضاع بازار سرمایه چگونه خواهد شد؟ آیا رونق به این بازار باز خواهد گشت؟ برای رسیدن به این سوال با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو نشستیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما در گسترش نیوز همراه باشید:

سیدمصطفی-صفاری

تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه بر بورس

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد تاثیر کسری بودجه و قانون اخذ مالیات از خانه ها و خودرو های لوکس اظهار کرد: این روش بر خودرو و خانه های لوکس پاسخگو نخواهد بود. اما مالیات بر عایدی سرمایه اگر تصویب شود باعث می شود که سرمایه از بازارهای دیگر اعم از خودرو، مسکن، طلا و ارز به سمت بازار سرمایه بیاید. مالیات بر عایدی سرمایه را اگر هرچه زودتر انجام دهند، بورس رونق بیشتری خواهد گرفت. زیرا این خبر خوش را می توان داد که بورس از مالیات بر عایدی سرمایه، معاف است.

مردم به سمت سرمایه گذاری غیر مستقیم بروند

وی در مورد تاثیر کسری بودجه و ایجاد این نگرانی که مجدد جهت جبران کسری بودجه، بورس دستوری رونق بگیرد، اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که باید مردم را به سمت سرمایه گذاری غیر مستقیم هدایت کرد. نکته دوم این است که وقتی مردم را به بورس دعوت می کنیم باید عرضه سهام را هم افزایش دهیم. سال گذشته خرید و فروش های هیجانی سبب ریزش بورس شد و بطور قطعی این اتفاق مجدد رخ نخواهد داد. اما اکنون تاکید بر این است که مردم به سمت سرمایه گذاری غیر مستقیم بروند. زیرا که این روش منطقی تر و کارشناسی تر خواهد بود. همچنین نهادهایی که زیر نظر سازمان بورس هستند همانند صندوق ها و سبدگردان ها، توسط افراد حرفه ای اداره می شود و می توانند از خرید و فروش های هیجانی جلوگیری کنند.

تاثیر نرخ سود بانکی در آینده بر بورس

 صفاری در مورد تاثیر نرخ سود بانکی در آینده بر بورس اظهار کرد: با توجه به انتخاب آقای صالح آبادی به عنوان رییس کل بانک مرکزی و با توجه به این موضوع که وی از جنس و بدنه بورس است، این امید را داده است که نرخ بهره بانکی را بالا نخواهد برد. این موضوع اگر بطور رسمی اجرا و عملی شود،‌ بورس تا آخر سال جاری بیشترین بازدهی را نسبت به بازارهای موازی خواهد داشت. ضمن اینکه انتخاب آقای عشقی و تیمی که وی را همراهی می کند می تواند بر بازار اثر خوبی داشته باشد و انشالله با تصمیم های کارشناسانه بازار را به سمت آرامش هدایت کند.

این کارشناس بازار سهام در پایان در مورد تاثیر اوراق قرضه بر بورس اظهار کرد: ناگفته نماند که اوراق قرضه در ایران حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به خود جذب کرده است و قرار است تا ۲۴۰ هزار میلیارد مشتری به خود جذب کند، اما آنچنان نباید تاثیری بر بازار سرمایه بگذارد. اگر ما بتوانیم پس انداز را در بازار سرمایه رونق بدهیم حتی می تواند تا حدی به کنترل کسری بودجه کمک کند. ما برای اولین بار به یک رکورد در افزایش نقدینگی رسیده ایم و باید تلاش شود که این نقدینگی به سمت بازار سرمایه بیاید تا نقدینگی برگ برنده بورس ایران شود. این نقدینگی در هر بازاری غیر از بورس وارد شود،سبب ضربه زدن به اقتصاد خواهد شد.

  • ناشناس ارسالی در

    دروغغغغغ
    حیله حیله حیله
    مردم اگه فضله موش بخرید اعتبارش ازحرف سردمدارن فاسد بیشتره
    دوسال اعتماد وضرر۸۰درصدی گویای فساد است

  • ایرانی ارسالی در

    بورس ایران خیلی خیلی بعید است که سروساما ن بگیرد چرا ؟ به هزار دلیل گرانی افسار گ سیخته ، تحریم ، اینکه خزانه مملکت خالی ا ست ، قیمت دلار رو به بالا و ارزش پول ملی روزبه روز نه متاسفانه لحظه به لحظه بی ا رزش میشود و موارد بسیار دیگر موردم ایران در این کشور با این مدریت واقعا درمانده شده انددددددددد کسی به داد برسد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها