|
کدخبر: 42700

پیش‌درآمدی بر نمایشگاه CES ۲۰۱۹

گردهمایی مغزهای متفکر فناوری در لاس‌وگاس

نمایشگاه CES از جمله رویدادهای جذاب در زمینه نوآوری و فناوری است که هر سال در لاس‌وگاس امریکا برگزار می‌شود. تا چند روز دیگر لاس‌وگاس میزبان دوره جدید این رویداد خواهد بود و باید منتظر ماند و دید که چه دستاوردهایی در این نمایشگاه به معرض دید گذاشته خواهد شد.

گسترش‌نیوز: حروف CES اختصاری از کلمات Consumer Electronics Show‌ است که به طور کلی معنای آن نمایشگاه الکترونیک مصرفی می‌شود. این نمایشگاه بین‌المللی سالانه در تاریخ ۷ ژانویه در لاس‌وگاس واقع در ایالت نوادا امریکا برگزار می‌شود. یکی از نکات جالب و خاص رویداد ذکر شده این است که بازدید برای عموم آزاد نیست و تنها با مجوز می‌توان وارد آن شد.

CES2.jpg

تاریخچه

بیش از ۵۰ سال است که این نمایشگاه برگزار می‌شود و زمان نخستین دوره به سال ۱۹۶۷ میلادی باز می‌گردد. لازم به ذکر است که دوره نخست نمایشگاه CES در شهر نیویورک فعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۶۷ کمپانی‌هایی نظیر ال‌جی، موتورولا، فیلیپس و ۱۴ شرکت دیگر در مساحتی بالغ بر ۹ هزار متر مربع به معرفی و نمایش محصولات خود پرداختند. دوره دوم نیز در یکی از هتل‌های شهر نیویورک به کار خود ادامه داد و از دوره سوم این نمایشگاه به شیکاگو منتقل شد. از سال ۱۹۷۸ نمایشگاه CES در لاس‌وگاس جا پای خود را ثابت کرد و محل دائمی نمایشگاه، ایالت نوادا شد. این رویداد سالانه پس از گذشت ۵۰ سال، حال به یکی از محل‌های مهم برای افرادی تبدیل شده که می‌خواهند در صنعت فناوری به پیشرفت و شکوفایی دست یابند و خود را به دنیا و مشتاقان فناوری معرفی کنند.

CES1967.jpg

نگاهی به دوره قبل

دوره قبلی نمایشگاه CES از تاریخ ۱۹ الی ۲۲ دی ماه سال ۹۶ در لاس‌وگاس برگزار شد. طی ۴ روز برگزاری این نمایشگاه طیف وسیعی از لوازم و گجت‌های هوشمند معرفی شد که پرداختن به آنها با توجه به گستردگی نمایشگاه، خارج از حوصله مخاطبان است. اگر بخواهیم به مهم‌ترین مواردی که سال گذشته در نمایشگاه CES ارائه شده اشاره کنیم می‌توان به پردازنده نسل هشتم اینتل، ‌گوشی‌های جدید سونی، مانیتورهای گیمینگ MSI، مانیتور ۶۵ اینچی انویدیا، دستبند و ساعت هوشمند گارمین، یخچال هوشمند THINQ ال‌جی و خودرو الکتریکی BEYTON اشاره کرد. هر کدام از موارد ذکر شده فناوری و نوآوری خاصی را ارائه می‌دهند و باعث شده به مهم‌ترین دستاوردهای دوره قبل CES‌ تبدیل شوند.

CES2018.jpg

جزییات زمان و محل برگزاری

یکی از جذابیت‌های نمایشگاه CES این است که در روزهای ابتدایی سال نو میلادی برگزار می‌شود و این امکان را به بازدیدکنندگان و خوانندگان مطالب می‌دهد که بدانند در سالی که پیش رو داریم با چه فناوری و فناوری‌های جدیدی مواجه می‌شویم. لازم به ذکر است که نمایشگاه CES امسال از تاریخ ۱۸ الی ۲۲ دی‌ماه در لاس‌وگاه برگزار خواهد شد. این رویداد در فضایی بالغ بر ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار فوت مربع ( معادل بیش از ۲۵۰ هزار متر مربع) پذیرای ۴۵۰۰ غرفه‌دار و بیش از ۱۸۰ هزار نفر بازدیدکننده از سراسر جهان است. با خواندن اعداد و ارقام ذکر شده متوجه عظمت این نمایشگاه خواهید شد و لازم به ذکر است که ۲۴ دسته‌بندی مختلف برای انواع محصولات و خدمات در این رویداد در نظر گرفته شده است.

گمانه‌زنی‌ها

معمولا پیش از نمایشگاه‌های مهم نظیر CES یا نمایشگاه‌های خودرویی گمانه‌زنی‌هایی درباره محصولاتی که ممکن است رونمایی شوند زده می‌شود اما به طور قطع نمی‌توان پیش‌بینی کاملی انجام داد. برای نمایشگاه CES امسال نیز باید تا تاریخ ۶ و ۷ ژانویه صبر کرد و منتظر خبر خبرهای موثق ماند. در روز دوشنبه مورخ ۷ ژانویه کنفرانسی برگزار می‌شود که در آن شرکت‌هایی نظیر هایسنس، هیوندای، ال‌جی، پاناسونیک، کوالکوم، سامسونگ، سونی، تی‌سی‌ال و تویوتا حضور خواهند داشت. آغاز به کار رسمی نمایشگاه از تاریخ ۸ الی ۱۱ ژانویه است و در روزهای ۶ و ۷ ژانویه کنفرانس‌ها و پیش‌نمایش‌ها برگزار می‌شوند. هزینه ثبت‌نام برای حضور در این نمایشگاه از ۳۰۰ دلار شروع می‌شود و برای موارد خاص و VIP‌ قیمت تا ۱۷۰۰ دلار نیز می‌رسد. در ادامه قصد داریم به معرفی محصولات و خدماتی که انتظار می‌رود در نمایشگاه امسال رونمایی و عرضه شوند بپردازیم.

تغییرات به سبک ۵G

شرکت کوالکوم یک تلفن‌همراه مجهز به سیستم ۵G را ماه گذشته در هاوایی به نمایش گذاشت. اطلاعات دقیقی در مورد این تلفن همراه وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود که سرعت بسیار بالایی برای اتصال به اینترنت توسط این تلفن همراه ارائه شود. به طور کلی نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی این روزها به یکی از بحث‌های داغ در زمینه فناوری تبدیل شده است و اپراتورهای بزرگ تلفن همراه امریکا اعلام کرده‌اند که در سال ۲۰۱۹ میلادی امکان پشتیبانی از این شبکه وجود خواهد داشت. با این وجود انتظار می‌رود که امسال تمرکز بسیاری از سازنده‌های تلفن همراه، بر روی نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی بشد.

CES5G.jpg

واقعیت مجازی، قوی‌تر از گذشته

هدست‌های واقعیت مجازی هرچند که در کشورمان با توجه به قیمت‌های گزاف همچنان به خوبی جا نیفتاده است اما روز به روز نقش پر رنگ‌تری را در بازار جهانی پیدا می‌کنند. امسال نیز پیش‌بینی می‌شود حضور هدست‌های واقعیت مجازی گسترده‌تر و کاربردی‌تر از سال‌های گذشته باشد. شرکت‌های مهمی از جمله آکیولس در این زمینه فعالیت می‌کنند و انتظار می‌رود خبرهای مهم و جذابی در رابطه با هدست‌ها و عینک‌های واقعیت مجازی امسال به گوش برسد. علاوه بر شرکت ذکر شده، اچ‌تی‌سی نیز وارد این حوزه شده است و باید منتظر ماند و دید که این برند تایوانی چه گچتی را در این زمینه ارائه خواهد کرد.

CESVR.jpg

داستان تلویزیون‌ها

در نمایشگاه CES همیشه خبرهایی از تلویزیون‌های خاص و بزرگ شنیده می‌شود. در سال ۲۰۱۸ سامسونگ از تلوزیونی موسوم به THE WALL یا دیوار رونمایی کرد که ابعادی ۱۴۶ اینچی داشت. در نمایشگاه امسال نیز خبرهای جذابی از تلویزیون‌ها خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود ال‌جی و سامسونگ نیز با دست پر وارد نمایشگاه شوند. یکی از دیگر موارد تمرکز بر روی تلویزیون‌های با کیفیت پخش ۸K است. تلویزیون‌‌های حال حاضر با کیفیت ۴K تصاویر فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند حال کیفیت ۸K را می‌توانید در ذهن خود تصور کنید.

CESTV.jpg

بخش پرطرفداری به نام گوشی موبایل

همانطور که پیش از این گفته شد به احتمال زیاد امسال تمرکز سازندگان گوشی موبایل بر روی ارائه سیستم ۵G است. هر چند که در نمایشگاه‌های CES بخش گوشی موبایل از بخش‌های پرطرفدار به شمار می‌رود اما سال‌ها است که شرکت‌های سازنده، محصولات جدید خود را در رونمایی‌های اختصاصی به نمایش می‌گذارند. یکی از مواردی که در این نمایشگاه می‌تواند برای علاقه‌مندان گوشی موبایل جذاب باشد، حضور گوشی‌های خمیده و تا شدنی است. تکرار در زمینه ساخت گوشی‌های موبایل باعث شده شرکت‌های سازنده به سراغ محصولات تاشو بروند.

CESMOBILE-1.jpg

حضور خودروسازان

با توجه به این که این روزها فناوری و فناوری‌های خاص و مهمی در خودروهای استفاده می‌شود، حضور خودروسازان در نمایشگاه CES دور از انتظار نیست. به همین دلیل در نمایشگاه ذکر شده یک سالن اختصاصی برای خودروسازان در نظر گرفته می‌شود. چند روز قبل از برگزاری نمایشگاه پیش‌بینی‌هایی در رابطه با خودروهای حاضر در نمایشگاه زده می‌شود البته معمولا شاهد حضور محصولات الکتریکی و خودران در این نمایشگاه هستیم. تمرکز بسیاری از خودروسازان بر روی خودروهای الکتریکی و خودران است و آینده صنعت خودرو در حال حرکت به سمت چنین خودروهایی است.

CESCAR.jpg

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها