|
کدخبر: 51335

گزارش اختصاصی گسترش نیوز از جدیدترین آمارهای اشتغال نمایشگاهی؛

چشم‌ها در انتظار رونق نمایشگاهی

مدیر اجرایی انجمن غرفه‌سازان تهران گفت: هر سال بیش از ۵۰ میلیون ساعت کار در بخش غرفه‌سازان صورت می‌گیرد و می‌توانیم بگوییم بیشترین اشتغال‌زایی را در میان همه فعالان صنعت نمایشگاهی داشته‌ایم.

گسترش‌نیوز - بسیاری از کسانی که آشنایی نسبی با صنعت نمایشگاهی دارند، می‌دانند که موضوع اشتغال در این صنعت در حوزه‌های گوناگون باعث ارتزاق تعداد زیادی از کارگران و کارمندان شده است. در بسیاری از جوامع پیشرفته، انعقاد قراردادهای کاری و تجاری شرکت‌ها در قالب نمایشگاه‌ها و مذاکرات دو جانبه صورت می‌گیرد. در واقع برگزاری یک نمایشگاه می تواند آغازی برای همکاری مشترک ۲ شرکت، دو شهر و یا حتی دو کشور باشد! در این میان اشتغال حاصل از پیشبرد این قراردادها نیز در حیطه برگزاری نمایشگاه قابل شمارش خواهد بود.

در هر سال بیش از یک میلیون نفر در سراسر کشور در قالب عناوین مختلف نمایشگاهی با این صنعت درگیر می‌شوند و البته گردش مالی عظیمی را نیز به وجود می‌آورند.

شاید مردمی که در ایام ساخت و برپایی یک نمایشگاه به سایت‌های برگزاری مراجعه می‌کنند با تعداد زیادی کارگر نجار، آهنگر، برقکار، نقاش و.. مواجه شوند که در راستای ایجاد فضاهای نمایشگاهی در تلاش هستند.این افراد هر روز با امید یافتن فرصت کاری در نمایشگاه‌ها حضور یافته و درآمد آنها به برگزاری نمایشگاه‌ها پیوند خورده است.

مدیر اجرایی انجمن غرفه‌سازان تهران در گفت‌وگو با صمت اظهارکرد: در یک تحقیق جامع که گزارش آن چندی پیش منتشر شد، تعداد دقیق شاغلان در حوزه­های مختلف نمایشگاهی برآورد شده و شاید اعداد آن برای بسیاری از کارشناسان اقتصادی باعث شگفتی باشد.

حسام گودرزی افزود: در این گزارش جامع، میزان و درصد اشتغال مستقیم در ازای هر متر مربع فضای نمایشگاهی استخراج شده که اشتغال مستقیم در بخش غرفه‌سازی با دارا بودن بیش از ۹۰ درصد اشتغال مستقیم نمایشگاهی، بالاترین رتبه را اخذ کرده است.

وی همچنین تصریح کرد: در کشور ما تقریبا از ۵ سال پیش که پذیرفتیم صنعت نمایشگاهی باید به‌دست بخش خصوصی اداره شود اتفاق‌های مهمی افتاد. در این میان بخش غرفه‌سازی اهمیت بیشتری دارد. غرفه سازان سنگ زیرین هستند و سالانه بیش از ۱۵ هزار متر غرفه نمایشگاهی به‌دست غرفه سازان ساخته می‌شود.

این کارشناس صنعت نمایشگاهی در ادامه اظهارکرد: هر سال بیش از ۵۰ میلیون ساعت کار در این بخش صورت می‌گیرد و می‌توانیم بگوییم بیشترین اشتغال‌زایی را در میان همه فعالان صنعت نمایشگاهی داشته‌ایم.

*نگاهی به آمار ویژه اشتغال در صنعت نمایشگاهی

شایان ذکر است این آمار تنها به بررسی اشتغال مستقیم ایجاد شده در نمایشگاه اشاره کرده و اشتغال غیر مستقیم در این حوزه آمار بسیار بالاتری را شامل می‌شود. در واقع اشتغال در حوزه کارخانجات تولید نئوپان و MDF، رنگ، انواع آهن آلات، آلومنیوم کاران و بسیاری دیگر از کارخانجات و همچنین حوزه‌های مرتبط رسانه‌ای و خبری وابسته به نمایشگاه، شاغلان IT، طراحان و معماران و...در این آمار گنجانده نشده است.

آنچه در این آمار مورد توجه است، خروجی برگزاری نمایشگاه‌ها در چند سال اخیر بوده که به غیر از اشتغال‌های مستقیم و غیر مستقیم مذکور می‌تواند باعث ایجاد مشاغلی در آینده نیز بشود. بر اساس اطلاعات و آمارهای موجود، برخی شرکت های استارت آپی در این زمینه مشغول فعالیت هستند و به زودی نسل بعدی مشاغل نمایشگاهی را ایجاد خواهند کرد.

در پایان می‌توان جمع بندی کرد که نگاه ویژه فعالان اقتصادی به موضوع نمایشگاه یکی از شاه کلیدهای حل مشکل اشتغال در طیف وسیعی از متقاضیان کار است.

jadval-ghorfe.jpg

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها