|
کدخبر: 55122

گسترش‌نیوز به‌صرفه‌ترین روش فروش کتاب را معرفی می‌کند:

چطور کتابمان را در اینترنت بفروشیم؟

بیشتر مردم از نحوه فروش کتاب الکترونیک یا همان ناشرمولف اطلاعی ندارند.

گسترش‌نیوز: برای فروش کتاب، سه روش وجود دارد. هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. بیشتر مردم از نحوه فروش کتاب الکترونیک یا همان ناشرمولف اطلاعی ندارند. این نوع فروش، سریع‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش به حساب می‌آید. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

froshketab.jpg

مزایا و معایب نسخه کاغذی

اگر اثری را ترجمه یا به رشته تحریر درآورده‌اید برای چاپ و انتشار کتاب خود ۳ راه در پیش دارید. روش اول آن است که چاپ و فروش را به ناشر واگذار کنید. حسن این روش آن است که برای چاپ کتاب خود هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهید کرد و خود نشر، کار دشوار توزیع و فروش را بر عهده می‌گیرد. اگر ناشری که با آن کار می‌کنید معتبر و خوش‌نام باشد از اعتبار آن بهره‌مند می‌شوید، وزن رزومه کاری خود را افزایش می‌دهید و شانس رسیدن کتاب شما به چاپ‌های دوم و سوم افزایش خواهد یافت. البته این روش دو عیب اساسی دارد: زمان‌بر است و چندان مقرون‌به‌صرفه نیست. کتاب پیشنهادی شما قبل از هر چیز باید توسط بخش پذیرش اثر انتشارات، ارزیابی شود. این فرآیند به‌خودی‌خود زمان‌بر است اما وقتی انجام شد تازه وارد مراحل زمان‌بر بعدی می‌شوید (ویرایش، صفحه‌بندی، اخذ مجوزهای قانونی لازم و...).

نکته منفی دیگر این روش به مقدار و نحوه پرداخت سهم مترجم یا نویسنده مربوط می‌شود. ناشران به مترجمان و نویسندگان بین ۸ تا ۲۰ درصد از نرخ پشت جلد کتاب را پرداخت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال اگر نرخ پشت جلد کتاب شما ۳۰ هزار تومان و تیراژ آن ۱۰۰۰ جلد باشد سهم شما فقط ۳ میلیون تومان خواهد بود. این رقم به‌هیچ‌عنوان قابل‌توجه نیست اما نکته بدتر آن است که طبق یک عرف رایج در بازار، چک مترجم و نویسنده معمولا ۹ ماه بعد از آغاز فرآیند فروش (و نه چاپ! ) پرداخت می‌شود. اگر مترجم یا نویسنده‌ای تازه کار هستید و به‌قول‌معروف بیشتر دنبال اسم‌ورسم و رزومه هستید گزینه اول برای شما ایدئال است اما اگر دنبال به حداکثر رساندن سهم و سود خود هستید راهکار خوبی نخواهد بود.

اگر می‌خواهید حقوق کتاب برای شما محفوظ باشد

در روش دوم هم ناشر، کتاب شما را چاپ می‌کند اما فروش آن به عهده خود شماست. به‌عبارت‌دیگر ناشر فقط در ازای مبلغ توافق شده کتاب را در تیراژی که شما می‌خو‌اهید چاپ می‌کند. حسن این روش آن است که کلیه حقوق چاپ و توزیع اثر برای همیشه به شما تعلق خواهد داشت اما به این نکته مهم توجه داشته باشید که فروش کتاب به‌هیچ‌عنوان کار آسانی نیست. علاوه بر این فرآیند ارزیابی و ویرایش به‌شدت کوتاه می‌شود. اگر مجرا و کانال خاصی برای فروش کتاب در اختیار ندارید به شما توصیه می‌کنم این گزینه را انتخاب نکنید. این روش به‌خصوص برای کسانی که دنبال چاپ هر چه سریع‌تر کتاب خود (به‌عنوان‌مثال جهت رزومه دکترا) مقرون‌به‌صرفه است. به این نکته مهم هم توجه داشته باشید که معمولا ناشران درجه ۲ و ۳ حاضر به عقد این نوع قرارداد می‌شوند.

ناشرمولف

روش سومی هم وجود دارد که بیشتر مردم چیز زیادی از آن نمی‌دانند: فروش کتاب الکترونیک. در اینجابه‌جای ناشر با فروشگاه‌های آنلاین کتاب سروکار خواهید داشت. روش کار ساده است: کتاب ترجمه با تالیفی خود را به صورت «ناشرمولف» منتشر می‌کنید. به‌عبارت‌دیگر شما کتابی چاپ نمی‌کنید بلکه نسخه الکترونیک آن را روانه بازار می‌کنید. به‌این‌ترتیب شما هم ناشر محسوب می‌شوید هم ناشر! اگر دنبال این نوع فروش هستید قبل از هر چیز باید برای اثر خود از یکی از ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز بگیرید. وقتی این مرحله مهم را به انجام رساندید می‌توانید با یکی از فروشگاه‌های آنلاین کتاب تماس بگیرید و وارد مذاکره شوید. فروشگاه‌ها در ازای دریافت درصد مشخصی از فروش کتاب، کتاب شما را منتشر می‌کنند. درصد موردنظر، متفاوت است اما معمولا بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است. اگر آن فروشگاه جز فروشگاه‌های برند باشد و در زمینه تبلیغات هم به شما کمک کند درصد بیشتری از فروش را به خود اختصاص می‌دهد. درحال‌حاضر بیشتر فروشگاه‌ها، کتاب‌های الکترونیک را به صورت نسخه epub به فروش می‌رسانند.

نخستین مزیت این روش، صرفه‌جویی در زمان است. راهی که در دو روش قبلی، حداقل چند ماه طول می‌کشید ظرف دو هفته پیموده می‌شود. فراموش نکنید که حتما با فروشگاه‌های معروف و معتبر کار کنید چون آمار فروش کتاب را خود فروشگاه در اختیار شما قرار می‌دهد. معمولا در پایان هرماه، آمار فروش را به شما اطلاع می‌دهند. پرداخت سهم مترجم یا نویسنده از کتاب معمولا به‌صورت ماهی یک بار یا حداکثر دو ماه یک‌بار انجام می‌شود. یکی دیگر از مزایای مهم این روش آن است که فروشگاه فقط به فروش اثر شما بسنده نمی‌کند و شما را از دانش و تجربه خود بهره‌مند می‌کند. به‌عنوان‌مثال به شما در امر قیمت‌گذاری درست کمک می‌کند. بسیاری از کتاب‌های خوب و پرفروش به‌خاطر قیمت‌گذاری نادرست شکست می‌خورند. توجه داشته باشید که اعتبار کتاب الکترونیک به‌هیچ‌عنوان کمتر از کتاب کاغذی نیست.

  • نویسنده پوران خادم حجتی ارسالی در

    درود بر شما
    من تصمیم دارم کتابهایی که چاپ کردم را در سایت شما بفروشم لطفا راهنمایی کنید

    • کتایون ارفع ارسالی در

      سلام برای فروش پاورپوینت به شکل الکترونیک چه باید کرد؟

    • علی ترکی ارسالی در

      باسلام وقت بخیر.روش فروش کتاب های تالیفی توسط مولف دراینترنت راراهنمایی می فرمای ید.باتشکر

  • علی نصر ارسالی در

    سلام
    می خواهم 2 عنوان کتاب در اینت رنت تبلیغ نمایم. لطفاً راهنمایی فرمایید.

  • مهتاب ارسالی در

    سلام من قصه گوی خوبی هستم وبصورت بداهه ق صه برای کودکان میگم میشه راهنماییم کنید چطورکسب درامدکنم؟

  • مزارعی ارسالی در

    سلام لطفا شماره تماس بدین که اتر بفرستیم

  • مرتضی جوهری ارسالی در

    سلام دوستان
    یه سری کتاب دارم میخو ام بفروشم اگر کسی خواست با این شماره باه ام تماس بگیره.
    کتابها تمیزن بدون پ ارگی
    کتابهای تاریخی ، فرهنگی ، هن ری،داستان،دینی و مذهبی کتابهای فرهنگ انگ لیسی_فارسی و
    فرهنگ عربی _فارسی و . .....
    شماره تماس ۰۹۹۱۰۷۴۱۶۴۲

  • پویا درانی ارسالی در

    سلام وقت بخیر یک کتاب مثنوی معنوی مولانا چاپ سنگی قدیمی دارم میخوام بفروشم چجوری میتونم همه تبلیغ این کتاب ببینن

  • سلمان دلاوری ارسالی در

    سلام کمک کنید تا بتونم کتاب خودم رو به ص ورت اینترنتی به فروش برسونم
    ممنون و سپاسگزارم

    • زانیار اعظمی ارسالی در

      لطفا جوتب بدین من چکار باید بکنم دقیق بگید لطفا چون خیلی وقته میخوام این رو عملی بکنم

  • زانیار اعظمی ارسالی در

    سلام
    نویسنده هستمدو عنوان کتاب دارم و چاپ هم شده میخواستم الکترونیکی بفروشمش لطفا راهنمایی فرمایید

  • یاس من.خ ارسالی در

    سلام من رمان نوشتم و میخوام بفروشمش لطفا راهنماییم کنین

  • صادق ارسالی در

    سلام من یک رمان حماسی تخیلی نوشتم در مور دی مردمی که در جهانی دیگه و در دوران باس تان سرزمین خود زندگی میکنند نوشتم افسانه ........رنگین کمان خیلی تخیلی قویه متاسف انه در بدترین کشور دنیا و در بدترین شهر این کشور و در بدترین محله این شهر بد زند گی میکنم پر از افکار منفی بازدارنده تخری ب کن ولی چه کنم من هنرم در چوب و داستان نویسی هست میدوتم مسخره میکنید اعتماد به سقف ولی بگذریم تخیلی قوی دارم سوادم در ح د اول راهنمایی زیر سیکل هست ولی از بچه ک ی به افسانه و داستانهای علمی تخیلی علاقه عجیبی داشتم اگه میتونید راهنمایی کنید

  • Nahid Hajili ارسالی در

    کتاب ۱۰۰ بازی هدفمند برای کودکان ۱ تا ۶ سال
    قیمت جلد ۴۸ هزار تومن هست. با تخفیف ۱۰ هزار تومانی به فروش میرسد.
    هدیه نویسنده یک جلسه بازی رایگان از ر وی کتاب برلی شما در پیج
    @

  • R_ef ارسالی در

    سلام به همگی
    من یک سری کتاب دارم در حد نو و قصد فروششون رو دارم
    مزرعه حیوانات، غرور تعصب، مجموعه ۵ جلدی مجیستریوم، دو جلد کاسیدی بلیک، مجموعه ۴ جلدی پادشاه آهن، دنیای سوفی، مجموعه ۴ جلدی آکادمی خون آشام، مجموعه ۳ جلدی کاراوال، مجموعه ۳ جلدی درباری از خار و رز و...
    میتونید به این شماره در واتس اپ پیام بدید
    ۰۹۰۲۴۶۰۵۸۳۸

  • کاظمی ارسالی در

    سلام خسته نباشید
    من یک کتاب در زم ینه زنان نوشته ام و چاپ شده .آیا شما در زمینه فروش میتوانید کمک کنید؟

    • باران ارسالی در

      سلام من میخواستم شرایط کتاب الکترونیک بدونم

  • حمید محمد روشنی ارسالی در

    مولف 3 عنوان کتاب دانشگاهی هستم و برای ا رائه آن به دانشجویان, علاقمندان و پرسنل سیستم بانکی و آماری کشور فعالیت می کنم.ک تاب ها:
    1- بانک و بانکداری،فلسفه- پیدایش عملکرد و ترازنامه، بانکداری باز 2-شاخص های اقتصادی با تاکیذ بر شاخص قیمت
    3- اقتصاد خرد=مایکل پارکین(ت رجمه و تالیف- زیر چاپ)
    متقاضیان یا فعالین در امور توزیع و فروش با اینجانب تماس بگیرند

  • معتصم بالله ارسالی در

    سلام عرض ادب معتصم بالله هستم از افغانست ان من کتاب شعری دارم به صورت کتبی چاپ گر دیده می خام رهنمایی ام کنین که چگونه در بازار انترنت نشر و به فروش برسانم ممنون.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها