|
کدخبر: 38167

نتایج نظر سنجی اتاق بازرگانی تهران از فعالان اقتصادی

نارضایتی ۷۹ درصدی بخش خصوصی از سیاست‌های دولت

اتاق بازرگانی تهران در راستای دستیابی به دیدگاه‌های فعالان بخش خصوصی درباره آینده اقتصاد ایران در طرحی علمی- پژوهشی اقدام به جمع آوری اطلاعات از طریق نظرسنجی از اعضای بخش تجارت و بازرگانی ایران کرده است.

گسترش نیوز: این نظر سنجی از میان تمام اعضای اتاق بازرگانی تهران انجام شده و ۱۹۰۵۲ نفر جمعیت آماری این پژوهش محسوب شده‌اند که ۸۰.۸ درصد از آنان در گروه بازرگانی جای گرفته‌اند. ۱۷.۳ درصد در گروه صنعت و ۱.۱ درصد در گروه معدن قرار داشته‌اند.

TehranChamber.jpg

کلیت نظرسنجی در یک نگاه

۸۶ درصد پاسخگویان اعضای اتاق تهران مرد و ۱۴ درصد زن بوده‌اند. ۲۸ درصد پاسخگویان بالای ۵۰ سال داشته‌اند. حدود ۸۳ درصد پاسخگویان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر بوده‌اند و ۷۶ درصد معتقدند وضع بخش خصوصی نسبت به ۳-۴ سال اخیر بدر شده و فقط ۹ درصد معتقدند که این وضع بهبود یافته است. به همین نسبت جامعه آماری معتقد است وضع آینده بدتر خواهد شد. ۶۲ درصد پاسخگویان احتمال کم و خیلی کمی برای جهش دلار به نرخ موجود می‌دادند. ۷۹ درصد معتقدند که چشم‌انداز آینده اقتصادی کشور به سوی بدتر شدن است. اداره مالیات، بانک‌ها و گمرکات به ترتیب بدترین ادارات در فضای کسب و کار معرفی شده‌اند. ۷۹ درصد سایست‌های ارزی جدید دولت را در جهت تقویت کسب و کار نمی‌دانند و در آخر حدود ۱۳.۶ درصد پاسخگویان در تشکل‌های اقتصادی عضویت دارند.

جامعه آماری و پاسخگویان

از مجموع پاسخگویان این بررسی ۸۶.۵ درصد مرد و ۱۳.۵ درصد زن بوده‌اند. نسبت مرد به زن‌ها ۶.۴ است که عمدتا مدیران شرکت‌ها و کارگاه‌های عضو اتاق بازرگانی هستند. در رده سنی میانگین افراد نمونه این بررسی ۴۴.۳ سال بوده است. حدود نیمی از پاسخگویان تا ۴۱ سال و نیمی دیگر بیش از ۴۱ سال سن داشته‌اند. ۴۳.۹ درصد از پاسخگویان تا ۳۹ سال و ۲۸.۴ درصد ۵۰ سال به بالا سن داشته‌اند. ۲۷.۷ درصد نیز سنی بین ۴۰ تا ۴۹ سال قرار داشته‌اند. از نظر تحصیلات بیشتر جمعیت پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند. به این ترتیب که ۸۳.۲ درصد دارای مدرک لیسانس و بالاتر، ۱۶.۷ درصد فوق دیپلم و پایین تر داشته‌اند. همچنین ۸۴.۶ درصد پاسخگویان در تشکل‌های اقتصادی عضویت ندارند.

NazarSanji.jpeg

اکثریت قاطع پاسخگویان معتقدند که وضعیت بخش خصوصی در چند سال اخیر بدتر شده است. ۷۶ درصد ارزیابی منفی از وضعیت کنونی بخش خصوصی نسبت به چند سال گذشته دارند. ۹ درصد معتقدند بخش خصوصی در چند سال اخیر، وضعیت بهتری یافته است. زنان و مردان، گروه‌های سنی و تحصیلی ارزیابی مشابهی در این مورد دارند. فعالان حوزه کشاورزی به طرز معناداری ارزیابی مثبت تری در مقایسه با گروه‌های بازرگانی و صنعتی دارند. از دید آنها وضعیت بخش خصوصی در کشاورزی نسبت به چند سال اخیر بهتر شده است.

وضعیت آینده

بخش خصوصی نسبت به آینده خود نیز خوش بین نیست. ۷۵ درصد معتقدند که وضع بخش خصوصی در سال‌های آینده بدتر می‌شود. افرادی که به آینده بخش خصوصی امیدوارند ۹ درصد پاسخگویان را تشکیل می‌دهند. در این مورد تفاوتی بین گروه‌های مختلف بخش خصوصی مشاهده نمی‌شود.

حدود ۶۴ درصد پاسخگویان روند گذشته منتهی به وضع کنونی و وضعیت آینده را یکسان می‌بینند و پاسخ آنان نسبت به وضعیت این دو ارزیابی تفاوتی نمی‌کند. ۴۹ درصد کسانی که معتقدند وضعیت کنونی نسبت به گذشته بهتر شده، ارزیابی منفی تری از وضعیت آینده بخش خصوصی نسبت به شرایط کنونی دارند، در حالی که فقط ۲۱ درصد آنان معتقدند که آینده بهتر هم خواهد شد. در مجموع ارزیابی‌های افراد منفی تر شده است.

چشم‌انداز اقتصاد کشور

حدود ۶۲ درصد پاسخگویان انتظار نداشتند نرخ دلار تا این مقدار افزایش پیدا کند. این داده نشان می‌دهد که بخش خصوصی تا چه حد خود را در محیطی غیر قابل پیش‌بینی احساس می‌کند. کمتر از یک چهارم پاسخگویان انتظار داشتند که نرخ دلار تا این مقدار افزایش پیدا کند. زنان تا اندازه‌ای بیشتر از مردان انتظار جهش در نرخ دلار را داشتند.

بخش خصوصی نه تنها نسبت به وضعیت خود ارزیابی مأ یوسانه دارد بلکه در مورد چشم‌انداز اقتصادی کشور هم نگاهی بدبینانه دارد. ۷۹ درصد فعالان بخش خصوصی بر این تصور هستند که چشم‌انداز اقتصادی کشور تیره است و رو به بدتر شدن دارد. ۱۰ درصد انتظار دارند وضعیت اقتصادی کشور بهتر شود. حدود ۹ درصد نیز در ابهام و سرگشتگی به سر می‌برند و قادر به ارزیابی نیستند. کسانی هم که نمی‌دانند ناشی از حیرت است و این به نفع فعالیت اقتصادی نیست. اینکه فقط ۱۰ درصد افراد نگاه و ارزیابی مثبتی از آینده دارند اثرات منفی دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها