|
کدخبر: 43389

در گفت‌وگوی رئیس انجمن شیشه ایران با گسترش‌نیوز مطرح شد:

صنعت شیشه ایران و سه برگ‌ برنده‌اش

به اعتقاد رئیس انجمن صنفی شیشه ایران دیپلماسی اقتصادی ما در حوزه صنعت شیشه ضعیف است و در این زمینه از کشورهایی مثل ترکیه عقب هستیم.

گسترش‌نیوز: در هر صنعتی شرایط، مشکلات و چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو، بسته به رسته، رشته و زیرشاخه‌های آن صنعت فرق دارد. به‌عنوان‌مثال ممکن است حجم تولید در فلان رسته، کم شده باشد اما در یک رشته دیگر، افزایش یافته باشد. بازار یکی از رسته‌ّها راکد باشد ولی دیگری، در اوج باشد و روزهایی طلایی را تجربه کند. برای داشتن یک دید کامل باید به کسی مراجعه کرد که با بخش‌های مختلف این صنعت، در تعامل بوده باشد تا تکه‌های این پازل در کنار هم چیده شود و یک تصویر کامل به‌دست آید. در همین راستا با رئیس انجمن شیشه ایران به گفت‌وگو نشستیم. حسین زجاجی علاوه بر آنکه خودش تولیدکننده بوده و هست، در سمت‌های مختلف‌های ایفای نقش کرده و می‌تواند آن تصویر کامل و همه‌جانبه را به ما نشان دهد. در پایان مصاحبه از وی درباره دومین دوره نمایشگاه ایران گلس‌شو سوال کردیم. این نمایشگاه به همت آوای موفق ایرانیان برگزار می‌شود و از ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه برپاست. نظر به مفصل بودن مصاحبه، آن را به چند قسمت تقسیم کردیم و هر هفته بخشی از آن را منتشر خواهیم کرد.

ZAJAJII.JPG

صنعت شیشه؛ یک صنعت گسترده و متنوع

رئیس انجمن شیشه در ابتدای سخنان خود به توصیف رسته‌های مختلفی که در صنعت شیشه کار می‌کنند پرداخت و گفت: درحال‌حاضر بیش از ۶۰ واحد در اشل صنعتی فعالیت می‌کنند. بیش از ۱۰۰ واحد هم در اشل‌های کوچک کار می‌کنند. در صنعت شیشه، تنوع رشته‌ها بیشتر از صنایع دیگر است. به‌عنوان‌مثال شیشه تخت یا همان شیشه ساختمانی، صنایع جانبی زیادی دارد؛ به‌عنوان‌مثال شیشه خودرو، شیشه‌های دوجداره، شیشه‌ نما و شیشه‌های پوشش‌دار. تعدادی از اعضای انجمن هم در زمینه شیشه‌های بسته‌بندی فعالیت می‌کنند. اقلامی مثل شیشه‌های بطری و جام در این دسته قرار می‌گیرند. این دسته برای بسته‌بندی مواد غذایی و دارو استفاده می‌شود. دسته بعدی شیشه‌های رومیزی هستند که خودشان سه دسته دارند: شیشه‌های معمولی، شیشه‌های کریستال و شیشه‌های اپالین یا طرح‌چینی. گروه شیشه‌های صنعتی هم تنوع زیادی دارند؛ مثل لوله شیشه‌ای یا پوکه شیشه‌ای. هر یک از این گروه‌ها هم صنایع جانبی خاص خود را دارند.

ZAJAJI.JPG

حسین زجاجی در ادامه به میزان تولید صنعت شیشه کشور پرداخت و گفت: مرز دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن را رد کرده‌ایم. یک‌میلیون و ۵۵ هزار تن از این مقدار به بخش شیشه تخت مربوط می‌شود. ۴۰۰ هزار تن شیشه بطری و بسته‌بندی و نزدیک به ۳۵۰ هزار تن هم، شیشه رومیزی است. بیش از ۵۰ هزار نفر به‌طور مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند.

سه برگ برنده ما

زجاجی در پاسخ به این سوال که «نقاط قوت صنعت شیشه کشور ما چیست؟» اظهار کرد: در صنعت شیشه سه عامل تعیین‌کننده وجود دارد: دسترسی به سوخت ارزان، دسترسی به مواد اولیه و درنهایت نیروی کار. نظر به‌وفور معادن در کشور ما، صنعت شیشه در ایران اقتصادی و به‌صرفه است. صنایع معدنی ایران، صادرات‌محور است و صادرات تولیداتی که از معادن استخراج می‌شود ارزش‌افزوده خوبی را نصیب صنایع می‌کند. مواد اولیه هم فراوان است و بیش از ۹۸ درصد مواد اولیه موردنیازمان در داخل تامین می‌شود. از طرف دیگر یک جمعیت و بازار ۵۰۰ میلیونی را در پیرامون کشور خود داریم. کشورهای دیگر این مزایا را ندارند. این توانمندی باعث شده که ظرفیت تولید ما ۳۰ تا ۳۵ درصد بالاتر از نیاز داخلی باشد و در همه بخش‌ها هم صادرات داریم. البته می‌توانیم بیش از این صادرات داشته باشیم. ترکیه که خودش یکی از تولیدکنندگان بزرگ است از ما واردات داشت.

وقتی ترکیه برای شیشه، حکم حکومتی می‌گیرد

رئیس انجمن شیشه ایران در بخش بعدی سخنان خود به بحث مشکلات صنعت شیشه پرداخت و گفت: مشکل اصلی این صنعت به زیرساخت‌ها مربوط می‌شود. به نظر می‌رسد که دیپلماسی اقتصادی درستی نداریم. بازارها را پیدا می‌کنیم، ورود می‌کنیم و بعد به خاطر تصمیم نادرستی که از بالا گرفته می‌شود کسب‌وکار لطمه می‌بیند. ۳ سال قبل با ترکیه بر سر شیشه تخت با مشکل مواجه شدیم. دادگاه رفتیم و خودمان وکیل گرفتیم. همه فکر می‌کردند که مشکل برطرف شده است اما آقای داوود اوغلو یک حکم حکومتی گرفت و همه آن مذاکرات را لغو کرد و برای هر تن از شیشه ما، ۶۰ دلار تعرفه وضع کرد تا از صنعت شیشه کشور خودش حمایت کرده باشد. ما هم به رایزنان اقتصادی توانمند نیاز داریم که در کشورهای مقصد به‌خوبی کار کنند، همه‌چیز را ببینند و به دولت‌های ما اطلاعات بدهند تا از تکرار این ضررها جلوگیری شود.

باید مقابله‌به‌مثل شود

حسین زجاجی در ادامه برای دیپلماسی اقتصادی نادرست چند مثال آورد: کشورهایی مثل هند و ترکیه به‌خوبی از صادرات خود حمایت می‌کنند. حمایت با شعار محقق نمی‌شود. وقتی فلان کشور علیه صنعت ما قوانینی وضع می‌کند باید مقابله‌به‌مثل شود. آنها این کار را انجام می‌دهند ولی ما نه. اگر این کاستی نبود صنعت شیشه می‌توانست صادرات خود را به یک‌میلیون تن در سال برساند ولی در ۶۰۰ هزار تن متوقف شده است.

قیمت‌های داخلی باید واقعی شود

رئیس انجمن شیشه در ادامه افزود: از طرف دیگر نوسانات نرخ ارز در کشور ما بالاست و نرخ شیشه در داخل کشور باید واقعی شود. وقتی نرخ دلار از ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۰ هزار تومان می‌رسد یا باید نرخ داخلی بالا برود یا تعهد ارزی کم شود. اگر این اتفاق نیفتد صادرات، شکل نادرست و غیرنرمالی پیدا می‌کند. صادرات باید توسط کمیته‌ یا واحدی انجام شود که اعضای آن فعالان و تولیدکنندگان حرفه‌ای این صنعت باشند. وقتی صادرات به‌دست تاجر می‌افتد کیفت پائین می‌آید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها