|
کدخبر: 186340

دومین روز متوالی حباب منفی قیمت سکه

قیمت سکه طرح جدید امروز با رشد ۱۲۰ هزار تومانی (۱.۱ درصدی) به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. این رشد از یک سو تحت تاثیر افزایش در نرخ دلار داخلی و همچنین رسیدن قیمت طلای جهانی به سقف یک ماهه بود. اگرچه سکه در مجموع می‌توانست رشد بیشتری داشته باشد و اکنون حباب آن بر اساس تعاریف متعارف نسبت به نرخ ارز و قیمت طلای جهانی منفی ۲۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

اقتصاد دومین روز متوالی حباب منفی قیمت سکه

طلای جهانی امروز به دنبال اظهارات اخیر رئیس فدرال رزرو آمریکا با رشد ۰.۴ درصدی به ۱۸۲۴ دلار بر اونس (بیشترین قیمت یک ماهه) رسید. جروم پاول با بیان آنکه تا هدف فدرال رزرو برای اشتغال کامل و نرخ تورم ۲ درصدی فاصله زیاد است این سیگنال را داد که روند خرید اوراق که نرخ‌های بهره بلندمدت اوراق را پایین نگه داشته است، فعلا متوقف نخواهد شد. عموما این نرخ بهره با قیمت اونس رابطه معکوس دارد.

در بازار ارز چه می‌گذرد؟

کاهش قیمت ارز و سکه به دنبال خبری مبنی بر معافیت سه ماهه استفاده ایران از منابع بلوکه خود در کره جنوبی و ژاپن برای بازپرداخت به شرکت‌هایی در این دو کشور اتفاق افتاد. با این حال، آنچه از اخبار غیررسمی برداشت می‌شود آن است که این دلارهای بلوکه صرفا برای پرداخت معوقات قبلی ایران به دو کشور قرار است مورد استفاده قرار بگیرد و ارزی در اختیار کشور قرار نخواهد گرفت. امروز یک روزنامه کره‌ای مدعی شد که طی یک ماه اخیر حدود ۴۰ شرکت حدود ۸۰ درصد مطالبات خود را از محل دارایی‌های مسدود ایران دریافت کرده‌اند.

از این رو اگر قرار نباشد دلاری به دست بانک مرکزی برسد یا از این منابع برای انجام مبادلات جدید استفاده شود، تفاوتی برای منابع ارزی کشور نمی‌کند. با این حال این خبر در میانه مذاکرات برجامی می‌تواند معنادار بوده و بر قیمت سکه و طلا نیز اثر کاهشی داشته باشد.

حباب سکه منفی شده است

دلار داخلی سه‌شنبه و چهارشنبه حدود ۵۰۰ تومان معادل ۱.۹ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. در این شرایط قیمت سکه با وجود آنکه از سوی بازار جهانی حمایت می‌شد، اما ۲.۱ درصد یعنی بیشتر از دلار افت داشت.

البته سکه در مقیاس هفتگی کمتر نسبت به دلار (یک درصد سکه در برابر ۱.۳ درصد افت نرخ دلار) نزول قیمت داشت.

با این حال سکه از ابتدای سال تاکنون با افت ۶.۲ درصدی عملکرد ضعیف‌تری نسبت به ارز (با ۱.۶ درصد کاهش) داشته است. این در حالی است که در همین مدت اونس جهانی طلا حتی نزدیک به ۵ درصد رشد داشته است. به همین سبب حباب متعارف سکه نسبت به قیمت دلار و اونس در ماه‌های گذشته افت محسوسی داشته و اکنون حتی دو روز است که منفی شده است.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها