|
کدخبر: 34595

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در گفتگو با گسترش نیوز:

مدیریت مصرف آب؛ اولویت نخست اصفهانی‌ها

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان زمینه ارائه حمایت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم جهت ایجاد کسب و کارهای تولیدی خرد، کوچک و متوسط مبتنی بر فناوری‌های جدید را در این شهرک صنعتی فناوری فراهم کرده است.

گسترش نیوز - با ظهور فناوری‌های جدید در تولید و ارتباطات، تحولاتی در روش‌های تولید و توزیع و ساختار تشکیلاتی بنگاه‌ها پدید آمده که بر اهمیت واحدهای کوچک و متوسط افزوده است، لذا دولت‌ها، سیاست‌های ویژه‌ای برای ارتقای صنایع کوچک و متوسط اتخاذ کرده‌اند چراکه براساس تجربه، رقابت‌پذیری صنایع بزرگ به تعامل مناسب با صنایع کوچک و متوسط وابسته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، اظهار کرد: بهبود فضای کسب وکار، یکی از پیش‌شرط‌های رشد اقتصادی و صنعتی کشور است.

محمدجواد بگی افزود: رتبه ۱۱۸ فضای کسب‌وکار در بین ۱۸۷ کشور، زیبنده ایران نیست، هرچند باید این بخش را درنظر بگیریم که با وجود تمامی مشکلات مانند تحریم‌ها، مسائل بین‌المللی، مواردی که به تحریم‌های داخلی شبیه است مانند مشکلات مالیاتی، اداره دارایی برای صنایع و... در دولت تدبیر و امید به ارتقای ۱۲ رتبه‌ای فضای کسب و کار و همچنین مقررات‌زدایی کشور دست یافتیم.

وی ادامه داد: با این حال همچنان در ایران برای دریافت مجوز کسب وکار، ۸ رویه و حداقل ۱۵ روز زمان نیاز است؛ این در حالی است که فعالان اقتصادی در اغلب کشورهایی که از فضای کسب‌وکار مناسبی برخوردارند، حداکثر شاهد ۲ رویه و ۳ روز زمان برای مجوز گرفتن خواهند بود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان بیان کرد: با توجه به اینکه در عمل، بخش خصوصی نقشی در بهبود فضای کسب وکار کشور ندارد، امیدواریم با مقررات‌زدایی و تشکیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و تعدیل قوانین موجود، شاهد بهبود پیوسته فضای کسب‌وکار در کشور باشیم.

وی گفت: در استان اصفهان ۷۰ شهرک و ناحیه صنعتی عملیاتی دولتی وجود دارد که بخشی از آن در اختیار شرکت‌های خدماتی بوده و بخشی دیگر در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی است.

بگی اضافه کرد: علاوه بر این، در استان اصفهان ۵ شهرک صنعتی خصوصی برسیان، محمودآباد، نیوان ابتکار(سایپای گلپایگان)، فتح‌المبین(پارس‌کویر زاگرس کاشان) و فولاد (لنجان) با مساحتی حدود ۲۵۰۰ هکتار فعال هستند.

وی اظهار کرد: از لحاظ تعداد شهرک‌های صنعتی دولتی و خصوصی و همچنین مساحت اراضی، استان اصفهان رتبه نخست را در کشور دارد.

به گفته بگی، سیاست اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، پرهیز از توسعه کمی شهرک‌های صنعتی استان به منظور توسعه کیفی شهرک‌ها و افزایش سطح خدمات‌دهی به واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی موجود در استان به دلیل محدودیت منابع مالی این شرکت است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان طی سال‌های گذشته با فراهم‌آوری زیرساخت مناسب برای استقرار واحدهای فناور تولیدی، خدماتی و مشاوره‌ای، زمینه ارائه حمایت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم جهت ایجاد کسب و کارهای تولیدی خرد، کوچک و متوسط مبتنی بر فناوری‌های جدید را در این شهرک صنعتی فناوری فراهم کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای استفاده از منابع آب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: درحال‌حاضر در ۲۰ درصد از شهرک‌ها و نواحی صنعتی که دارای۱۰۰ تا ۱۵۰ متر مکعب در روز پساب بودند، این پساب منتقل و تصفیه شده و در مرحله بازچرخانی در فرآیند و فضای سبز است.

بگی به چالش‌های موجود بر سر راه شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و بیان کرد: همکاری نداشتن دستگاه‌های اجرایی در رساندن خدمات تا در شهرک‌های صنعتی، از جمله این مشکلات است.

وی با اشاره به اینکه مطابق قانون وظیفه شرکت شهرک‌های صنعتی، ارائه خدمات از در شهرک تا در واحد است، تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته، دستگاه‌های اجرایی، این هزینه‌ها را تقبل نکرده‌اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با بیان اینکه واردات بی‌رویه از مجرای قانونی و قاچاق از مجرای غیر قانونی است، افزود: انواع قوانین کشور در دوران رکود و رونق یکسان است در صورتی که نباید این گونه باشد.

به گفته وی، در دوره رکود، میزان مالیاتی که از واحدهای صنعتی گرفته می‌شود بیشتر است، حتی نرخ سود تسهیلات بانک‌ها به واحدهای صنعتی، نامتناسب با نرخ تورم است.

وی همچنین مهم‌ترین بحران شهرک‌های صنعتی استان اصفهان را کاهش منابع آبی عنوان کرد و گفت: متاسفانه بحران آب، دامنگیر تمام شهرک‌های صنعتی شده است. به عنوان مثال اگر ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه باید برای شهرک‌های صنعتی تامین می‌شده است، درحال‌حاضر حدود ۷۰۰ لیتر در ثانیه تامین گردیده، یعنی حدود ۳۵ درصد این میزان تامین شده است.

به گفته بگی، درحال‌حاضر به دلیل کاهش نزولات جوی هیچ آبی در چاه‌های شهرک‌های صنعتی وجود ندارد، اگرچه همان ۷۰۰ لیتر در ثانیه تخصیص یافته اما آبی در سفره‌های زیرزمینی وجود ندارد که به واحدهای صنعتی داده شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها