|
کدخبر: 37266

رئیس اتحادیه­‌ی عطاران در گفتگو با گسترش نیوز:

نمی‌گذارند با متخلفان برخورد کنیم!/ برخی عطاران آبروی ما را بردند

رئیس اتحادیه­ عطاران معتقد است درحال حاضر نمی‌توان به طور موثر با عطاری­‌های متخلف، برخورد کرد. اگر دست اتحادیه را باز بگذارند بهتر می‌شود جلوی بسیاری از سوءاستفاده‌­ها را گرفت.

گسترش‌نیوز: حرفه­ خوشنام عطاری یکی از حرفه­‌های قدیمی­ و ریشه­‌دار جامعه­ ایرانی است. تعداد زیادی از افراد به عطاری­‌ها مراجعه می­‌کند و از گیاهان و عرقیجات و اقلام دیگر آنها استفاده می­‌کنند. در همین راستا با رئیس اتحادیه­ عطاران گفت­گو کردیم و از وضعیت کسب و کار، مسائل و مشکلات و آسیب­های این صنف سوال کردیم.

میزان درآمد عطاری­ ها همیشه برای شخص من سوال بوده است پس قبل از هر چیز از رئیس اتحادیه­، درباره­ درآمد عطاری­‌ها سوال کردم و این جواب را شنیدم:

«این روزها کمتر صنفی پیدا می­‌شود که از گرانی و فشار اقتصادی لطمه ندیده باشد. ما هم مستثنی نیستیم. عطاری شغلی نیست که بتوان درآمد زیادی از آن انتظار داشت. حداقل فعلا این گونه نیست چون بازار راکده».

rezaii-atari.jpg

به عنوان سوال دوم از افراد و مشاغلی که این طریق، نان می­‌خورند سوال کردم و رضایی در پاسخ گفت: «عطار فقط می­‌فروشد و اقلامی که شما در عطاری می­‌بینید به دست کشاورزانی که این قبیل گیاهان را کشت می­‌کنند تامین می­‌شود. بخشی از اقلام هم خودرو هستند و توسط افرادی که آنها را جمع­آوری و فراوری می‌کنند در اختیار ما قرار می­‌گیرد. پس علاوه بر فروشنده، کشاورزان و کسانی که گیاهان را جمع­آوری می­‌کنند کسب درآمد می­‌کنند».

رئیس اتحادیه­ عطاران در پاسخ به این سوال که گیاهان موردنیاز عطاری­‌ها بیشتر در کدام مناطق کشور به دست می­‌آید از شمال و استان فارس نام می برد. او همچنین به موضوع ممنوعیت‌­ها می­‌پردازد و درباره مواردی که عطاری‌­ها حق فروش آنها را ندارند توضیح می‌دهد:

«قبل از هر چیز باید بگویم که عطاری، داروخانه نیست و طبق قانون، عطار نمی­‌تواند توصیه درمانی کند. او فقط می­‌تواند اقلام مجاز را عرضه کند. تجویز کار پزشک است،‌ مخصوصا پزشکان سنتی. طبق قانون عطاران حتی نمی­‌توانند در تبلیغات و نوشته­‌های روی شیشه­ مغازه­ی خود از کلماتی مثل داروخانه­ گیاهی یا فروش گیاهان دارویی استفاده کنند».

رضایی در ادامه به دغده اصلی مردم در سالهای اخیر اشاره می‌کند:

«هیچ عطاری حق ندارد داروی چاقی، لاغری یا جنسی و ناباروی بفروشد. مشتریان هم گول تبلیغات را نخورند و این جور موارد را خریداری نکنند. بسیاری از آنها غیرقانونی هستند و به صورت غیرمجاز به فروش می­‌رسند. متاسفانه بعضی از عطاری­‌ها آبروی این صنف را برده‌­اند و متادون­، ترامادون و غیره می‌فروشند».

رئیس اتحادیه عطاران معتقد است که با شیوه­‌های کنونی نمی­توان جلوی سوءاستفاده­‌ها را گرفت:

«درحال حاضر برخوردهای قانونی کافی نیست و عطاران متخلف «دررو» زیاد دارند. ما در بعضی موارد متخلفان را شناسایی می­کنیم اما قانونا فقط برای مدت کوتاهی پلمپ می­‌شوند یا ۱۰۰ هزار تومان جریمه می­هند و دوباره به تخلفات خود ادامه می­دهند. بسیاری از آنها برای مدت کوتاهی فعالیت خود را متوقف می­کنند و بعد دو کوچه پایین­تر مغازه­ی جدیدی باز می­‌کنند».

از او درباره راه­ حل این معضل سوال می­کنم. جواب او روشن و قاطع است.

«چه خوب است که اختیارات اتحادیه­ عطاران بیشر شود. اجازه بدهند مجوز کسانی که چندین و چندبار تخلف می­‌کنند را در کوتاهترین زمان، لغو کنیم. علاوه بر این به گزارش‌­هایی که می‌دهیم سریع واکنش نشان دهند. نوعی سامانه عملکرد داشته باشیم یعنی سوابق عطاران متخلف، ثبت شود.

رضایی یادآور می‌شود که صدور مجوز دراختیار اتحادیه عطاران است:

«مجوز را اتحادیه صادر می­‌کند و ما هم تلاش داریم که به عطاران واقعی مجوز بدهیم اما به هر حال در هر صنفی متخلف پیدا می­‌شود. آن وقت است که دیگر اختیار چندانی نداریم. شناسایی متخلفان سخت است ولی حتی اگرآنها را پیدا کنیم وارد یک پروسه­ طولانی می­‌شویم. از اینجا به بعد راه‌­های فرار زیادی وجود دارد. مجازات‌­های قانونی که الان در نظر گرفته شده به هیچ عنوان کافی نیست».

رئیس اتحادیه­ عطاران درباره اینکه آیا برای ورود به این حرفه به مدرک خاصی نیاز است یا خیر نیز توضیحات لازم را داد:

«طبق قانون به هیچ مدرک دانشگاهی نیاز نیست. البته جدیدا دانشکده­ طب سنتی دوره­های آموزشی برگزار می­‌کند. طول این دوره تقریبا ۴۰ ساعت است و ما متقاضیانی که این دروه را گذرانده باشند را در اولویت قرار می­‌دهیم».

رضایی در پایان افزود که این دانشکده تحت نظر وزارت بهداشت و دانشگاه شهید بهشتی فعالیت می­‌کند و در زمینه­ طب سنتی و مسائل مرتبط به آن آموزش می­‌دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها