|
کدخبر: 36682

پارس جنوبی تجلی توانمندی ایرانی و آینده روشن

"رضا پدیدار"

نایب رییس هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت ایران و رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران

گسترش نیوز: سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با برخورداری از توانمندی بالقوه و بالفعل خود در بخش‌های مختلف پروژه‌های اجرایی و عملیاتی در حوزه انرژی و به‌ویژه با دارا بودن زمینه‌های حرفه‌ای و تخصصی در تحقق طرح‌های مختلف این حوزه توانسته اند قابلیت‌های بسیاری را فراهم آورده و امروز که کشور در تهاجم تحریم‌های یک جانبه از سوی قدرت‌های بزرگ و هم پیمانان آنان قرار گرفته است می‌تواند پاسخگوی نیازهای این صنعت مهم باشد.

Padidar.jpg

این توانمندی‌ها براساس آخرین مطالعات و ارزیابی‌های صورت گرفته در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی نشانگر آن است که در بخش بالادستی (حفاری) توان ۷۰ درصد خدمات و نیز ۴۵ درصد تجهیزات وجود دارد. در بخش میان دست شامل خطوط لوله و سکوها، توان ۸۵ درصدی خدمات و نیز ۷۵ درصد ساخت تجهیزات به‌دست آمده است. همچنین در بخش‌های پایین دستی «ساخت پالایشگاهی» این توان به مرز ۸۳ درصد و در بخش پتروشیمی با رشدی فزاینده به سطح ۹۰ درصد و در ساخت پکیج‌ها و ایستگاه‌ها نیز قدرت ساخت بیش از ۹۰ درصد به‌دست آمده است. از نکات حائز اهمیت در تحقق سفارشات این اقلام رعایت استانداردهای جهانی است که با مشارکت سازمان‌های متبوعه داخل و نیز Data sheet‌ های ارائه شده از سوی کارفرما به این سطح از مراقبت و مهارت دست یافته که افتخاری دیگر برای سازندگان محسوب می‌شود.

یکی از اهداف مهم سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران تنوع موضوعی و تخصصی شرکت‌های سازنده است که از مجموع ۷۰۰ شرکت سازنده تجهیزات تعداد ۴۸ شرکت در اندازه و ابعاد بزرگ حضوری موثر داشته که در کنار ۳۲۶ شرکت متوسط و نیز ۲۳۰ شرکت کوچک و در نهایت ۹۶ شرکت وابسته قدرت و توان ویژه را حاصل آورده است.

همانگونه که اشاره شد بخش عمده‌ای از توان و دانش فنی انتقال یافته به داخل کشور را تجهیزات حفاری (دریا و خشکی) تشکیل داده که روز گذشته شاهد مراسم اتمام ساخت و عملیات انتقال سکوی C۱۴ پارس جنوبی از بوشهر به منطقه عسلویه هستیم. همانگونه که در مراسم فوق بیان گردید عملیات تکمیلی سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی با ضریب پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصدی از آبان ماه سال ۱۳۹۵ آغاز و در مدت نزدیک به دو ماه پیشرفت آن به بیش از ۹۷ درصد رسید. لازم به توضیح است که باقیمانده عملیات تکمیلی این سکو پس از نصب روی سه پایه (Jacket) فاز ۱۴ پارس جنوبی واقع در آب‌های خلیج‌فارس صورت می‌گیرد.

برای آگاهی بیشتر از ساخت این سازه با ۲۶۰۰ تن وزن خالص که پس از نصب با احتساب متعلقات آن به ۵۵۰۰ تن می‌رسد نزدیک به ۱۲ میلیون نفر ساعت کار بدون هر گونه وقفه و حادثه انجام شده است. لازم به توضیح است که با نصب این سکو تا پیش از زمستان، ۵۰۰ میلیون فوت معادل ۱۴ میلیون متر مکعب گاز در روز به شبکه گاز سراسری کشور تزریق می‌شود. ساخت این سکو در شرکت صداد به عنوان تنها سازنده تجهیزات سکوهای نفتی صورت گرفته و با توجه به توانمندی‌های اشاره شده در این باره بزودی سه سکوی دیگر که اکنون پیشرفت ۹۵ درصدی دارند آماده و در دریا نصب خواهد شد.

علاوه بر آن و با توجه به بستر‌سازی ساخت و حمل تجهیزات در داخل کشور، تعداد ۵ سکوی دیگر که هر کدام با ضریب پیشرفت ساخت ۸۰ تا ۸۵ درصدی هستند نیز تا پایان امسال آماده و تحویل کارفرما خواهد شد. مزید اطلاع بیشتر مخاطبان محترم با نصب این سکوها تا پایان امسال در مجموع ۲ میلیارد متر مکعب گاز به میزان تولید گاز پارس جنوبی افزوده خواهد شد.

با توجه به توضیحات فوق تمامی امور مربوط به ساخت سکوها شامل عملیات طراحی مهندسی، تامین کالا و ساخت به‌دست متخصصان توانمند ایرانی صورت پذیرفته که در ادامه این اقدامات احداث دو خط انتقال گاز به پالایشگاه خورشید منطقه پارس جنوبی به طول ۴۰۰ کیلومتر نیز به‌ دست توانای سازندگان ایرانی در شرف خاتمه و تحویل است. با اجرای این دو خط لوله ۴ اینچ دریایی برای انتقال محلول گلایکول بطول و خط ۱۰۵ کیلومتر بوده که تولید روزانه ۵۶.۶ ملیون متر مکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، یک میلیون تن گاز مایع پروپان و بوتان و نیز تولید سالانه یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد از اهداف اصلی اجرای فاز ۱۴ پارس جنوبی است. لازم به توضیح است که بر اساس گزارش مجری طرح توسعه فاز ۱۴ از برداشت گاز ترش از نحستین سکوی طرح توسعه فوق برداشت اولیه گاز ترش از این فاز با بهره‌برداری از سکوی ۱۴A آغاز شده و روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از این سکو برداشت می‌شود و از طریق یک خط لوله B۲ اینچی به بخش خشکی انتقال می‌یابد. همانگونه که اشاره شد با وارد مدار شدن دومین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی ظرفیت برداشت گاز این منطقه به یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز افزایش خواهد یافت.

با توجه به نکات اشاره شده و امکان توان ۱۰۰ درصدی طراحی و مهندسی و نیز ساخت و نصب انواع سکوهای نفتی و گاز امید می‌رود با ارجاع سفارشات ساخت به دیگر سازندگان تجهیزات، بتوان از ظرفیت‌ بخش خصوصی در ساخت ابزارهای کنترلی، مخازن و تفکیک گرها، اتصالات، رنگ و پوشش‌های صنعتی، مشعل و نیز فیلترها بهره گیری نموده و ضریب پیش گفته را از سطح ۵۵ درصد فعلی به حداقل ۷۵ درصد رساند.

و در کلام آخر، انتظار سازندگان از کارفرمایان سفارش مداوم، پرداخت یکسان و شرایط منظم برای همه است و در مقابل انتظار کارفرما حفظ کیفیت، نرخ و زمان تحویل سفارش بوده که امروزه از پشتوانه بسیار خوبی برخوردار است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها