|
کدخبر: 213377 شهریار خادمی

در گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس بورس مطرح شد؛

فروش سهام تا اطلاع ثانوی ممنوع!

جیهانی: سهامداران خرد باید متوجه شوند که زمانی بازار روند صعودی به خود می گیرد که نگاهی مثبت از نظر مردم به بازار شود. یعنی اگر سهامداران اعتقاد داشته باشند که سهامش را به سبب نوسان بفروشد و بعد مجدد آن را بخرد، باعث می شود که بازار حتی اگر شامل حمایت حقوقی و دولتی هم شود، نتواند به شاخص موردنظر برگردد. زمانی بازار سرمایه باز خواهد گشت که دیگه سهامدارن خرد بازار نسبت به فروش سهم‌شان احساس خوبی نداشته باشند. و فروش سهم ها خودداری کنند. آن وقت است که بازار روند صعودی خوبی طی خواهد کرد.

اقتصاد فروش سهام تا اطلاع ثانوی ممنوع!

این روزها بازار سرمایه دچار فراز و فرودهای متعدد شده است، و شاخص کل میان کانال ۱ میلیون و ۵۰۰ و ۱ میلیون و ۳۰۰ دچار نوسان می شود. در این بین برخی از سهامداران منتظرند که شاخص کل روند صعودی خود را بدون وقفه طی کند و مجدد قله ۲ میلیونی واحدی را فتح کند. اما برای رسیدن به این شاخص چه فاکتورها و عواملی نیاز است؟ برای رسیدن به این پاسخ برآن شدیم که با یک کارشناس بازار سرمایه گفتگویی داشته باشیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

گسترش-نیوز

عوامل و فاکتورهای لازم برای بازگشت شاخص بورس

حمیدرضا جیهانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با گسترش نیوز در پاسخ به این سوال که چه عوامل و فاکتورهای لازم است که بورس به شاخص قبلی برگردد، اظهار کرد: بازار سرمایه اگر بخواهد حرکتی کند، چندین عوامل نیاز است.یکی از عوامل مربوط به خود بازار است، عامل دیگر مربوط به حوزه اقتصاد کلان و عامل دیگر مربوط به بازار ساز اصلی یا همان دولت است. نکته مهم این است که دولت باید یک فضای مطمئن، شفاف و روشن برای اقتصاد کشور به سرمایه گذاران در حوزه های تصمیم‌گیری، تعیین قیمت‌های دستوری و اقدامات اقتصادی دولت بدهد. این عوامل را باید از منظر دولت نیز بررسی کرد.

وی افزود: نکته دوم در مورد اقتصاد ملی است که باز به دولت برمی گردد که باید مشخص کند اقتصاد رکودی در جامعه متوقف شده و رشد اقتصادی در کشور ایجاد شود. این دو عوامل اگر در کنار هم رخ دهند و شکل صحیحی به بازار از خودش نشان دهد. می تواند بر روند بازار تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: نکته سوم این است که سهامداران خرد باید متوجه شوند که زمانی بازار روند صعودی به خود می گیرد که نگاهی مثبت از نظر مردم به بازار شود. یعنی اگر سهامداران اعتقاد داشته باشند که سهامش را به سبب نوسان بفروشد و بعد مجدد آن را بخرد، باعث می شود که بازار حتی اگر شامل حمایت حقوقی و دولتی هم شود، نتواند به شاخص موردنظر برگردد. زمانی بازار سرمایه باز خواهد گشت که دیگه سهامدارن خرد بازار نسبت به فروش سهم‌شان احساس خوبی نداشته باشند. و فروش سهم ها خودداری کنند. آن وقت است که بازار روند صعودی خوبی طی خواهد کرد.

تاثیر سرمایه گذاری های غیرمستقیم بر بازار سرمایه

جیهانی درمورد تاثیر سرمایه گذاری های غیرمستقیم بر بازار سرمایه اظهار کرد: زمانی بازار می تواند روند خوبی طی کند که تحلیل محور باشد، نه همانند اکنون که هیجانی و شیدایی اداره می شود. روند حمایت از صندوق های سرمایه گذاری و حقوقی نیز در ادامه حمایت از روندهای ذکر شده است. یعنی سرمایه گذار باید این موضوع را درک کند که سهمش ارزنده است و نباید آن را بفروشد، آن وقت است که حقوقی ها و صندوق ها هم وارد عمل می شوند و روند صعودی بازار شروع خواهد شد.

این کارشناس بورس در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد نقدینگی و خلق پول سبب صعود بورس می شود، اظهار کرد: متاسفانه روند افزایش نقدینگی سرگردان در جامعه و خلق پولی که توسط دولت چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم طی سالهای اخیر در اقتصاد کشور ایجاد شده برای بازار سرمایه یک خبر خوب است. یعنی پایه پولی منجر به افزایش تورم در اقتصاد می شود و یکی از محرک های رشد و توسعه بازار بورس، تورم و نقدینگی است. زیرا که ارزش دارایی های مردم در بورس به واسطه تورم افزایش می یابد. موضوع تورم و نقدینگی به لحاظ معلفه های کلان اقتصادی موضوع خوشحال کننده ای نیست. یعنی در مقطعی شاید قیمت برخی سهم ها بالا برود اما ارزش واقعی سهام افزایش پیدا نمی کند. زیرا زمانی ارزش واقعی سهام افزایش پیدا می کند که از محل توسعه فروش و فعالیت های شرکت، نرخ سهام افزایش پیدا می کند، آنگاه است که ثروت سهامداران افزایش پیدا کرده است.اگرنه که با افزایش تورم، نمی توان گفت که بازار رشد کرده است.

ارسال نظر