|
کدخبر: 50687

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

مترو از پس هزینه‌های خود بر نمی‌آید / تغییر حساب کتاب بلیت‌ مترو

فراهانی گفت: با وجود افزایش ۲۰ درصدی نرخ بلیت باز هم هزینه‌های نگهداری مترو تامین نمی‌شود.

گسترش‌نیوز: مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش‌نیوز درمورد تصمیم اخیر دولت برای شرایط خدمات‌دهی مترو اظهار کرد: بنا بر مصوبه شورای شهر تهران از نهم اردیبهشت ماه امسال بلیت وسایل نقلیه با ۲۰ درصد افزایش نرخ به شهروندان خدمات می‌دهد. همچنین استفاده بیشتر از ۲ ساعت از شبکه مترو ملزم به تمدید و اخذ بلیت مجددی است.

metro789.jpg

فراهانی ادامه داد: پس از ورود مسافران به شبکه مترو و کارتی که در جهت ورود به گیت‌ها می‌زنند تا ۲ ساعت حق استفاده از این وسیله نقلیه را دارند و اگر قصد صرف زمان و بهره‌گیری بیشتر از زمان اعلامی داشته باشند باید نسبت به خرید بلیت جدید اقدام کنند.

عضو شورای شهر افزود: با ورود شهروندان به ایستگاه مترو حدود ۴۰۰ تومان به عنوان مبلغ پایه از موجودی بلیت آنها کسر می‌شود و در صورتی که مسافران در هنگام خروج نیز کارت بزنند مابقی هزینه از آنها بر اساس مسافت کسر خواهد شد اما در صورتی که پس از رسیدن به مقصد خود اقدام به ثبت خروج خود نکنند، حداکثر نرخ سفر( ۱۲۰۰ تومان) برایشان لحاظ و از اعتبار آنها کسر می‌شود.

metro456.jpg

وی اضافه کرد: بلیت مسافران درطول مدت سفر کنترل می‌شود و مسافران باید بلیت‌های خود را تا پایان سفر همراه داشته باشند؛ اگر مسافری بدون پرداخت بلیت وارد مترو شده و یا مدت اعتبار بلیت آنها گذشته باشد، شناسایی و به بیرون از شبکه جهت خرید بلیت هدایت می‌شوند.

فراهانی با اشاره به علت در نظرگیری ۲ ساعت برای تمدید مجدد بلیت، گفت: طبق محاسبات متخصصان و با فرض بیشترین تاخیر احتمالی طی مسافت از ابتدا تا انتهای هر یک از خطوط مترو بیشتر از ۲ ساعت به طول نمی‌انجامد.

عضو شورای شهر با بیان اینکه اصلی‌ترین هدف این مصوبه مقابله با سواستفاده از این بستر است، تصریح کرد: با این تصمیم افرادی که قصد جا‌به‌جایی با این وسیله نقلیه را دارند بدون ایجاد مشکلی بهره‌مند می‌شوند و در مقابل معضل وجود دست فروشان در مترو کنترل و سامان‌دهی می‌شود.

وی مطرح کرد: درتمام کشور‌های دنیا هزینه استفاده از مترو بر اساس دو فاکتور مسافت و یا زمان دریافت می‌شود که بر اساس تصمیمات اخذ شده مبنای کرایه مترو ایران را بر پایه زمان شکل گرفت.

فرهانی اضافه کرد: این تصمیم با تمرکز شورای شهر در برخی از مسائل تخصصی و همچنین با هم‌فکری و مشارکت کمیسیون حمل‌ونقل مجلس شورای اسلامی، اخذ و لازم اجرا شد

عضو شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هزینه نگهداری مترو در چند بخش تفکیک می‌شود در یک بخش نگهداری تجهیزات که در این مورد موضوع نقلیه و تجهیزات ثابت مد نظر است و بخش دیگر مربوط به هزینه‌های جاری - پرسنل و بیمه می‌شود.

وی اضافه کرد: درآمدی که از محل بلیت کسب می‌شود تنها باید در بخش نگهداری تجهیزات صرف شود اما مبالغ حاصل جوابگوی تمام این هزینه‌ها نیست.

فراهانی ضمن اشاره به اینکه کرایه بلیت مترو سه هزار تومان است که با تورم امسال به چهار هزار تومان رسیده است، بیان کرد: یک سوم مبلغ کرایه‌ها را شهرداری، یک سوم دیگر را دولت و یک سوم باقی مانده را شهروندان پرداخت می‌کنند که با این برآورو نرخ هر بلیت مترو برای هر مسافر هزار و دیویست تومان تمام می‌شود.

عضو شورای شهر با ابراز گلایه‌مندی نسبت به کوتاهی دولت در یاری رسانی اداره شبکه مترو، اضافه کرد: متاسفانه دولت تاکنون سوبسید و سهم خود را در کاهش نرخ تمام شده بلیت مترو پرداخت نکرده و یا به طور از پرداخت کامل آن امتناع کرده است.

وی معتقد است: اقشار کم‌درآمد جامعه بخش گسترده‌ای از خدمات‌گیران وسایل حمل‌ونقل عمومی هستند بنابراین سعی در کمترین افزایش نرخ کردیم.

وی اضافه کرد: با وجود پیگیری‌های زیاد شورای شهر، دولت از پرداخت سوبسید خود در قبال اداره و گسترش شبکه مترو شانه خالی می‌کند و در این میان شورای شهر برای کاهش فشار بر دوش اقشار کم در امد و رواج فرهنگ استفاد از وسایل نقلیه عمومی ناچار به پر کردن خلاء و کشیدن جور دولت شده است.

فراهانی تصریح کرد: نرخ تورم رشد صعودی دارد اما با وجود این افزایش قیمت‌های چشم گیر، شورای شهر سعی در حفظ کرایه‌ها کرده است و حتی افزایش ۲۰ درصدی بلیت‌ها هم نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌های مترو باشد اما جامعه توان تحمل بیشتر از این حد را ندارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها