|
کدخبر: 44997

به بهانه نام‌گذاری اولین جشنواره وب نمایشگاهی به نام پرویز مویدعهد؛

صنعت نمایشگاهی وفای به «عهد» می‌خواهد

حمید شهابیان - کارشناس و فعال رسانه‌ای صنعت نمایشگاهی ایران

shahabian.jpg

پرویز مویدعهد (زاده یکم اسفند ۱۳۰۸، تهران - درگذشته هشتم بهمن ۱۳۹۴ تهران)، دکترای معماری از بوزار پاریس و دکترای شهرسازی از سوربن، کسی که شهرت کارهایش از شهرت نامش بسیار فراتر است.

او تنها چهره ایرانی به شمار می‌آید که موفق به کسب جایزه مهم معماری به اسم «روم» و نیز نشان درجه یک معماری از دانشکده سلطنتی انگلستان در سال ۱۳۴۲ شد. همچنین طراح محوطه نمایشگاه بین‌المللی تهران و بنای مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران است.

«پرویز موید عهد» سال‌هایی از عمرش را پس از انقلاب اسلامی در خارج از ایران گذراند؛ اما در سال ۱۳۶۶ وقتی که جنگ هنوز ادامه داشت و موضوع تجدید حیات و ساخت‌وساز در شهرهای جنگ‌زده، یک مسئله جدی بود، به ایران بازگشت. مدتی در دانشگاه تهران تدریس کرد و پروژه‌های کوچک و بزرگی را بر عهده گرفت.

در سال ۱۳۳۶ رئیس دفتر فنی اداره ساختمان‌های دانشگاه، در سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۳ دانشیار علوم معماری در دانشگاه تهران و در سال ۱۳۴۳ به عنوان استاد در دانشکده هنرهای تزئینی مشغول به کار می‌شود.

گفته شده که او منبع تمام نشدنی ایده‌ها و طرح‌های معماری بود هرگز موفق نشد یک دهم از طرح‌های بزرگش را عملی کند.

طرح پاویون سفارت ایران در کانادا، طرح محوطه نمایشگاه بین‌المللی تهران در اتوبان چمران، طرح نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی با همکاری EXP لندن، طرح مرکز تحقیقات دارویی و شیمی دارویی ایران، طرح مدرسه سن‌لویی با همکاری پروفسور لوکنت (استاد معماری بوزار)، طرح خاتم‌کاری تالار بزرگ ساختمان مجلس در بهارستان، طرح مرمت و بازسازی و تزئینات کاخ گلستان، طرح ساختمان اداری وزارت آموزش و پرورش و چندین طرح اداری و مسکونی در گوشه و کنار، تنها بخشی کوچک از توانایی‌های بزرگ و استفاده نشده استاد موید عهد را نشان می‌دهد.

موید عهد وقتی که به ایران باز می‌شود، فضای همکاری را چندان مساعد نمی‌بیند و گوشه‌گیر می‌شود؛ اما زمانی که به او طراحی مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران، ارائه می‌شود او استقبال می‌کند زیرا ساخت و طراحی یک مسجد با رعایت همه اصول معماری شرقی و ایرانی آن، همیشه برایش یک آرزو و وسوسه بوده است.

قدردانی از مرحوم دکتر پرویز موید عهد می‌تواند به نوعی تقدیر از تمام کسانی باشد که در این سال‌ها در مجموعه نمایشگاه‌ها که خیلی این روزها علاقه‌مندیم صنعت نمایشگاهی نام بگیرد، به صورت گمنام در مقام کارگر، نجار، غرفه‌ساز، مجری یا حتی یک مدیر نمایشگاهی فعالیت کرده‌اند و نتیجه آن تلاش‌ها تنها یک آیتم از تقویم نمایشگاه‌های برگزار شده را تشکیل می‌دهد.

جشنواره تقدیر از فعالان صنعت نمایشگاهی ایران می‌تواند یک شروع برای دیده شدن فعالیت‌های شبانه‌روزی کسانی باشد که با جان و دل برای پیشرفت و نمایش اقتدار بیشتر صنعت نمایشگاهی ایران تلاش می‌کنند و برقراری جشنواره سالانه برای این مهم و با نام جشنواره «عهد» می‌تواند یک پیمان برای ایجاد انگیزه بیشتر در نسل‌های جدید صنعت نمایشگاهی میهن عزیزمان باشد.

امیدوارم حالا که قرار است با آینده‌نگری مدیران این عرصه، جشنواره سایت‌های نمایشگاهی برگزار شود، این رویکرد و اثرپذیری از بزرگان و اندیشمندان متداوم و موثر باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها