|
کدخبر: 43683

مدیر اجرایی صنایع شیشه دماوند در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

هر شیشه ضخیمی ضدگلوله نیست + قیمت

به اعتقاد مدیر اجرایی صنایع شیشه دماوند، یکی از مهمترین مشکلات صنف شیشه آن است که میزان شیشه‌های تقلبی به شدت افزایش یافته است.

گسترش‌نیوز: نزدیک شدن دومین دوره نمایشگاه ایران‌ گلس‌شو فرصت و بهانه‌ای است برای گفت‌وگو با فعالان بخش‌های مختلف صنعت شیشه. بیشتر فعالان صنف شیشه بین دو گزینه تولید و فروش، یکی را انتخاب می‌کنند. در این میان هستند تولیدکنندگانی که به‌اندازه تولید، روی فروش تمرکز می‌کنند. با مدیر اجرایی یکی از این مجموعه‌ها به گفت‌وگو نشستیم تا با جوانب مختلف کارشان آشنا شویم. لازم به ذکر است که دومین دوره نمایشگاه ایران گلس‌شو ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه دایر خواهد بود. این نمایشگاه به همت شرکت آوای موفق ایرانیان برگزار می‌شود.

zadglole1.jpg

هر شیشه ضخیمی، ضدگلوله نیست

حدود ۴ دهه از آغاز فعالیت شرکت صنایع شیشه ایمنی دماوند می‌گذرد. شیشه دماوند انواع مختلفی از شیشه‌های ساختمانی، ایمنی و صنعتی را تولید می‌کند یا تولیدات کارخانجات دیگر را به فروش می‌رساند. دماوند یکی از تولیدکنندگان شناخته‌شده شیشه‌های ضدگلوله است و توجه خاصی به تولید این نوع خاص نشان داده است. تعداد تولیدکنندگانی که شیشه ضدگلوله می‌سازند زیاد نیست. سهیل شکیباصفت ضمن بیان این مطلب اضافه کرد: شیشه‌های ضدگلوله انواع مختلفی دارند و تولید آنها پیچیده است. متاسفانه الان شیشه لمینیت یا امنیتی را به‌جای شیشه‌ ضدگلوله عرضه می‌کنند و به مردم می‌فروشند. ۵ یا ۶ لایه شیشه لمینیت را روی هم قرار می‌دهند ولی ماهیت و فرآیند ساخت شیشه ضدگلوله به‌کل فرق دارد. افراد بی‌اطلاع ممکن است فکر کنند چون فلان شیشه ۶ سانتی‌متر قطر دارد پس ضدگلوله است. هر شیشه‌ ضخیمی، ضدگلوله نیست. شیشه‌ای به قطر ۵ متر را هم نمی‌توان ضدگلوله نامید. بعضی شیشه‌های ضدگلوله ممکن است بعد از اصابت گلوله، ترکشی از پشتشان خارج شود ولی در بعضی نمونه‌ها این‌گونه نیست.

قیمت‌ّها متفاوت است

مدیر اجرایی شیشه دماوند در رابطه با نرخ این نوع شیشه‌ گفت: نرخ شیشه ضدگلوله متفاوت است. نرخ هر متر شیشه‌ای که برای جلوگیری از ورود شیشه، کلت ساخته می‌شود از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. شیشه‌هایی که برای سلاح‌های قدرتمندتر (کالیبر ۷.۶۳ ) استفاده می‌شوند نرخ بالاتری دارند.

طلافروشی‌ها، صرافی‌ها و اماکن دولتی مشتریان اصلی این نوع شیشه‌ّها هستند. مدیر اجرایی شیشه دماوند ضمن بیان این مطلب افزود: مدیرعامل شرکت که پدر بنده هستند ۴۰ سال است که در صنعت شیشه فعالیت می‌کند و حدود ۱۵ سال است که شرکت دماوند به عرصه تولید و فروش شیشه‌ ضدگلوله وارد شده است. به‌واسطه تجربه و تخصصی که داریم برای ارگان‌های دولتی هم سفارش انجام می‌‌دهیم. شرکت ما مجوزهای لازم را دریافت کرده و می‌تواند شیشه ضدگلوله باکیفیت تولید کند. البته کار کردن با سازمان‌های دولتی سخت است چون استانداردها و ضوابطی بالاتری را طلب می‌کنند.

zedglole2.jpg

معضلی به نام جنس فیک

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: این نوع شیشه هنوز جای کار دارد. مشکل اصلی فناوری نیست بلکه جنس مواد اولیه است.

مدیر اجرایی شیشه دماوند در پاسخ این سوال که وضعیت کسب‌وکار چطور است گفت: وقتی قدرت خرید مردم کم شود کسب‌وکار همه صنایع افت می‌کند. این وضعیت باعث می‌شود بازار کسانی که جنس تقلبی می‌فروشند رونق بگیرد. ما مشتریان خاص خود را داریم ولی در کل وضعیت بازار خوب نیست.

اتحادیه نظارت کند

وی در ادامه خواستار نظارت بیشتر و تخصصی‌تر اتحادیه شیشه و آینه بر این نوع تخلفات شد و افزود: به بازرسی و نظارت مستمر نیاز است. شرکت‌هایی مثل ما در سایه زحمات چندساله توانسته‌ایم به اعتبار برسیم و همیشه هم محصولات خود را تست و بررسی می‌کنیم تا همچنان خوش‌نام بمانیم ولی چه خوب است که اتحادیه، بازار را رصد کند تا فیک‌فروشی از بین برود.

شیشه‌های خاص همیشه تولید نمی‌شوند

وی در ادامه به مشکل دیگری که این شرکت با آن مواجه است اشاره کرد و گفت: مشکل دیگر ما آن است که واردات بعضی انواع شیشه، ممنوع شده است. به‌عنوان‌مثال نمی‌توان کریستال وارد کرد. بعضی از انواع داخلی، متریال باکیفیتی ندارند و در ساخت و تولید آنها از روش‌ها و فناوری‌های قدیمی استفاده می‌شود. باید این واقعیت را پذیرفت و اجازه داد که این انواع، وارد کشور شوند. شیشه‌های رنگی و رفلکسیو هم کیفیتی که باید را ندارند. کارخانجات بزرگ هم به‌صورت مستمر و همیشگی، شیشه‌هایی مثل شیشه دودی را تولید نمی‌کنند.

به تجربه بلژیک نگاه کنیم

گفت‌وگو با تولیدکنندگان نشان می‌دهد که تعداد زیادی از تولیدکنندگان کوچک و متوسط معتقدند که کارخانجات بزرگ باید شیشه‌های خاص (مثل شیشه رنگی یا دودی) را به‌صورت مستمر تولید کنند. رئیس انجمن شیشه ایران، حسین زجاجی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز به ما گفته بود که تولید همیشگی این نوع شیشه‌ها مقرون‌به‌صرفه‌ نیست چون تقاضا برای آنها کم است و به همین دلیل کارخانجات به‌صورت فصلی اقدام به تولید این انواع خاص می‌کنند. وقتی این مسئله را به مدیر اجرایی شیشه دماوند یادآور شدیم اظهارکرد: فکر نمی‌کنم بحث کمبود تقاضا باشد. کشورهایی مثل بلژیک برای تولید شیشه‌های ۶ میل قرمز، برنز و هر شیشه‌ دیگری یک خط تولید دارند. این نگاه تخصصی باعث می‌شود که اولا کمبود عرضه وجود نداشته باشند و دوما کیفیت و رنگ، تغیر نکند. اما در کشور ما این‌طور نیست و رنگ شیشه‌ای که امسال تحویل می‌گیریم با رنگ شیشه‌ای که پارسال گرفته‌ایم فرق دارد. البته قبول دارم که مصرف این نوع شیشه‌ها در کشور ما کم است.

شیشه رنگی جا نیفتاده است

وی در ادامه به بعد دیگری از این مشکل اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل تقاضای کم برای این نوع شیشه‌ها آن است که فرهنگ استفاده از شیشه‌های رنگی هنوز در کشور ما جا نیفتاده است. شیشه‌ ماشین ما حتما باید سفید باشد ولی مردم کشورهای دیگر از رنگ‌های دیگر هم استفاده می‌کنند.

شکیباصفت درباره حجم تولید این شرکت گفت: میزان تولید را حجم سفارش مشخص می‌کند. تولید ما ممکن است بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ متر در نوسان باشد. در گذشته به افغانستان صادرات داشتیم ولی مدتی است که صادرات نداریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها