|
کدخبر: 47168

«گسترش‌‌نیوز» ششمین عرضه نفت در بورس را بررسی می‌کند؛

بازار موازی، طلای سیاه را به خاک سیاه نشاند

یک کارشناس نفت و انرژي با اشاره به وجود بازار موازی در کنار بازار اصلی فروش نفت گفت: مهم‌ترین مشکل بازار نفت ایران در بورس وجود یک بازار موازی در کنار بازار اصلی است. این موضوع باید مدیریت شود. مشکلات مربوط به بوروکراسی نیز در کنار آن نیز باید حل شود.

گسترش‌نیوز: ششمین عرضه نفت در بورس را شاهد بودیم، برخی رسانه‌ّها بی‌مشتری ماندن نفت ایران را در این دوره فروش را تیتر زدند. این که آیا واقعا ششمین عرضه نفت در بورس موفقیت آمیز بود یا نه نکته‌ای است که هر یک از کارشناسان به زبان‌و از دریچه دید خود بیان می‌کنند. مهم‌ترین عامل به زعم بسیاری از کارشناسان وجود بازار موازی در کنار عرضه نفت در بورس و بوروکراسی عریض و طویل اداری است.

محمدعلی صادقی، کارشناس حوزه نفت و انرژی در ارتباط با ششمین عرضه نفت خام در بورس در گفت‌و گو با گسترش‌نیوز مطرح کرد: بورس در تمام شاکله‌های جهانی یک مجموعه خصوصی است و هیچ ربطی به سیاست‌های دولت ندارد. آنچه که در بورس ایران اتفاق می‌افتد این است که می‌خواهند در پوست بخش خصوصی کار کنند درحالی که در درون آن همان کارگزاران بخش دولتی است.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی با اشاره به فعالیت کارشناسان شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت‌ ملی نفت ایران علیرغم اینکه در موضوع عرضه نفت در بورس انعطاف نشان داد. با روش‌هایی همچون ارائه ارزهای مختلف، تهاتر فروش نفت را تسهیل کرده‌است باز متاسفانه می‌بینیم کارشاناسان خود شرکت ملی نفت ایران در بازار فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این که بدون بورس هم ما برای نفت خام و فراورده‌های نفتی مشتری داریم گفت: شرکت نفت به جای اینکه خود به عنوان یک کانون تنها در فروش نفت باشد می‌بینیم عرضه نفت را در اختیار افراد، سازمان‌ها، تشکل‌ّهای خاص داده است و در بازار ما مشاهده می‌کنیم این عرضه‌کننده‌های نفت برای خریداران آفر می‌دهند. این غلط است. ایران با این سناریو هیچ وقت موفق نخواهد شد.

صادقی افزود: میزان نفت خامی که قرار است به فروش برسد باید مشخص و شفاف باشد. این شفافیت را با کارگزارانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند می‌تواند ایجاد کند.

وی با اشاره به وجود بازار موازی در کنار بازار اصلی فروش نفت گفت: مهم‌ترین مشکلی که برای بازار نفت ایران در بورس وجود دارد این است که در کنار بازار اصلی یک بازار موازی وجود دارد این موضوع باید مدیریت شود. مشکلات مربوط به بوروکراسی نیز در کنار آن نیز باید حل شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها