|
کدخبر: 45573

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک تهران در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

تغییرات طرح ترافیک در سال ۹۸ / حداکثر ۱۵ درصد افزایش قیمت

این روزها صحبت‌های مختلفی در رابطه با طرح ترافیک و تغییرات آن در سال ۹۸ صورت می‌پذیرد. همانند طرح زوج و فرد قرار است طرح ترافیک نیز در سال ۹۸ دستخوش یک سری تغییرات خواهد شد.

گسترش‌نیوز: طرح ترافیک و زوج و فرد از جمله مواردی هستند که ترددها در سطح شهر تهران را تا حد زیادی کنترل می‌کنند. در خصوص طرح ترافیک قرار است یک سری تغییرات جزئی برای سال آینده ایجاد شود. در خصوص قیمت، محدوده و ساعت تردد، سهمیه خبرنگاران و گروه‌های خاص گفت‌و‌گویی با علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران صورت گرفته است که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

pirhosseinloo.jpg

پیرحسین‌لو در خصوص طرح ترافیک در سال ۹۸ و مشابهت آن با سال ۹۷ گفت: در سال ۹۸ به همان شکلی که در سال ۹۷ بود ادامه خواهد یافت و تنها یک سری تغییرات جزئی اعمال خواهد شد. از لحاظ محدوده، ساعت اجرا، نحوه اخذ مجوز، ثبت‌نام و شارژ حساب و محاسبه نرخ عوارض همانن قبل انجام می‌شود.

افزایش قیمت تا ۱۵ درصد

وی در رابطه با تغییر قیمت طرح ترافیک اظهار کرد: نرخ پایه حداکثر ۱۵ درصد قرار است افزایش داشته باشه باشد. مصوبه شورا به این شکل است که اگر نرخ تورم کمتر از ۱۵ درصد بود همان مقدار افزایش خواهیم داشت و چنانچه که نرخ تورم بیش از ۱۵ درصد باشد رقم حداکثری ۱۵ درصد برای نرخ طرح ترافیک سال آینده اعمال خواهد شد. با توجه به آنچه که تا کنون اعلام شده است نرخ تورم بیش از ۱۵ درصد اعلام خواهد شد.

تغییرات طرح ترافیک در سال آینده

پیرحسین‌لو در خصوص تغییرات اصلی در سال آینده اعلام کرد: دو تفاوت عمده اتفاق افتاده است که یکی از آن‌ها مربوط به ساکنین محدوده است و نرخ عوارض طرح ترافیک قابل پرداخت توسط آن‌ها نصف سایر افراد خواهد بود. یکی دیگر از موارد این است که میزان تخفیف دارندگان معاینه فنی برتر از ۲۰ به ۲۵ درصد افزایش یافته است. در این زمینه می‌توان گفت نرخ طرح ترافیک برای افرادی که معاینه فنی عادی دارند اگر ۱۵ درصد افزایش یابد این رقم برای افرادی که صاحب معاینه فنی برتر هستند کمتر از ۸ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. لازم به ذکر است که ساعت تردد برای ساکنین محدوده در سال ۹۸ تغییری نخواهد داشت. یک مسئله‌ای در سال قبل نیز برای ساکنین محدده وجود داشت این است که اگر ساکنین محدوده قبل از ساعت ۸:۳۰ از محدوده خارج و بعد از ساعت ۵ عصر وارد طرح می‌شدند برای آن‌ها طرح ترافیک رایگان بود و در سال ۹۸ نیز همین موضوع اجرائی خواهد شد.

tarhtraffic1.jpg

سهمیه خبرنگاران و گروه‌های خاص

وی در رابطه با انواع سهمیه‌ها اظهار کرد: سهمیه خبرنگاران تقریبا مانند روال سابق از لحاظ تعداد و نحوه توزیع برقرار خواهد بود. در این زمینه هماهنگی‌های بیشتری با کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا داشته‌ایم که به صورت دقیق‌تری توزیع صورت بپذیرد. آئین نامه مرتبط با سهمیه خبرنگاران زمانی که تصویب و اعلام شود فراخوان‌های لازم برای خبرنگاران صورت می‌پذیرد. به صورت کلی هیچ فردی غیر از چهار گروه تخفیف در زمینه طرح ترافیک دریافت نخواهد کرد. گروه‌های خبرنگاران، جانبازان، بیماران خاص و معلولان و آژانس‌ها و وانت‌بارها شامل تخفیف می‌شوند. افراد دیگر نظیر نمایندگان، وزرا، پزشکان، شهرداری و سایر موارد با افراد عادی تفاوتی ندارند و تخفیفی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. در زمینه تخفیف این چهار گروه سال قبل مبلغی در حدود ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌شد که سال آینده حدود ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود.

کاهش درآمدها

پیرحسین‌لو در پایان به درآمد طرح ترافیک امسال و مقایسه آن نسبت به سال قبل اشاره کرد: درآمدی که از طرح ترافیک امسال کسب شده همانطور که پیش‌بینی شده به طور کلی نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است. دلیل عمده آن نیز کاهش حجم ترددها با توجه به الگوی جدید قیمت‌گذاری است ضمن این که قیمت تردد در ساعات اوج و غیر اوج نیز متفاوت است. بر حسب میزان آلایندگی نیز نرخ‌هایی مشخص شده است و ابتدا خودروها در محدوده تردد می‌کنند و سپس با توجه به موارد مختلف مبلغ از حساب افراد کسر خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها