|
کدخبر: 41581

در گفتگوی دبیر انجمن صنایع لبنی با گسترش‌نیوز مطرح شد:

اتمام حجت با کارخانه‌های لبنی و دامداران + قیمت‌های جدید

رئیس انجمن صنایع لبنی از برخورد شدید با کارخانجات و دامداران گران‌فروش خبر داد و به دولت توصیه کرد از تغییر شاخص‌های کلان اقتصادی، خودداری کند.

گسترش‌نیوز: هفته قبل خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ستاد تنظیم بازار قیمت جدید لبنیات را ابلاغ کرده و شاهد، کمی کاهش قیمت خواهیم بود. به‌هرحال بررسی میدانی ما نشان می‌‌دهد که هیچ‌یک از محصولات لبنی ارزان نشده‌اند و در مواردی، افزایش قیمت هم داشته‌ایم. در این راستا با دبیر صنایع لبنی ایران گفتگو کردیم.

REZABAKERY.jpg

قیمت‌های جدید

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در رابطه با عدم‌ افزایش قیمت‌ها اظهار داشت: ملاک عمل کارخانه‌ها، قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار است. قیمت هر کیلو شیری که دامدار به کارخانه تحویل می‌دهد ۲ هزار تومان است.

وی در ادامه قیمت‌های جدیدی که ستاد تنظیم بازار، مقرر کرده است را اعلام کرد که به شرح زیر است:

قیمت جدید ابلاغ‌شده توسط ستاد تنظیم بازار

نوع محصول

قیمت جدید

بطری شیر پاستوریزه یک و نیم درصد

۴۱۰۰

شیر نیم‌چرب

۴۲۰۰

شیر پرچرب

۴۴۵۰

شیر کامل

۴۵۰۰

شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی

۲۶۰۰

ماست دبه‌ای کم‌چرب (دو و نیم لیتری)

۱۰۹۰۰

ماست دبه‌ای پرچرب

۱۱۷۰۰

پنیر ۴۰۰ گرمی

۶۹۰۰

شیر استریل کم‌چرب

۵۵۰۰

شیر استریل پرچرب

۵۷۰۰

ماست ۹۰۰ گرمی کم‌چرب (لیوانی)

۴۳۵۰

است ۹۰۰ گرمی پرچرب (لیوانی)

۴۷۵۰

به‌شدت با گران‌فروشان برخورد می‌شود

رضا باکری در ادامه افزود: قیمت این ۱۲ قلم مشخص شده است. بعضی از کارخانه‌ها قبل از ابلاغ این قیمت‌ها، به قیمت بیشتری فروخته‌اند ولی حالا همه برندها در ۳۱ استان کشور، مکلف‌اند طبق قیمت جدید بفروشند. کارخانه‌هایی که تحت‌فشار سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسی‌های سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، منتظر قیمت‌گذاری دولتی بودند حالا از زیر فشار رها شده‌‌اند و اجازه دارند طبق قیمت‌های جدید بفروشند. بنابراین رفتار بازار، رفتار یکسانی نیست.

فردا آخرین مهلت است

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در ادامه این بخش از سخنان خود اظهار داشت: فردا دوشنبه (۲۶ آذرماه)، آخرین فرصت انطباق با قیمت‌های جدید است و طبق اعلام نهادهای نظارتی با کارخانجاتی که قیمت‌ّ‌های جدید را اعمال نکنند به‌شدت برخورد می‌شود. با دامدارانی که به قیمت جدید (هر کیلو ۲ هزار تومان) نفروشند هم برخورد می‌شود.

رضا باکری در پاسخ این سوال که «آیا قیمت‌های جدید عادلانه است و منافع طرفین را برآورده می‌کند؟» اظهار داشت:

قدرت خرید مصرف‌کنندگان به خاطر کاهش ارزش پول ملی حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است بنابراین کارمندان، کارگران و به‌قول‌معروف حقوق‌بگیرانی و کسانی که درآمد ثابت ماهانه دارند تحت‌فشار هستند. تولیدکننده هم با هزینه‌های متورم تولید مواجه است و برای آنکه ورشکست نشود و سرپا بایستد ناچار است تراز هزینه درآمد خودش را متناسب با تورم، اصلاح کند. در این شرایط دولت به کمک تولیدکننده می‌آید و با اصلاح هزینه‌های تولید تا حدی فشار وارد بر آنها را کم می‌کند ولی مصرف‌کننده چنین شانسی ندارد.

LABANIATT.jpg

مصرف‌کننده، حامی ندارد

رئیس انجمن صنایع لبنی در تشریح بیشتر وضعیت مصرف‌کنندگان گفت: در کشور ما انجمن‌های حمایت از مصرف‌کنندگان قدرتمند نیستند که بتوانند از منافع مصرف‌کننده دفاع کنند و روی تصمیم کسانی که شاخص‌های کلان را تعیین می‌کنند تاثیر بگذارد و آنها را مکلف به اصلاح قیمت‌ها وادار کند. تنها سازمان ما یعنی سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌كنندگان مجبور است افزایش هزینه‌های تولید را به رسمیت بشناسد و کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد. در فاصله ۷ سال، قیمت دلار ۱۰ برابر شده است. آیا حقوق خانوار هم ۱۰ برابر شده که بتواند این کسری را جبران کند؟ چنین شکافی بزرگی وجود دارد و این کار تصمیم‌گیران کلان اقتصادی را به‌شدت سخت می‌کند. دولت اگر نتواند به شاخص دستمزدها، پاسخ منطقی و معقول بدهند عارضه‌های اجتماعی هم ایجاد می‌شود.

مقابله یا یک گریزگاه

رضا باکری در بخش بعدی سخنانش از تمهید دیگری که برای حفظ ثبات بازار اندیشیده شده است خبر داد و گفت: دامداران به فروش شیر به قیمت هر کیلو ۲ هزار تومان متعهد شده‌اند و دادستانی‌ها از طریق اتاق اصناف با ماست‌بندی‌ها جلساتی داشته‌اند و به آنها تذکر داده شده که شیر خام را گران‌تر از قیمت مشخص‌شده، خریداری نکنند. ماست بندی‌ّها یکی از گریز‌گاه هستند و امیدواریم این جلسات، نتیجه‌بخش باشند و آنها را از خرید به قیمت بالاتر، بازدارد و بازار، تحت‌کنترل درآید.

دبیر انجمن صنایع لبنی در پایان از مهم‌ترین شرط کنترل بازار لبنیات سخن گفت:

همه این اقدامات منوط به آن است که دولت، شاخص‌های کلان اقتصادی را تغییر ندهد. دولت اگر دست به تغییر نرخ برابری ارز، نرخ سوخت و انرژی‌ها بزند این تغییر به بخش اقتصاد خرد منتقل خواهد شد، اثرات تخریبی خواهد داشت و توافقات انجام‌شده را بی‌تاثیر می‌کند. فعلا کارخانه‌ها و دامداران متعهد شده‌اند که نرخ‌های مصوب را رعایت کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها