|
کدخبر: 180597 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس مطرح شد:

ضربه مهلک به اقتصاد با جبران خسارت بورس بازان

یک کارشناس بورس اظهار کرد: دولت نباید ریسک سهامداران بورس را برعهده بگیرد زیرا که ذات سرمایه گذاری در بورس بر مبنای ریسک است و اگر منابع خسارت دیدگان را بخواهد از جای دیگر تامین کند در ماه های آینده افزایش افسار گسیخته نقدینگی و تورم را در پی خواهیم داشت و ضربه ای سنگین به اقتصاد وارد خواهد شد.

انتخابات هم به پایان رسید و با مشخص شدن نتایج، سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم شد. اما مطالبه گری فعالان بازار سرمایه و سهامداران تازه آغاز شده است و از ۱۲ مرداد که کار دولت جدید در پاستور آغاز شود، وعده های بورسی رئیسی در بوته آزمون قرار می گیرد.

فعال کردن صندوق حمایت و تثبیت بازار سرمایه، حل معضل قیمت گذاری دستوری و دامنه نوسان، عدم تامین کسری بودجه دولت از بورس و همچنین بازگرداندن اعتماد عمومی به بازار سرمایه مهم ترین وعده هایی است که او در ایام تبلیغات انتخاباتی به مردم داد.

یکی از وعده های بعدی بورسی او انتشار اوراق بهادار به طور موثر برای پوشش مخاطره سهامداران است که جای نقد بسیاری دارد در همین راستا ما درگسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس بورس و نظر وی را درباره این موضوع پرسیدیم، برای خواندن مشروح این گفتگو با ما همراه باشید:

نیما آگاهی کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره برخی از برنامه های اعلام شده کاندیدای منتخب مردم در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری مبنی بر انتشار اوراق بهادار به طور موثر برای پوشش مخاطره سهامداران و تاثیر آن در تامین مالی شرکت های بورس اظهار کرد: در این مسئله چندین بحث وجود دارد، یک آنکه طرحی که قرار است انجام شود حمایت از شرکت ها است یا افراد سهامدار، مشکلی که وجود دارد این است باید به سرمایه گذار بفهمانیم که بازار بورس یک بازار پذیرش ریسک است و نمی توان در بازار بورس فعال بود و انتظار ریسک سیستم بانکی را داشت.

آگاهی

دولت کاری نکند که به اقتصاد ضربه بخورد

وی ادامه داد: اکنون قصد دارند با ارائه این طرح آرامش را به بازار بورس برگرداننند اما این طرح یک طرح صحیح و کامل نیست و باید ابعاد دیگری از این قضیه بررسی شود،‌ امیدوارم که این افراد برای اخذ نظر مردم کارهایی نکنند که به اقتصادکشور و بازار بورس ضربه اساسی وارد کند.

این کارشناس بورس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وجود صندوق تثبیت بازار باعث ایجاد رانت تضمینی نخواهد شد اظهار کرد: بین تحلیل گران یک بحث رایج وجود دارد که منابعی که در اختیار صندوق تثبیت قرار می گیرد به چه شکل و در کجا تزریق می شود، طبیعا بخشی از آن به گفته مدیران صندوق به ‌آن رانت تعلق می گیرد. در طول ۷ ماه گذشته به این موضوع پی بردیم که این صندوق به آن شکلی که باید نمی تواند درست کار کند،‌ اگر این صندوق ها درست کار می کردند توانایی این را داشتند که بازار را به ثبات برساند.

بازار در مسیر آرامش

آگاهی در ادامه بیان کرد: اکنون مسیری که پیش می رویم مسیری است که شاید مقداری آرامش به بازار برگردد و برای این مهم باید از تغییر تحولات و حرف‌های سطحی و غیر کارشناسی دوری کنیم تا بازار در مسیری تعادلی که اکنون قرار گرفته است،باقی بماند و دولت جدید باید سعی کند که آنچنان در بازار خود را دخیل نکند و به این تعادل ایجاد شده در بورس احترام بگذراند.

وی در پایان درباره این سوال که آیا دولت منابع لازم برای جبران خسارت زیان‌دیدگان بورس را دارد اظهار کرد: در حال حاضر بودجه دولت شرایط این امر را ندارد و سبب فشار به مردم خواهد شد، بنده اعتقادی به این قضیه ندارم که دولت باید ریسک سهامداران بورس را برعهده بگیرد زیرا که ذات سرمایه گذاری در بورس بر مبنای ریسک است و اگر از نظر بودجه بخواهیم بررسی کنیم، قطعا کشور دچار کسری بودجه خواهد شد و اگر منابع خسارت دیدگان را بخواهد از جای دیگر تامین کند در ماه های آینده افزایش افسار گسیخته نقدینگی و تورم را در پی خواهیم داشت و ضربه ای سنگین به اقتصاد وارد خواهد شد در کل این امر اتفاقی میمون و مبارکی نیست و امیداریم که عملی نشود.

  • ناشناس ارسالی در

    جناب رئیسی باید با کمک مجلس و قوه ی قضائیه اون اختلاس هزاران میلیاردی که حسن کلیدی کذاب از بورس کردند رو از حلقوم روحانی و جهانگیری و نوبخت و دژپسند و رئیس سازمان بورس و بخصوص همتی بیرون بکشه و به سهامداران پس بده. این بهترین کار هست.

    • ناشناس ارسالی در

      کسانی که اول سال ۱۳۹۹تا مرداد حضور داشتن د را بررسی کنند دزدان قابل شناسایی هستند کسانی که از مرداد تا هم اکنون در بورس ب ودند خسارت هایشان را تا ۳۰ درصد حداقل جب ران کنند

  • نادر ارسالی در

    چرا چوب لای چرخ دولت جدید می گذارید به ش ما چه مگر وکیل وصی مردم هستید همین شماها مردم بدون اطلاع را به بورش کشاندید

  • ناشناس ارسالی در

    اگه پول مردم در بورس نبود اثری از دولت ر وحانی نبود، کارشناس الدنگ کی گفته دولت ب اید مردم و دعوت به بورس بکنه و یک سهام ر ا شش برابر گرانتر بفروشد.

  • عارف ارسالی در

    موقعی که دستوری سبز و قرمز میشد شما خواب بودی

  • مالباخته ارسالی در

    سرمایه گذاران حقیقی بورس هر چه می کشند ا ز شما نا کارشناسان است نکنه مامور حقوقی ها و بانک مرکزی هستید که مشکلات سهامدارا ن حقیقی و ضرر 70 درصدی آنها طی سال گذشته به مذاقتون خوش اومده.

  • محمد رضا ارسالی در

    ایشون کارشناس نیستند. شریک دزد هستند

  • ناشناس ارسالی در

    کارشناس الدنگ موقعی که سرمایه مردم هر رو ز آب می رفت کدام گوری بود مگر جنگ شده بو د که بازار به فنا رفت نه آقا دولت استفاد ه خودش را کرد بعد هم بازار را رها کرد

  • محمد ارسالی در

    اقای نیما اگاهی معلوم شد شما یکی ازان چپ اول گران ورانت خواران دربورس بودی که حا لا اینقدر مخالفی بتو چه ربطی دارد

  • ناشناس ارسالی در

    پول مردم رو خوردید حالا زورتون میاد پس ب دید ؟ عجب رویی

  • علی شکر ارسالی در

    خفه بابا

  • علی شکر ارسالی در

    برو باباااا

  • مجتبی ارسالی در

    نیما آگاهی عزیز، ای کارشناس ، مردم به بو رس میان واسه چی؟؟؟ واسه اینکه در کوتاه م دت و یا بلند مدت سود کنند نه ضرر، اگه بو رس جای ضرر باشه مگه مردم مریض هستند بیان د توی بورس، میرن دلار میخرن تا همه بیچار ه بشن، اصلا میفهمی مفهموم ریسک یعنی چی؟؟ ؟ ریسک بازار سرمایه یعنی چی؟؟؟ ریسک یعنی یا سود یا ضرر نه اینکه کل پول مردم رو باضرر 90 درصدی بالا بکشن عده ای و کلش بش ه ضرر و هیچ سودی معنی پیدا نکنه، میفهمی جناب چی میگم؟؟ فکر می کنی اینایی که اوم دن بورس دزدی کردن و پولشون رو آوردن توی بورس؟؟؟ این پول که اکثرش هم قضر متوسط و پایین بوده با زحمت مردم بدست آوردن، وقتی دهنتو باز می کنی اولش فکر کن، پول مردم رو داری میگی رسما نذارین برگرده تا جلوی تورم گرفته بشه؟؟ میدونی یعنی چی؟؟؟ یعنی بعد یک مدت همه از بورس ناامید میشن و میف همن یه دزدخونه بیش نیس که دزداش میگن ریس که دیگه ریسکه و بعدش همه میرن سمت دلار و طلا و هیچوقت سمت بورس نمیان و تو میمونی و کارشناسی هات و یه دهن گشاد و نفرین مر دم

  • ناشناس ارسالی در

    کارشناس پدرسگ گه خورد بعد نود درصد ریزش< br />
    ب

  • محمد ارسالی در

    با نظر کارشناس محترم موافقم ، ایا اگر این افراد سود میکردند ریالی به دولت میدادند ؟ پس چرد بیت المال باید خسارت اینها را جبران کند ، ما چقدر زندانی داریم که بخاطر چند میلیون بدهی تو زندان هستند اما دولت با این توجیه که نمیشود با پول بیت المال بدهی کسی را داد از پرداخت بدهی انها و ازادی انان خودداری میکند اما امروز براحتی میخواهد بیت المال را به دلالان بورس که رویایی ثروت را در سر داشتند ببخشد

    • یوسف ارسالی در

      شما تفاوت ادمهایی که اول سال با رانت امد ند ۳۰۰۰ درصد سود کردند و در مرداد با تبل یغ دولت شما باند شما در سقف به مردم تازه وارد انداختند و ۱۰۰ درصد ضرر را تحمیل ک ردند و کسری بودجه شان را هم جبران کردند نمیدانی وگرنه اون دهن گشادت را باز نمی ک ردی

  • ناشناس ارسالی در

    به ما نمیگه . به عمش میگه

  • F ارسالی در

    کارشناس مزدور دولت جیب مردم رو زد تورم و آسیب اقتصادی ایجاد نمیشه، حال اگر سهامدار بدبخت با چندین درصد ضرر پس از ماه‌ها و سالها از قفل صف فروش سر به سر یا ضرر یا سود اندک هم حق ندارد چیزی عایدش شود، اگر قراره سهامدار حقیقی فقط ضرر بده کدام آدم با عقلی وارد این بازی میشه.... آقای کارشناس خودخواه این بورس ایران یعنی نهایت دزدی و ناجوانمردیه، نه بر اساس فاکتورهای اساسی بازده تولید و فروش صنایع و شرکت ها.... بازی یکطرفه و قمار رانتی..... خجالت بکش با این نظرات غیر کارشناسی داری شکم خانواده ات رو از حرام پر میکنی، چند سال دیگه که خانواده ات به انحراف کشیده شدن فکر امروز کن که مزدوری کی رو داشتی و همچنین برای تمامی حقوقی ها و سران دولتی که در اوضاع بحرانی سرقت و دزدی کردن از اندک داشته های مردم.... بله شما پول چاپ کنید انواع نیازها برطرف کنید از طرفی با پولشویی در بورس جبران نمایید.... اینجاست جفا و ظلم به ملت... سازمان بین الملل کجاست که به داد این ملت برسه.... نقشه کشا، حیله گرا، روباه صفت‌ها....
    به خدا که روی کفتار رو سفید کردید.... تو هر رده ای دزد و نامرد و مزدور وجود داره.... لعنت بر شماها....

  • مجتبی ارسالی در

    آه مردم رو اینجوری دنبال خودتون نکنید که افکار یک مشت آدم نادان رو پخش کنید و در د مردم و واقهیت ها رو خیر

  • ناشناس ارسالی در

    لطفاً خفه شو ،، رئیسی ۴۰۰ تا کارشن اس اقتصادی اطرافش دارد و نیازی به شنیدن چرندیات شما را ندارد . چرا وقت ی پولهای مردم از بورس غارت میشد حرفی نمی زدی ؟ مردم بخوبی معنی ریسک و سو د و زیان را می دانند .

  • ناشناس ارسالی در

    مرتیکه احمق دولت نکبت با دوز و کلک اندوخته های مردم را غارت کرد . بی شرف این ریسک بورسه یا حرامزاده بودن تو و حسن و روحانی و نوبخت بی شرافت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بی شرف تخم سگ وقتی که حسن روحان یو نوبخت بر یمردم توطئه می کردند کدام گوری بودی .
    فقط خفه شو و زر نزن حرامزاده

  • ایرانی اصلاح طلب ارسالی در

    کارشناس قلابی چرا درمورد خودرو ودلار وسک ه ومسکن نباید ریسک پذیری وجود داشته باشه تو اگر سواد داشتی که اینطور تحلیل نمیکر دی .تو خود یک دلالی بیش نیستی

  • حسین ارسالی در

    کار چاق کن کذاب شریک روحانی اگه حرف نزنی میگن لالی

  • مالباخته ارسالی در

    کارشناس نادان سرمایه مون شده ده درصد. صد میلیون پول داشتم شده 11.2 میلیون. این ر یسکه یا دزدی و چپاولگری؟

ارسال نظر