|
کدخبر: 209985 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

تیغ دولبه برای سرمایه داران ایرانی

سیاست مالیات گرفتن یک سیاست کاملا درست است، چالشی که مطرح می شود این است که با توجه به موقعیت اقتصاد ما آیا این آیتم باعث خروج سرمایه از کشور می شود؟ یعنی باید از دیدگاه سرمایه دار هم به این سیاست نگاه شود. به همین علت قانون اخذ مالیات یک تیغ دولبه اس و سیاست گذاری درستی انجام نشده است..

اقتصاد تیغ دولبه برای سرمایه داران ایرانی

شاید بتوانیم یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصاد امروز کشور را، کسری بودجه بدانیم. اختلاف فاحش و چشم گیر میان درآمدها و هزینه‌های دولت، سبب سقوط اقتصاد کشور به دره انحطاط می‌شود. آنچه که در سال‌های گذشته شاهد بودیم، تکرار مداوم چرخه کسری بودجه، استقراض از بانک مرکزی، افزایش خلق پول و در نهایت تورم بوده است. کما اینکه از ابتدای امسال، افزایش حقوق کارمندان دولت نیز موجب سیر صعودی هزینه‌های دولت و بیشتر شدن فاصله میان درآمدها و هزینه‌ها شده است. با اجرای طرح قطع وابستگی بودجه جاری از نفت، مالیات نقش اصلی را در تأمین درآمدهای دولت بازی خواهد کرد. دراین میان یکی از بخش‌هایی که پایه‌های مالیاتی جدیدی برای آن تدوین شده؛ بازار مسکن و خودرو است که در قالب مالیات برعایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های لوکس و خودروهای گران قیمت عملیاتی خواهد شد حال در این میان اگر این مالیات ها اخذ شود، اوضاع بازار سرمایه چگونه خواهد شد؟ آیا رونق به این بازار باز خواهد گشت؟ برای رسیدن به این سوال با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو نشستیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما در گسترش نیوز همراه باشید:

آگاهی

تاثیر بودجه بر سرمایه داران

نیما آگاهی کارشناس بازار سهام در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این سوال که با توجه به کسری بودجه سال جاری که بر اخذ مالیات از خانه های گران قیمت و خودروهای لوکس تاکید شده، آیا تاثیری بر روند بازار بورس خواهد گذاشت یا خیر اظهار کرد: با توجه به ساختار بودجه که از قدیم بر روی نفت می چرخید. با تحریم های صورت گرفته در سه سال گذشته، ساختار بودجه بر روی اخذ مالیات و فروش اوراق می چرخد. در بحث مالیات ما با یک چالش اساسی روبرو شده ایم و آن مختص به سرمایه داران است. سیاست مالیات گرفتن یک سیاست کاملا درست است، چالشی که مطرح می شود این است که با توجه به موقعیت اقتصاد ما آیا این آیتم باعث خروج سرمایه از کشور می شود؟ یعنی باید از دیدگاه سرمایه دار هم به این سیاست نگاه شود.

وی ادامه داد: آنهایی که نگاه خوش بینانه دارند، بر این مورد تاکید می کنند که سرمایه به سمت بورس خواهد آمد، اما عده ای اعتقاد دارند که این سیاست سبب خروج سرمایه از کشور می شود. نکته ای که وجود دارد این است که ما اکنون بطور مشهود این خروج سرمایه را می بینیم. بنظر بنده این قانون اخذ مالیات یک تیغ دولبه اس و سیاست گذاری درستی انجام نشده است. به همین علت اگر می خواهیم به این امر برسیم که چرا این اتفاق رخ می دهد. باید به اتاق فکر اقتصاد کشور نگاه کنیم. آنقدری که باید اعتماد سرمایه گذار را جلب کنیم، نکردیم و این بی اعتمادی سبب می شود که ما اینچنین تبعاتی را شاهد باشیم.

چالش های سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس

این کارشناس بازار سرمایه در پایان در پاسخ به این سوال که اکنون بحث بر سر سرمایه گذاری غیر مستقیم است. آیا این نوع سرمایه گذاری مطلوب است، اظهار کرد: بحث سرمایه گذاری غیر مستقیم در عموم کشورهای پیشرفته انجام می شود. اما ما متاسفانه در این موضوع فرهنگ سازی نکرده ایم. اگر بخواهیم در مورد بازار سرمایه آن را به کار ببریم. باید بیان داشت که ابزارهای مختلفی در بازار سهام وجود دارد. اما از نظر حجمی و ضریب نفوذ، قابل توجه نیست که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم. آنچه که در بازار سرمایه ما ملموس است، بخش سهام است که توسط سرمایه گذار خرد وارد شده است و نقش سبد گردانی و صندوق ها در این مورد ضعیف است. اینکه آیا سرمایه گذاری غیر مستقیم گزینه مطلوب ما هست یا خیر باید بیان کرد که سیاست درستی توسط سیاست گذاران این حوزه اعمال نشده است.

ارسال نظر