|
کدخبر: 42376

«گسترش نیوز» تاثیر ذخیره نفتی امریکا در جهان را بررسی می‌کند:

کارتی برای ایجاد تعادل در بازار

سطح ذخایر نفت امریکا ۳۰ آذر ۹۷( ۲۱ دسامبر۲۰۱۸)، ۶.۹ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده و به ۴۴۸.۲ میلیون بشکه رسیده است.

گسترش نیوز : انتشار خبری مبنی بر کشف ذخایر جدید نفت در امریکا و رسیدن ذخایر نفت این کشور به ۴۴۸.۲ میلیارد بشکه در حالی منتشر شد که ذخایر عربستان به عنوان نخستین کشور صاحب بالاترین ذخایر نفتی کمتر از ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت است.

nafti4.jpg

آمریکا با وجود این ذخایر، عربستان را عقب زده و در جایگاه اول دارنده ذخایر نفتی قرار می‌گیرد. امریکا یک قطره از نفت خام خود را صادر نمی‌کند و تنها از ذخایر نفت خود به عنوان کارتی برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای نفت استفاده می‌کند.

امریکا بیشترین دارنده ذخایر نفت جهان

محمد علی صادقی، کارشناس بازار نفت و انرژی، در ارتباط با ذخایر نفت امریکا در گفت‌وگو با « گسترش نیوز » اظهار کرد: برای اینکه بدانیم امریکا بیشترین ذخایر نفت جهان را دارد یا خیر در گام اول باید بدانیم میزان ذخایر نفت امریکا به چه میزان است و در گام دوم باید به منابع انتشار دهنده این اخبار رجوع کرد، اگر این اخبار از خود کاخ سفید اعلام شده باشد، قابل استناد است. درحال‌حاضر با توجه به آن که رویترز، موسسه امریکن پترولیوم و سایر منابع خبری موضوع ذخایر نفتی امریکا را تصدیق کرده است، می‌توان بر آن استناد کرد.

تامین نفت مورد نیاز از مخازن نفتی مکزیک و کالیفرنیا

وی در ارتباط با مخازن نفت امریکا با اشاره به نفت شیل بیان کرد: در محاسبه میزان ذخایر نفت امریکا، ذخایر نفت شیل نیز محاسبه می‌شود، تولید نفت شیل اویل بسیار هزینه بر است و تولید آن بشکه‌ای ۷۰ دلار هزینه دارد، استخراج این نفت در شرایطی که نرخ جهانی نفت زیر ۶۰ دلار است، مقرون به صرفه نیست، امریکا سعی می‌کند نفت خام مورد نیاز خود را از مخازن نفتی که در خلیج مکزیک و یا در کالیفرنیا دارد، تامین کند.

واردات نفت علی رغم داشتن منابع سرشار

این کارشناس انرژی افزود: بر اساس سیاست‌های کلان امریکا یک قطره از نفت خام این کشور صادراتی نیست، تمام این نفت در داخل امریکا و در صنایع این کشور به مصرف می‌رسد. امریکا علاوه بر نفتی که از منابع داخلی خود مصرف می‌کنند، روزانه وارداتی بین ۸ تا ۱۰ میلیون بشکه نفت نیز از سایر کشور دارند.

تاثیر نفت امریکا بر بازار نفت جهانی

صادقی در پاسخ به این پرسش که این میزان نفت خام در امریکا چه تاثیری در بازار نفت جهانی می‌گذارد، گفت: ذخایر ۴ میلیارد بشکه نفتی برای امریکا پشتوانه‌ای محسوب می‌شود که بر اساس آن بتواند به عنوان یک بازیگر فعال در عرصه بین‌الملل عمل کند، بر این اساس امریکا ظرفیت این موضوع را دارد تا با روند بازار بازی کند و بر بازار نفت تاثیر‌گذار باشد، امریکا یک غول نفتی از ذخایر خود به عنوان یک کارت برای تنظیم بازار نفت استفاده کند، هرگاه که بازار نفت با تنش مواجه شود از این ذخایر استفاده می‌کند.

افزایش سطح ذخیره ۶.۹ میلیون بشکه‌ای نفت امریکا

گزارش ایسنا به نقل از گزارش موسسه امریکن پترولیوم، سطح ذخایر نفت امریکا در هفته منتهی به ۳۰ آذر ۹۷( ۲۱ دسامبر۲۰۱۸)، ۶.۹ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده و به ۴۴۸.۲ میلیون بشکه رسیده است. آمار رسمی از سوی اداره اطلاعات انرژی امریکا بعدازظهر روز جمعه انتشار خواهد یافت.

ظهور قدرت نفتی جدید در جهان

بر اساس گزارش رویترز، امریکا به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان ظهور کرده و ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که بالاتر از تولید عربستان سعودی و روسیه است.

معاملات نفت

بهای معاملات آتی نفت برنت ۱.۱۸ دلار (۲.۲۶ درصد) افزایش یافت و به ۵۳.۳۴ دلار در هر بشکه رسید. برنت روز پنج شنبه در ۵۲.۱۶ دلار در هر بشکه بسته شده بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا ۱.۰۱ دلار (۲.۲۶ درصد) افزایش یافت و به ۴۵.۶۲ دلار در هر بشکه رسید. نفت امریکا روز پنج شنبه با ۱.۱۶ دلار ( ۳.۴۸ درصد) کاهش، در ۴۴.۶۱ دلار در هر بشکه بسته شده بود.

به گفته آن یی ها، تحلیلگر کالا در شرکت "کی‌ووم سکیوریتیز"، درحال‌حاضر بازار سهام و بازار نفت منعکس‌کننده وضعیت یکدیگر هستند. نگرانی‌های پیرامون کندی اقتصاد جهانی روی فعالیت بازارهای سهام تاثیر گذاشته و قیمت‌های نفت از نگرانی‌های مذکور مستثنا نبوده‌اند.

استفن اینس، مدیر معاملات منطقه آسیا-اقیانوسیه در شرکت OANDA در این باره گفت: قیمت‌های نفت از کندی رشد اقتصادی به همراه انتظارات برای تولید بیشتر امریکا در سال جدید تحت فشار منفی قرار گرفته‌اند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در اظهاراتی گفت: حمایتگرایی فزاینده و غیرقابل پیش‌بینی بودن دولت امریکا، تاثیر بسزایی در نوسان نرخ جهانی نفت طی دو سال گذشته داشته است.

نواک همچنین گفت: روسیه تولید نفت خود را در نیمه اول سال آینده طبق توافق اوپک پلاس، بین ۳ تا ۵ میلیون تن کاهش خواهد داد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها