|
کدخبر: 37835

گفت و گوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه باتری‌سازان:

چرا باتری خودرو گران شد؟ + قیمت

این روزها خبر افزایش قیمت در تمامی بخش‌ها به خصوص در بخش لوازم و قطعات مرتبط با خودرو شنیده می‌شود. باتری نیز یکی موارد ضروری در خودرو است که افزایش قیمت، به خصوص در حد بالایی گریبانگیر این قطعه شده است.

گسترش نیوز: در طی ماه‌های اخیر اتفاقات مختلفی افتاده که باعث تغییرات نرخ ارز شده است و همین تغییرات باعث ایجاد کمبودهایی در زمینه قطعات یدکی و لوازم جانبی خودرو شده است. علاوه بر این تغییرات نرخ ارز باعث شده است قیمت این نوع قطعات به شدت افزایش یابد به گونه‌ای که قیمت باتری از اول سال ۹۷ تا کنون ۲ الی ۴ برابر تغییر کرده است. باتری یکی از اساسی‌ترین قطعات خودرو است که در صورت بروز مشکل در آن امکان استفاده از خودرو وجود نخواهد داشت. ممکن است یک روز صبح هنگامی که می‌خواهید ماشین خود را روشن کنید، خودرویتان استارت نخورد و مشکل از باتری باشد. هنگامی که به باتری‌سازی مراجعه می‌کنید قیمت‌های زیاد باتری می‌تواند باعث شوکه شدن شما شود.

battery123.jpeg

کمبود سرب عامل اصلی گرانی

تقی علی اکبری در گفت و گو با خبرنگار گسترش نیوز در رابطه با دلیل افزایش قیمت باتری گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث افزایش قیمت باتری در داخل کشور شده کمبود سرب است. کمبود سرب در کشور ناشی از صادرات سرب به سایر کشورها است که همین عامل باعث افزایش قیمت سرب شده و شرکت‌های تولید کننده باتری در این زمینه با مشکل مواجه شده‌اند. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که ایران به کشورهای مختلف سرب صادر می‌کند اما در زمینه دریافت مبلغ مشکلات مختلفی وجود دارد. در حال حاضر واردات، صادرات و همچنین بازیافت سرب در کشور داریم اما مهم ترین مورد صادرات است که باید به آن توجه شود.

aliakbari-1.jpg

باتری ایرانی، گزینه‌ای منطقی

در صورتی که باتری خودرویتان دچار مشکل شود و به باتری سازی مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که عموما دو نوع باتری برای خودرو وجود دارد. هر چند که باتری دارای انواع اسیدی و خشک است اما امروزه اکثرا از باتری‌های خشک استفاده می‌کنند. باتری‌های خشک نیز در بازار در انواع خارجی و ایرانی یافت می‌شود که باتری‌های خارجی معمولا ساخت کشور کره هستند. باتری‌های ترکیه‌ای نیز به ندرت در بازار یافت می‌شود که از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

علی اکبری در رابطه با انتخاب بین انواع باتری‌ها و تنوع آن‌ها در بازار افزود: تعداد باتری‌های خارجی در بازار کمتر از باتری‌های ایرانی است چرا که این نوع باتری‌ها به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند. چند شرکت مختلف نیز در زمینه واردات انواع باتری‌های خارجی به کشور فعالیت می‌کنند که علی‌رغم دریافت ارز دولتی شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از آن‌ها با نرخ ارز آزاد در بازار به فروش می‌رسند. در زمینه انتخاب بین باتری ایرانی و خارجی می‌توان گفت که باتری‌های ایرانی از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند و نقص‌های مختلف آن به خوبی برطرف شده است.

battrtyyy.jpg

قیمت و گارانتی

قیمت باتری در بازار بر حسب آمپر، نوع خودرو، تاریخ ساخت و کشور سازنده متفاوت است. در حال حاضر متوسط قیمت یک باتری ایرانی برای خودرو پراید بین ۳۰۰ الی ۳۳۰ هزار تومان است و این قیمت برای پژو ۲۰۶ نیز در همین حدود است. قیمت باتری برای خودرویی نظیر مزدا۳ از حدود ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۶۶۰ هزار تومان نیز خواهد رسید. برای تندر ۹۰ نیز قیمت باتری ایرانی ۴۴۰ هزار تومان اعلام شده است. نکته حائز اهمیت این است که باتری‌های ایرانی حداقل دارای یک سال گارانتی هستند اما باتری‌های خارجی معمولا ۶ ماه گارانتی دارند که این مورد می‌تواند باعث برتری باتری‌های ایرانی شود ضمن این که قیمت باتری‌های ایرانی عموما ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها