|
کدخبر: 39950

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در گفتگو با گسترش‌نیوز:

آقایان تولیدکننده، نتوانستند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی از شعارزدگی و عوام‌فریبی انتقاد کرد و مدیران و تصمیم‌گیران را به واقع‌گرایی و شجاعت مدیریتی دعوت کرد.

گسترش نیوز: لوازم‌خانگی، بخش مهمی از سبد خرید خانوارها را به خود اختصاص می‌دهد. از طرف دیگر این روزها، قیمت دلار در حدود ۱۱ هزار تومان تثبیت شده است. برای بسیاری از شهروندان، این سوال مطرح شده است که آیا قیمت لوازم‌خانگی، هم پائین آمده است؟ همین سوال را از رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی پرسیدیم. آنچه در ادامه می‌آید گفتگوی ما با محمد طحان‌پور است. نظر به طولانی بودن این گفتگو، بخش بعدی آن را در فرصتی دیگر منتشر می‌‌کنیم.

tahanpor.jpg

بهانه‌های تولیدکنندگان

پاسخ محمد طحان‌پور، کوتاه و روشن بود:

«کاهش قیمت دلار تاثیری روی قیمت لوازم‌خانگی نگذاشته و نخواهد گذاشت».

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در تشریح بیشتر پاسخ خود اظهار داشت:

سال‌های سال است که همین‌گونه بوده است. وقتی قیمت دلار، بالا می‌رود تولیدکنندگان می‌گویند ما هفتگی، مواد اولیه می‌خریم ولی اگر دلار از ۱۵ هزار تومان به ۵ هزار تومان برسد بهانه جدیدی می‌آورند و می‌گویند مواد اولیه را با دلار ۱۵ هزار تومانی خریده‌ایم. وقتی دلار روند افزایشی دارد، هفتگی می‌خرند ولی وقتی کاهش پیدا می‌کنند خریدهای سال قبلشان هنوز تمام نشده است. به‌هیچ‌عنوان قصد ندارم مردم را ناامید کنم ولی به خاطر چند روز افت دلار، نمی‌توان در انتظار ارزانی بود.

آقایان تولیدکننده، نتوانستند

طحان‌پور از وجود کمبود در صنف لوازم‌خانگی خبر داد و افزود:

بعضی چیزها مشهود نیست ولی وقتی پرده‌ها کنار می‌رود می‌بینید که خیلی امور، شعار هستند. قبل از ممنوع شدن واردات لوازم‌خانگی، تولیدکنندگان دولت را زیر فشار گذاشته بودند که ما از پس تامین نیاز داخل برمی‌آییم و شما باید جلوی واردات را بگیرید. وقتی واردات ممنوع شد، تازه معلوم شد که خود آقایان تولیدکننده، گرفتار واردات هستند و به‌هیچ‌عنوان نتوانستند نیاز بازار را تامین کنند. تولید، ۴۰ درصد کاهش یافته و قیمت‌ّها لحظه‌ای شد.

lavazemkhanegi2.jpg

چوب هیاهو و شعار بر سر دولت

وقتی از طحان‌پور، توضیح بیشتری خواستیم به ما گفت:

نه که تولیدکننده به واردکننده تبدیل شده باشد. توجه داشته باشید که اقلامی مثل کمپرسور در داخل تولید نمی‌شود. تولیدکنندگان از این واقعیت آگاه بودند بااین‌حال توجه نکردند و حالا به‌زحمت، اقلام موردنیاز خود را وارد می‌‌کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در ادامه از عواقب شعارهای تولیدکنندگان گفت:

خود دولت چوبش را خورد. چوب یک‌مشت هیاهو و شعار.

طرح پیش‌فروش؛ موفق یا ناموفق؟

چندی قبل و به‌موازات افزایش قیمت لوازم‌خانگی، طرح پیش‌فروش لوازم‌خانگی کلید خورد. رئیس اتحادیه درباره چندوچون این طرح و میزان موفقیت آن گفت:

پیش‌فروش تازگی ندارد و همه تولیدکنندگان قبلا هم، پیش‌فروش داشتند. البته پیش‌فروش‌های آن موقع، اعتباری بود نه نقدی. تولیدکننده کالایش را به‌صورت ۳، ۴، ۶ یا ۸ ماهه می‌فروخت و بعد اسنادش را می‌گرفت و با تکیه بر آن اسناد، مواد اولیه می‌گرفت. این‌طوری، چرخ تولید هم می‌گشت.

قبل از این منت توزیع‌کننده را می‌کشیدند

lavazemkhaneghi.jpg

محمد طحان‌پور در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود:

فقط شرکت اسنوا این طرح را به اجرا گذاشت. قبل از سال ۹۶، همه کارخانجات منت توزیع‌کنندگان را می‌کشیدند و جایزه و تخفیف‌های متعددی پیشنهاد می‌کردند. وقتی نرخ ارز و قیمت کالاها، بالا رفت تولیدکنندگان هم مجبور شدند مواد اولیه را به‌صورت نقدی خریداری کنند.

مسئولیت با اتحادیه نیست

وی در ادامه افزود:

وقتی پیش‌فروش به آن شکلی که می‌بینیم اجرا شد وزارت صنعت و معدن به‌صورت ضمنی، موافق بود. دو درصد تخفیف داده شد. می‌توانم بگویم که تولیدکننده‌ها از این طریق از مردم وام گرفتند؛ آن‌هم با نرخ سود ناچیز!

وی در ارتباط با نظر اتحادیه درباره طرح پیش‌فروش گفت:

ما به این قضیه ورود کردیم. البته ما هم موافق تولید هستیم و نمی‌خواهیم تولید داخلی ضربه بخورد اما در همه رسانه‌ها اعلام کردیم که اتحادیه هیچ مسئولیتی در قبال تحویل یا عدم تحویل کالاهای پیش‌فروش شده‌ ندارد. وقتی تولیدکننده، خودش وارد فاز فروش می‌شود خودش هم باید مسئولیت تحویل را به عهده بگیرد.

محمد طحان‌پور در ادامه به «کارنابلد بودن بعضی تولیدکنندگان» پرداخت:

بعضی تولیدکنندگان هم با این رویه مخالف بودند ولی بلند نبودند کار را به گونه دیگری انجام دهند. چنین کاری، برنامه‌ریزی می‌خواهد و باید نرم‌افزارهای لازم را برایش تدارک دید و هیچ‌کدام از تولیدکنندگان ما توان این کار را نداشتند و ندارند.

قیمت پیش‌فروش، مثل بازار بود

طحان‌پور در ادامه، بعد دیگری از طرح پیش‌فروش را تحلیل کرد و تصریح کرد:

قیمت کالاهای پیش‌فروش شده، فرقی با قیمت بازار نداشت و ما این را به مردم گفتیم ولی بعضی از افراد، بنا به دلایلی از آن استقبال کردند. قیمت بازار؛ آن‌هم برای کالایی که چند ماه بعد تحویل داده می‌شد!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها