|
کدخبر: 43502

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

موج جدید گرانی‌ها پس از ترخیص خودروها / قبل از آزادسازی ماشین بخرید

مدت‌ها است که با بسته شدن واردات خودرو، مشکلات مختلفی گریبانگیر شرکت‌های واردکننده شده و مشتریان نیز در این زمینه ناراضی هستند. حال قرار است خودروهای موجود در گمرک ترخیص شوند که این عمل تبعاتی به دنبال دارد و بر قیمت‌ خودروهای وارداتی موجود در بازار تاثیر می‌گذارد.

گسترش‌نیوز: این روزها وضعیت شرکت‌های واردکننده خودرو با توجه به بسته بودن واردات مساعد نیست و خودروه در گمرک محبوث شده‌اند. این عامل باعث شده که مشتریان نیز از عدم تحویل به موقع خودرو موردنظرشان ناراضی باشند. در زمینه ترخیص خودروها از گمرک، زمان مناسب برای خرید خودرو وارداتی و تاثیر ترخیص خودرو بر قیمت‌ها در بازار گفت‌و‌گویی با مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو صورت گرفته که در ادامه این گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

dadfar123.jpg

دادفر ابتدا در خصوص برگزاری گردهمایی واردکنندگان گفت: برای اولین بار در تاریخ فعالیت حوزه تجارت خودرو،‌ گردهمایی برای مشورت در زمینه واردات خودرو و مسائل مرتبط صورت گرفت. سید مهدی نیازی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات در روز چهارشنبه هفته گذشته کلیه مسئولان مربوطه را در یک جلسه گرد هم آورد تا هر فردی نظرات خود را اعلام کند. اکثر واردکنندگان خودرو در این جلسه حضور داشتند و دستورالعملی در این زمینه آماده شد. روز گذشته نیز قرار بر این شد که دستورالعمل تدوین شده به دست وزیر صنعت، معدن و تجارت برسد. چنین اتفاقی برای نخستین بار است که در حوزه واردات خودرو افتاده و نظر افراد مختلف که در این زمینه فعالیت می‌کنند گرفته شده است. هر اتفاقی که بیفتد اهمیت دادن به صدای فعالان حوزه بسیار مهم است.

تدوین دستورالعمل

وی در خصوص دستورالعمل تدوین شده اعلام کرد: یکی از بحث‌های مهم در دستورالعملی که تدوین شد این است که نحوه ترخیص خودروها از گمرک فرمول‌بندی شود. در نتیجه فردی که در گمرک خودرویی دارد طبق یک روند تعیین شده به ترتیب مراحلی را باید طی کند و این مراحل جدول‌بندی شده است. در زمینه قوانین و مقررات و استانداردها نیز قرار است با وزیر صحبت شود و قوانین بر اساس زمان ورود خودرو بررسی و زمان حال حاضر در نظر گرفته نشود.

زمان ترخیص خودروها

دادفر در رابطه با زمان ترخیص خودروها از گمرک گفت: در حال حاضر نزدیک به ۱۴ هزار خودرو در گمرک داریم و ترخیص این خودروها در زمان ابلاغ دستورالعمل انجام می‌شود. رئیس کل گمرک نیز در جلسه حضور داشتند و اصرار کردند که هرچه سریع‌تر تصمیمات در خصوص ترخیص گرفته شود و از سوی گمرک نیز کارهای مرتبط به سرعت انجام خواهد شد. رویه ترخیص خودروها و خروج آن‌ها تا پیش از اسفند ماه احتمالا انجام خواهد شد.

وی در رابطه با آسیب‌های وارد شده به خودروها در گمرک اظهار کرد: در زمینه آسیب‌هایی که به خودروها در گمرک وارد شده مجبور به پرداخت هزینه‌ها هستیم. با توجه به این که یک اتفاق در مورد ترخیص خودروها در حال رخ دادن است نمی‌توان تمرکز زیادی بر روی این مورد داشت. واردکنندگان ترجیح می‌دهند که خودروها هرچه سریع‌تر ترخیص شوند تا به دست مشتریان برسد و در رابطه با آسیب‌های وارد شده، شرکت‌های واردکننده با مشتریان به تعامل می‌رسند یا هزینه‌های تعمیرات را پرداخت می‌کنند. معظل‌های موجود بسیار بزرگ‌تر از آسیب‌های وارد شده به خودروها در زمینه‌هایی مانند تایر،‌ باتری و مواردی از این قبیل است و بقیه مسائل کوچک‌تر قابل حل شدن هستند.

gomrokkhodro.jpg

افزایش قیمت‌ها در بازار

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار گفت: قیمت خودروهای وارداتی احتمالا افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به نرخ ارز در سامانه سنا،‌ یعنی نرخ روز ارز به صورت آزاد و همچنین با محاسبه عوارض،‌ مالیات و مواردی از این قبیل که باید پرداخت شود و با توجه به نرخ‌های قبلی ارز عملا تفاوت فاحشی ایجاد خواهد شد. قیمت خودروهای ترخیص شده از گمرک احتمالا حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۰ درصد اختلاف قیمت با نمونه‌های موجود در بازار خواهد داشت. زمانی که عرضه در بازار نباشد قیمت خودروهای وارداتی افزایش پیدا می‌کند ضمن این که در مورد خودروهای وارداتی با افزایش نرخ ارز قیمت آن‌ها باز هم بالا می‌رود.

varedat1234556.jpg

واردات خودرو بازگشایی می‌شود؟

وی در رابطه با احتمال باز شدن واردات خودرو اعلام کرد: امیدواریم که واردات در سال آینده باز شود و دولت اجازه ندهد،‌ روندی که ایجاد شده به همین صورت ادامه پیدا کند. دولت این امکان را بدهد که فعالیت شرکت‌های واردکننده با سایر شرکت‌ها و کشورهای خارجی برقرار شود. شرکت‌های واردکننده در حال حاضر با ۱۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و تعداد زیادی تعدیل نیرو، کاهش خدمات و بسته شدن نمایندگی‌ها صورت گرفته است. در صورتی که همچنان بسته شدن واردات خودرو ادامه داشته باشد شرکت‌های وارد کننده در سال آینده تعطیل خواهند شد. اشتباه بزرگ این است که ما خود را تحریم کرده‌ایم و در فضای تحریم باید دست فعالان اقتصادی و تجاری باز گذاشته شود تا افراد و شرکت‌هایی که امکان انجام فعالیت دارند به کار خود ادامه دهند.

بهترین زمان برای خرید

دادفر در پایان به خریداران خودروهای وارداتی پیشنهاد داد: در مورد خرید خودرو، انتخاب خودرو وارداتی که کیفیت بالاتری دارد و با توجه به این که در شرایط تحریم هستیم انتخاب مناسب‌تری است. پیش از این که خودروها ترخیص شوند و تکلیف قیمت آن‌ها مشخص شود بهتر است افرادی که قصد خرید خودرو وارداتی دارند اقدام به خرید کنند چرا که قیمت‌ها احتمالا افزایشی خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها