|
کدخبر: 90141

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با مدیرعامل یک مجتمع صنعتی و معدنی مطرح شد:

ارزش افزوده ۲۴۰۰ دلاری در فرآوری یک ماده معدنی

مدیرعامل مجتمع صنعتی و معدنی ذوب آهن جنوب شرق ایرانیان گفت: معدنی برای استخراج دولومیت مناسب است که عناصری همچون آهن و سیلیس نداشته باشد و از این حیث معدن سرچاهان از خلوص بالایی برخوردار است.

گسترش‌‌نیوز: یکی از کانی‌های کربناتی که در جهان به وفور یافت می‌شود دولومیت است. در انتهای فرآیند فرآوری این زنجیره عنصر منیزیم استخراج می‌شود. مصارف عمده دولومیت در صنایع همیچون کاشی و سرامیک، صنایع نسوز، آجرهای نسوز و کشاورزی است. در کشور ما نیز نقاط مختلفی از جمله همدان و هرمزگان ذخایر قابل توجهی از دولومیت شناسایی شده و استخراج می‌شود. در ارتباط با معدن دولومیت سرچاهان گفت‌وگویی با محمدرضا شجاع مدیرعامل مجتمع صنعتی و معدنی ذوب آهن جنوب شرق ایرانیان ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

mohandesshoja.jpg

شجاع در ارتباط با میزان تولیدات مجتمع صنعتی و معدنی ذوب آهن جنوب شرق ایرانیان در استخراج دولومیت گفت: معدن سرچاهان در هرمزگان یکی از معادن بزرگ دولومیت در کشور است که سالیانه حدود ۱۰۰ هزار تن دولومیت خالص از این معدن استخراج می‌شود. ما با ایجاد نخستین سایت شهرک صنعتی و معدنی ایران در کنار این معدن سعی در ایجاد زنجیره افزوده دولومیت داریم و بناست تا ۳۰ کارخانه در این شهرک احداث شود.

وی هدف از ایجاد این شهرک معدنی را مسیری برای رسیدن به ارزش افزده حاصل از دولومیت در یک برنامه پنج‌ساله و رسیدن به تولید منیزیم عنوان کرد و گفت: متاسفانه با توجه به تحریم‌ها هم‌اکنون با مشکلاتی مواجه هستیم.

شجاع نرخ دولومیت در بازار را بسیار پایین و ۴ دلار به ازای هر تن دانست و افزود: با فرآوری آن می‌توان ارزش افزوده‌ای به میزان ۲۴۰۰ دلار در تن ایجاد کرد.

وی در ادامه به مطالعه و تحقیقات در زمینه فرآوری و فناوری‌های مربوط به تجهیزات در فرآوری دولومیت اشاره و خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی آن برای احداث یک کارخانه با شرکت خارجی بسته شده و امیدواریم تا ۱۸ ماه آینده به بهره‌‌برداری برسد.

مدیرعامل مجتمع صنعتی و معدنی ذوب آهن جنوب شرق ایرانیان زنجیره فرآوری دولومیت شامل را شامل ده زنجیره دانست و گفت: می‌بایست ۱۰ الی ۱۵ کارخانه برای رسیدن به مرحله ساخت شمش منیزیوم احداث شود. ما هم‌اکنون در مرحله ابتدایی این زنجیره هستیم و یک واحد کلسینه احداث کرده‌ایم. در هر مرحله از زنجیره ارزش افزوده‌ قابل توجهی ایجاد خواهد شد و می‌توان گفت در مرحله اول از این زنجیره ( کلسینه ) ارزش افزوده ما از ۴ به ۱۰۰ دلار رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که قرار بود تا سرمایه‌گذاران بلژیکی در احداث کارخانه فرآوری دولومیت حاجی‌آباد هرمزگان سرمایه‌گذاری کنند گفت: این سرمایه‌گذاران به دلیل تحریم‌ها عقب‌نشینی کردند و هم‌اکنون انجام این کار با سرمایه‌گذاری داخلی در حال انجام است و این مکان به عنوان نخستین معدن‌شهر ایران تبدیل شده است.

شجاع به کیفیت ماده معدنی در منطقه سرچاهان اشاره و گفت: معدنی برای استخراج دولومیت مناسب است که عناصری همچون آهن و سیلیس نداشته باشد و از این حیث معدن سرچاهان از خلوص بالایی برخوردار است. برای استخراج این ماده معدنی سه سال کار مطالعاتی و تحقیقاتی صورت گرفته و حتی بعد از کار آزمایشگاهی و پایلوت، ۲۰ تریلی از دولومیت به کارخانه‌ای در ترکیه فرستاده شده که در آزمایش صنعتی آنجا هم موفق بود

شجاع درباره میزان دولومیت افزود: این ماده معدنی در دنیا و همچنین ایران به مقادیر زیادی یافت می‌شود و مهم‌ترین مشکل سرمایه‌گذاری در این بخش به دلیل داشتن هزینه و ریسک بالاست. همچنین در فرآوری آن نیز می‌بایست از فناوری بالایی برخوردار بود. در ابتدای فرآوری این ماده معدنی و تولید منیزیم کشور امریکا رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده بود و بعدها با ورود چینی‌ها و افزایش تولیدات رتبه نخست به چین اختصاص یافت و به جرات می‌توان گفت که ما این ظرفیت را داریم که از چین هم عبور کنیم.

وی انجام این پروژه را صد در صد خصوصی دانست و افزود: هیچ سازمان دولتی در انجام این پروژه شرکت نداشته است و ما سعی داریم تا با مهندسی معکوس در ساخت قطعات نیز بتوانیم به بومی‌سازی در این حوزه دست یابیم.

وی با بیان اینکه معادن دولومیت در همه نقاط کشور یافت می‌شود گفت: در بحث استخراج ماده معدنی ۳ عامل باید لحاظ شود. یک عامل به کیفیت ماده معدنی برمی‌گردد که در صورتی که کیفیت پایین باشد هزینه را به نحوی چشمگیر افزایش می‌دهد و برداشت از معادن اقتصادی و به صرفه نخواهد بود. دومین عامل نیز کمیت ماده معدنی است که می‌بایست از لحاظ وزن و تناژ محصول مقدار قابل ملاحظه‌‌ای بوده تا بهره‌‌برداری از یک معدن را برای سال‌های آینده تضمین کند. سومین عامل که باید مورد توجه قرار گیرد موقعیت مکانی معدن به منظور صادرات محصول است تا هزینه‌های حمل‌ونقل صادرات مواد معدنی کاهش یافته و به راحتی بتوان صادر کرد. و از این جهات معدن دولومیت سرچاهان در کشور حائز اهمیت است.

وی وجود دیگر معادن دولومیت در کشور از جمله معادن همدان را برای مصارف داخلی مناسب دانست و افزود: بهره‌برداری از این معادن به منظور نیاز داخلی کارخانجات کشور بسیار مناسب است و در بحث صادرات به دلیل بالا رفتن هزینه‌های حمل‌ونقل اقتصادی نیست.

وی در پایان از متخصصانی که در این زمینه فعالیت کرده و آمادگی دارند دعوت کرد تا در شهرکی که بدین منظور در هرمزگان احداث شده است حضور یافته و ضمن تامین مواد اولیه و اختصاص زمین‌ در شهرک صنعتی به بخش خصوصی واقعی همکاری‌های لازم را ترتیب دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها